De grote broer van de leukste hot hatch van 2018 is hier: de Ford Focus ST. De optionele ST-Line op de burgerversie van de Focus verklapte al hoe de sportieveling er in grote lijnen uit zou komen te zien. De Ford Focus ST onderscheidt zich van zijn minder atletische broers door zijn grotere velgen en rode remmen. Plus: je hoort ‘m waarschijnlijk van verder al aankomen.
Wat maakt de Ford Focus ST bijzonder?
De Ford Focus ST is altijd een favorietje geweest omdat ie genereus was met het uitdelen van plezier. Het nieuwe recept belooft hier enkel op voort te borduren. De nieuwe ST loost de 2.0, leent de 2,3-liter EcoBoost van de vorige generatie Focus RS en stelt ‘m in op 280 pk en 420 Nm. Dat is slechts 20 Nm minder dan de RS.
Waarom ze bij Ford de motor niet direct opschroeven naar 350 pk, zoals in de oude RS? Omdat de Ford Focus ST enkel voorwielaandrijving heeft. Daarnaast moet er ruimte overblijven in het gamma voor een daadwerkelijke nieuwe RS, niet? De ST komt met een handbak of een automaat die zelf tussengas geeft. Een elektronisch sper verdeelt het vermogen tussen de wielen.
Specificaties van de Ford Focus ST
Het volledige vermogen barst bij de 5.500 tpm los en met de 280 pk sprint de nieuwe Ford Focus RS in 6 seconden rond naar de 100 km/u. In de Sport- en Track-modus blijft de gasklep openstaan als de bestuurder van het gas gaat, waardoor de turbo vrij blijft spinnen en het turbogat afneemt.
Het wisselen van rij-modi heeft invloed op de werking van het elektronische sper, uitlaatgeluid via de speakers, de dempers, stuurbekrachtiging, gasrespons, rembekrachtiging en de klimaatregeling. Ford noemt het door zijn karakterverandering de meest ‘Jekyll en Hyde’-achtige Ford ooit.
‘In de Track-stand reageren de remmen gretiger, biedt de zwaardere besturing meer feedback en reageert het gaspedaal nog feller. Ook stelt het eLSD zich in voor maximale tractie en biedt het ESC-systeem meer speelruimte’, zegt Ford. Klinkt als een feestje.
Alternatieven voor de Ford Focus ST
In het segment waar de Ford Focus ST speelt, is de keuze enorm. Waar Ford de Focus prijst, is nog niet bekend. Qua vermogen en speelplezier komen de Renault Mégane RS en de Hyundai i30 N in de buurt. Natuurlijk kun je altijd voor de verstandige Golf GTI gaan of lekker gek doen en een Honda Civic Type R kopen.
Reacties