
Elektrisch rijden is de toekomst, maar nog even niet. Autofabrikanten hebben in relatief korte tijd een behoorlijk aanbod ontwikkeld qua elektrische auto’s. Het grote probleem is dat de klanten er nog niet om staan te springen. Vandaag krijgen we het nieuws binnen dat Ford de productie van elektrische auto’s verlaagt. Dat meldt de Kölner Stadt-Anzeiger, de krant van wakker Duitsland.
Het gaat in dit geval om twee elektrische Fords die in Europa gemaakt worden, namelijk de Ford Explorer EV en de Ford Capri. Met name die laatste is pikant te noemen. Dat model is namelijk dit jaar geïntroduceerd. Onze ervaringen met die auto kun je lezen in ons Ford Capri-review. In beide gevallen zijn het Fords met een Volkswagen als basis. Zowel de Explorer EV als de Capri staan op het MEB-platform en zijn in technisch opzicht verwant aan de Volkswagen ID.4 en ID.5.
Ford verlaagt productie Explorer EV en Capri
Vanwege de lage vraag naar elektrische auto’s, althans: elektrische Fords in dit geval, verlaagt Ford de productie en zijn ze genoodzaakt de medewerkers op werktijdverkorting te sturen. Deze werktijdverkorting gaat in vanaf volgende week en duurt tot de kerst. Er zullen nog wel een paar weken zijn dat er auto’s geproduceerd worden, maar dus in beperkte mate.
Ook na oud en nieuw zal de productie niet meteen op volle toeren draaien. Dan zullen er ‘dagen’ zijn dat de er geen auto geproduceerd wordt. Uiteindelijk is het natuurlijk wel de bedoeling dat de productie weer op het gewenste niveau gaat komen. Overigens is Ford niet de enige fabrikant die stoeit met de overgang naar elektrische auto’s, er zijn meer fabrikanten die vraag en aanbod even juist moeten afstemmen, aldus Automotive News Europe.

Lees ook: de elektrische Ford Puma krijgt het onderstel van een bedrijfsbusje
Keiharde nuance
De Capri en Explorer zijn niet overigens niet het enige probleem voor Ford. Ook de F-150 Lightning – de elektrische pick-up van het merk – slaat nog niet helemaal aan. De productie daarvan wordt volgende week stilgelegd om pas weer in januari verder te gaan, zo meldt CNBC. Voordat we de elektrische auto gaan ridiculiseren, even een beetje nuance. Het grote probleem is dat de verwachte stijging uitblijft. Het is niet zo dat EV’s niet meer verkopen, het is meer dat de verwachting optimistischer gestemd was.
Elektrische auto’s zijn nu nog relatief prijzig in aanschaf en nog niet voor ideaal qua actieradius en laadtijden. Ford ziet de toekomst nog altijd als volledig elektrisch, alleen kent de weg er naartoe af en toe een paar hobbels. Als laatste nuance, het gebeurt vaker dat een fabrikant bij een model de productie iets moet opvoeren of juist moet afschalen. Ook bij auto’s met een verbrandingsmotor. Bij elektrische auto’s is het des te opvallender omdat de verwachting totaal anders was.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is de Ford Explorer EV Long Range de betere Volkswagen?

De Ford Explorer doet een rondje om de wereld en gaat in de verkoop: dit is de Nederlandse prijs

De bijzondere reden waarom Ford de Explorer niet meer als hybride levert

Je zou het niet zeggen, maar de nieuwe Ford Explorer is eigenlijk een Volkswagen

Ford Explorer PHEV 3.0 EcoBoost ST-Line

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
