De eerste Ford Ka was een doorslaand succes. Dat malle en hippe karretje veroverde de harten van duizenden kopers. Later kwam ook die vrouwelijke, maar stiekem best toffe, StreetKa. De tweede generatie kon er ook nog wel mee door. Leverbaar in wat hippe kleurtjes en hij deelde het onderstel met de Fiat 500. Genoeg ingrediënten voor een bescheiden succesje.

En dan nu de nieuwe Ford Ka, of eigenlijk Ka+. Het begint goed. Ford schakelt Lewis Hilsenteger, aka de unboxingkoning van YouTube, in om de nieuwe auto uit te pakken. Wat volgt is de grootste teleurstelling sinds het einde van de TV-serie Lost.

Als de titel van het persbericht luidt: ‘Big Value in a Small Package’, dan weet je eigenlijk wel hoe laat het is. De Ford Ka+ is 29 millimeter hoger dan de Fiesta en een net wat korter. Het saaie hok slokt wel 270 liter bagage op en je krijgt bovendien 21 vakjes om je rommel in op te bergen. Door het gedeelde onderstel met de Fiesta valt de Ka+ qua formaat net buiten het A-segment. Het is dus geen directe concurrent voor de flitsende Suzuki Celerio of Opel Karl, maar eerder voor de Hyundai i20. Om maar even wat te noemen.

Motorisering Ford Ka+

Standaard heeft de Ford Ka+ een 1,2-liter benzinemotor met 70 of 85 pk en een handbak met vijf versnellingen. Sprintijden naar de 100 km/u gaan we geeneens opnoemen. Volgens Ford is de auto superstil vanbinnen en is het onderstel helemaal afgestemd op de voorkeur van Europese kopers. Daarnaast heeft de auto spraakbesturing en Ford MyKey, waarmee je beperkingen in de sleutel kunt programmeren. Bijvoorbeeld als je de auto uitleent, kun je de maximumsnelheid of het volume van de radio beperken.

De nieuwe Ford Ka+ komt in oktober naar de Nederlandse markt. Je kunt hem direct bestellen met een vanafprijs van 12.995 euro en is dus inderdaad big value te noemen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear