TopGear reed onlangs de geheel nieuwe Ford Kuga. In het komende nummer lees je het volledige verslag, nu vast de highlights.

Testobject: Ford Kuga
Uitvoering: 2.0 TDCI 163 pk AWD PowerShift
Locatie: Valencia, Spanje
Weersomstandigheden: graadje of 14 en voorzichtige zon

Wat reden we?
De Ford Kuga, die misschien qua uiterlijk behoorlijk lijkt op het vorige model, maar in feite totaal nieuw is.

Beviel het?
Zeker. Net als bij z'n voorganger staan we er weer van te kijken hoe goed de Kuga – voor zo'n hoog apparaat – raad weet met alle stukken asfalt, of ze nou recht, bochtig en/of hobbelig zijn. De auto werd een stuk stijver en de ophanging werd op vele punten verbeterd. Daarnaast: de technische basis is dezelfde als die van de huidige Focus, dus eigenlijk is het ook geen wonder dat ie zo goed stuurt.

Nog bijzonderheden?
De Kuga werd niet minder zwaar, maar wel iets groter, ruimer en zuiniger. Tevens krijgt ie een flinke vrachtlading technologieën mee die hem voorheen vreemd waren, maar inmiddels bij Ford gemeengoed zijn geworden, zoals (corrigerende) rijbaanherkenning en anti-botsgedoe. Geen fan zijn we van het Sync-infotainmentsysteem, dat zich met kleine knopjes onduidelijk laat bedienen en stemcommando's negen van de tien keer niet begrijpt. Wél leuk is de elektrische kofferklep, die je niet alleen kunt openen, maar ook kunt sluiten met een voetbeweging onder de bumper.

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
De door ons gereden 2.0 TDCI (met 140 of 163 pk) is al bekend uit de vorige Kuga, maar nieuw voor deze auto is de 1.6 EcoBoost met 150 of 182 pk. De lichtste uitvoering daarvan beschikt alleen over voorwielaandrijving en stoot derhalve niet al te veel uit, waardoor de instapprijs van de Kuga in Nederland plots ruim 11.000 euro lager uitkomt dan voorheen. Zo'n 1.6 FWD heb je vanaf 32.465 euro, onze volgeladen Titanium topdiesel AWD met PowerShift-automaat zit dan toch alweer op 50.405 euro.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
De Kuga is een van de weinige SUV's die daadwerkelijk aansporen tot vlot rijgedrag. Zoals het een Ford betaamt, voelt ie gebalanceerd en natuurlijk aan en is ie plezierig en belonend om te rijden. Jammer van dat Sync; voor de rest een topper.

Reacties

Meer van TopGear