We babbelen gelukkig niet heel vaak met agenten, want dat zijn meestal dure gesprekjes. En de keren dat we de politie spraken, waren we meestal ‘niet tot antwoorden verplicht’. Geïnteresseerd vragen stellen mocht wel en daar leerden we dat de meeste agenten niet heel positief zijn over hun B-klasse. Hopelijk doen de Ford Kuga en BMW X1 dat beter. Eén probleempje is in ieder geval opgelost bij Ford.

Het is niet zo gek dat de B-klasse geen favoriet is bij de politie: een auto die ontworpen is om comfortabel mee naar de bingo te rijden, is misschien niet het meest geschikt voor een achtervolging. Daarom werden na één jaar dienst bij alle B-klasse de veren al vervangen voor langere én stuggere veren. Zo ging de auto niet stuk als de agenten een drempeltje met hogere snelheid namen.

Tip: Lees ook de review van de nieuwe Ford Kuga PHEV (2024)

Maar dat was niet het ergste

Maar het gênantste aan de B-klasses waren de schakelflippers achter het stuur. De Mercedessen hebben allemaal een automaat, maar met de hendels achter het stuur kun je zelf de versnelling kiezen. Maar dat vond de politie een te grote verantwoordelijkheid voor de agenten: schakelen moet je overlaten aan de auto, en niet zelf. Daarom werden de flippers achter het stuur bij elke B-klasse van de politie vastgelijmd.

Een woordvoerder van de politie liet toen weten: ‘Er is juist voor een automaat gekozen, zodat politiemensen hun aandacht maximaal op de weg kunnen houden. In het optiepakket van de automaat worden de flippers automatisch meegeleverd. Omdat we juist willen dat agenten niet bezig zijn met schakelen, zijn de flippers onklaar gemaakt.’

Bij de Ford Kuga hoeft er niet gelijmd te worden

Bij de nieuwe politieauto van Ford hoeft de politie niet met de kitspuit in de weer te gaan. Dit scheelt weer een gênant mediamomentje. De hybride crossover heeft namelijk géén flippers achter het stuur, zo meldt een woordvoerder van Ford aan TopGear. De Kuga is voorzien van een CVT-automaat en is daarom eigenlijk volledig traploos. Wel heeft Ford iets geprogrammeerd zodat het voelt alsof de bak schakelt. Dit schakelgevoel kun je dus niet zelf bedienen met flippers achter het stuur.

Andere aanpassingen aan de Ford Kuga van de politie

De Ford Kuga die de politie bestelt, is een hybride zonder stekker. Dit is een motorisering die het merk eigenlijk niet levert in Nederland. De auto’s worden in de standaardkleur ‘Frozen White’ geleverd van Ford en worden dus niet nog een keer extra overgespoten. Wel monteert de politie andere banden en andere stoelen. De politie heeft géén optiepakketten aangevinkt en ook het onderstel wordt dit keer niet aangepast, zo vertelt een woordvoerder van Ford aan TopGear.

Wanneer de Kuga’s geleverd worden, schakelt de politie de rijstrookassistent permanent uit. Ook het Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) wordt permanent onklaar gemaakt: dit is een speaker aan de buitenkant van de auto die onder de 30 km/u geluid maakt. Dit is een veiligheidsfeature die je normaal gesproken niet uit mag zetten.

Eerste Ford Kuga van Nederlandse Politie schuin voor prefacelift

De politie reed de afgelopen maanden al rond met de eerste proefexemplaren van de Ford Kuga. De resultaten van de test worden nu geanalyseerd zodat de politie weet wat ze nog moeten aanpassen aan de auto’s. De definitieve Ford Kuga van de politie is een faceliftmodel zoals je hem bovenaan in de galerij ziet en niet het oude model waarmee de politie nu rijdt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)