Hoe lang gaat het duren voordat we de woorden ‘elektrische auto’ niet meer gebruiken, maar gewoon ‘auto’ zeggen? Waarschijnlijk vindt die ommezwaai nog voor het einde van dit decennium plaats. Het Amerikaanse Ford kondigt vandaag aan dat ze vanaf 2026 alleen nog maar personenauto’s met een stekker gaan verkopen, dus plug-in hybrides en EV’s. Vanaf 2030 gaat het merk over op uitsluitend puur elektrische auto’s. Laat die volledig elektrische Ford Mustang GT (dus niet de Mach-E) maar komen.
De aankondiging geldt specifiek voor Ford in Europa. Voor zo’n ingrijpende verandering ondergaat de fabriek in Keulen een verbouwing van 822 miljoen euro. Bedrijfsauto’s blijven nog iets langer brandstof verstoken; Ford biedt na 2030 nog wel PHEV-busjes aan. Om het verdwijnen van een driecilinder-Fiesta (alhoewel, de ST…) zal niemand echt rouwig zijn, maar het is spijtig dat de Mustang met V8 verdwijnt in Nederland. Al was dat ding toch veel te duur voor hier.
Voor de thuismarkt zal de stop van brandstofmotoren niet heel lang na Europa volgen, vermoeden we. General Motors kondigde recentelijk aan in 2035 volledig te stoppen met verbrandingsmotoren. Wel onder de voorwaarde dat de infrastructuur er klaar voor is. Chrysler, de laatste van de Amerikaanse Grote Drie, is onlangs opgeslokt door Stellantis en zal ook snel gaan inzetten op elektrisch spul. Of zoals je het maar beter kunt gaan noemen: auto’s.
Jaguar doet hetzelfde
Jaguar Land Rover volgt dezelfde route. Jaguar schrapt alle benzine- en dieselmodellen en wil ‘halverwege dit decennium’ een volledig elektrisch merk zijn. Land Rover verwacht dat 60 procent van de verkopen in 2030 volledig elektrisch zijn. De eerste volledig elektrische Land Rover komt in 2024. Voor de elektrische toekomst is het concern druk bezig met de ontwikkeling van een nieuw platform waar zowel elektro- als brandstofmotoren in passen.
Neko- heeft op 20 februari 2021 geschreven:
En we wachten af tot het stroomnet de hoeveelheid gevraagde stroom voor al dat laden niet meer aankan, en we blackouts maar normaal moeten gaan vinden…
Het stroomnet is niet voorbereid op de massale afname van stroom die dit met zich mee gaat brengen, laat staan de (massale) input van zonnepanelen en wat al niet meer.