Ford laat de nieuwe Focus RS los en wel op de Nürburgring waar de eerste prototypes hun rondjes draaien in voorbereiding op de officiële introductie volgend jaar. Volgens projectleider Jost Capito biedt de nieuwe RS betaalbare, compromisloze topprestaties, maar die man wordt ervoor betaald om dat te beweren.
Tot nu toe was het nog onduidelijk welke motor in dit kanon gebruikt zou gaan worden. Het wordt de vijfcilinder 2,5-liter van Volvo die is opgewaardeerd tot 280 pk en 400 Nm. Dat is aardig, maar zeker niet overdreven, dus worden volop mogelijkheden geboden voor tuners.
Het spektakel moet vooral uit het chassis komen. Ford blijft vasthouden aan voorwielaandrijving in combinatie met een limited-slip differentieel. Benieuwd of de nieuwe Focus RS zijn voorwielen tijdens accelereren beter aan de grond kan houden dan zijn voorganger, die daartoe niet in staat bleek.
Maar een mix tussen de Focus ST en de Focus World Rally Car zorgt voor hoge verwachtingen. De fijntuning van met name het onderstel vindt nu op de Nürburgring plaats waar de volledige Nordschleife wordt benut om lekker met de RS te boenderen. Ford laat de auto debuteren volgende maand op de London Mor Show, terwijl de productie begin 2009 zal starten.
Reacties