
Als Robert ten Brink je voor één miljoen euro zou vragen welke uitvoering van de nieuwe Ford Mustang naar Europa zou komen, welk antwoord zou je dan kiezen? Tip: vraag het maar niet aan het publiek, want die zal het ook verkeerd hebben. Want het is alleen de Ford Mustang met V8 die naar Europa komt, en niet de oer-Europese viercilinder.
De nieuwe Ford Mustang is vannacht onthuld in Amerika. De zevende generatie komt als EcoBoost met viercilinder, als GT met een V8 en als circuitgerichte Dark Horse met de krachtigste 5.0 V8 van het merk ooit. Die laatste twee komen naar Europa, maar de zuinige viercilinder blijft vreemd genoeg in Amerika hangen.
De reden? In Europa moeten we niets hebben van de goedkopere viercilinder. Blijkbaar opereren we hier onder het cola-principe: ‘Als je dan toch cola drinkt, dan wel échte cola, en geen light’. Wie hier geld spaart voor een Mustang, gaat blijkbaar wel gelijk voor de volbloed V8. En als we heel eerlijk zijn: we kunnen niet anders dan deze keuze beamen.
De GT en de Dark Horse komen naar Europa
Een woordvoerder van Ford Nederland laat aan TopGear weten: ‘In Europa lag het percentage klanten dat voor de viercilinder koos beduidend lager dan in de VS. Ook bij het uitgaande model zijn we enige tijd geleden al gestopt met het aanbieden van de 2.3 EcoBoost. De Dark Horse en GT komen eind 2023 beide wel naar Europa.’
Lees ook: Dit moet je weten over de nieuwe Ford Mustang
Of de Ford Mustang GT en de Dark Horse allebei naar Nederland komen, kunnen ze bij Ford Nederland nog niet zeggen: ‘Hoe het aanbod er in Nederland uit gaat zien kan ik op dit moment nog niet zeggen.’ Goedkoop zal de Mustang hier in ieder geval niet worden. De huidige generatie kost hier dankzij het forse BPM-bedrag boven de 100.000 euro.
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
