
De grote broer van de leukste hot hatch van 2018 is hier: de Ford Focus ST. De optionele ST-Line op de burgerversie van de Focus verklapte al hoe de sportieveling er in grote lijnen uit zou komen te zien. De Ford Focus ST onderscheidt zich van zijn minder atletische broers door zijn grotere velgen en rode remmen. Plus: je hoort ‘m waarschijnlijk van verder al aankomen.
Wat maakt de Ford Focus ST bijzonder?
De Ford Focus ST is altijd een favorietje geweest omdat ie genereus was met het uitdelen van plezier. Het nieuwe recept belooft hier enkel op voort te borduren. De nieuwe ST loost de 2.0, leent de 2,3-liter EcoBoost van de vorige generatie Focus RS en stelt ‘m in op 280 pk en 420 Nm. Dat is slechts 20 Nm minder dan de RS.
Waarom ze bij Ford de motor niet direct opschroeven naar 350 pk, zoals in de oude RS? Omdat de Ford Focus ST enkel voorwielaandrijving heeft. Daarnaast moet er ruimte overblijven in het gamma voor een daadwerkelijke nieuwe RS, niet? De ST komt met een handbak of een automaat die zelf tussengas geeft. Een elektronisch sper verdeelt het vermogen tussen de wielen.
Specificaties van de Ford Focus ST
Het volledige vermogen barst bij de 5.500 tpm los en met de 280 pk sprint de nieuwe Ford Focus RS in 6 seconden rond naar de 100 km/u. In de Sport- en Track-modus blijft de gasklep openstaan als de bestuurder van het gas gaat, waardoor de turbo vrij blijft spinnen en het turbogat afneemt.
Het wisselen van rij-modi heeft invloed op de werking van het elektronische sper, uitlaatgeluid via de speakers, de dempers, stuurbekrachtiging, gasrespons, rembekrachtiging en de klimaatregeling. Ford noemt het door zijn karakterverandering de meest ‘Jekyll en Hyde’-achtige Ford ooit.
‘In de Track-stand reageren de remmen gretiger, biedt de zwaardere besturing meer feedback en reageert het gaspedaal nog feller. Ook stelt het eLSD zich in voor maximale tractie en biedt het ESC-systeem meer speelruimte’, zegt Ford. Klinkt als een feestje.
Alternatieven voor de Ford Focus ST
In het segment waar de Ford Focus ST speelt, is de keuze enorm. Waar Ford de Focus prijst, is nog niet bekend. Qua vermogen en speelplezier komen de Renault Mégane RS en de Hyundai i30 N in de buurt. Natuurlijk kun je altijd voor de verstandige Golf GTI gaan of lekker gek doen en een Honda Civic Type R kopen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

De Ford Focus Wagon Active is niet de modernste in dit segment. Is dat erg?

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

BMW 128ti vs Volkswagen Golf GTI vs Ford Focus ST

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
