
De grote broer van de leukste hot hatch van 2018 is hier: de Ford Focus ST. De optionele ST-Line op de burgerversie van de Focus verklapte al hoe de sportieveling er in grote lijnen uit zou komen te zien. De Ford Focus ST onderscheidt zich van zijn minder atletische broers door zijn grotere velgen en rode remmen. Plus: je hoort ‘m waarschijnlijk van verder al aankomen.
Wat maakt de Ford Focus ST bijzonder?
De Ford Focus ST is altijd een favorietje geweest omdat ie genereus was met het uitdelen van plezier. Het nieuwe recept belooft hier enkel op voort te borduren. De nieuwe ST loost de 2.0, leent de 2,3-liter EcoBoost van de vorige generatie Focus RS en stelt ‘m in op 280 pk en 420 Nm. Dat is slechts 20 Nm minder dan de RS.
Waarom ze bij Ford de motor niet direct opschroeven naar 350 pk, zoals in de oude RS? Omdat de Ford Focus ST enkel voorwielaandrijving heeft. Daarnaast moet er ruimte overblijven in het gamma voor een daadwerkelijke nieuwe RS, niet? De ST komt met een handbak of een automaat die zelf tussengas geeft. Een elektronisch sper verdeelt het vermogen tussen de wielen.
Specificaties van de Ford Focus ST
Het volledige vermogen barst bij de 5.500 tpm los en met de 280 pk sprint de nieuwe Ford Focus RS in 6 seconden rond naar de 100 km/u. In de Sport- en Track-modus blijft de gasklep openstaan als de bestuurder van het gas gaat, waardoor de turbo vrij blijft spinnen en het turbogat afneemt.
Het wisselen van rij-modi heeft invloed op de werking van het elektronische sper, uitlaatgeluid via de speakers, de dempers, stuurbekrachtiging, gasrespons, rembekrachtiging en de klimaatregeling. Ford noemt het door zijn karakterverandering de meest ‘Jekyll en Hyde’-achtige Ford ooit.
‘In de Track-stand reageren de remmen gretiger, biedt de zwaardere besturing meer feedback en reageert het gaspedaal nog feller. Ook stelt het eLSD zich in voor maximale tractie en biedt het ESC-systeem meer speelruimte’, zegt Ford. Klinkt als een feestje.
Alternatieven voor de Ford Focus ST
In het segment waar de Ford Focus ST speelt, is de keuze enorm. Waar Ford de Focus prijst, is nog niet bekend. Qua vermogen en speelplezier komen de Renault Mégane RS en de Hyundai i30 N in de buurt. Natuurlijk kun je altijd voor de verstandige Golf GTI gaan of lekker gek doen en een Honda Civic Type R kopen.
Meer van TopGear


Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

De Ford Focus Wagon Active is niet de modernste in dit segment. Is dat erg?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

BMW 128ti vs Volkswagen Golf GTI vs Ford Focus ST

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
