Formule-1 auto's voor de openbare weg

Auto's met de prestaties van een F1-auto die je gewoon naar de supermarkt kunt rijden

Caparo T1
BAC Mono
Aston Martin Valkyrie
Tramontana R
McLaren F1
Ferrari F50
Yamaha OX99-11
Lanzante TAG Heuer Porsche 930
Caparo T1
BAC Mono
Aston Martin Valkyrie
Tramontana R
McLaren F1
Ferrari F50
Yamaha OX99-11
Lanzante TAG Heuer Porsche 930

De prestaties van een F1-auto zijn voor de doorsnee sterveling haast niet te bevatten. Maar ook als je niet over een superlicentie beschikt, kun je een F1-auto ervaren. Een soort van dan, als je het geld hebt. Deze auto’s proberen zo dicht mogelijk in de buurt te komen van de deelnemers in de koningsklasse. En dat lukt sommigen nog verdraaid goed.

Yamaha OX99-11

Yamaha OX99-11

Zoals de meeste ‘F1-auto’s voor de straat’ was ook de OX99 een soort rijdend billboard voor de inspanningen van zijn merk in de F1. Yamaha leverde vanaf 1989 een klein decennium lang F1-motoren (met een paar onderbrekinkjes) en bouwde in 1992 een auto voor de openbare weg om dat te vieren.

BAC Mono

BAC Mono

De meest doelbewuste, glorieuze en egoïstische sportauto ooit: de sublieme Mono van de Briggs Automotive Company. Knal er een spoiler op en wat sponsorstickers, en hij lijkt zo klaar te zijn voor de start in Monaco. Wij denken dat ie het in elk geval wel zou kunnen winnen van de huidige Williams.

Ferrari F50

Ferrari F50

De 4.7 V12 achter in de F50 deelde z’n blok in essentie met de 3.5 V12 die werd gebruikt in Ferrari’s 641 ­Formule 1-auto – die kwam vijf jaar vóór de ­geboorte van de F50 in actie. Je beheerste de toeren via een zesbak met open schakelmechanisme, net zoals in de F1-auto’s van destijds. Halleluja.

McLaren F1

McLaren F1

Als het gaat over hypercars uit de jaren negentig, mag de F1 niet ontbreken. Je zit in het midden, hij is geheel en al opgetrokken uit koolstofvezel, en hij gebruikte technologie die in de Formule 1 strikt ­verboden was, waaronder een ventilator in de bodem (voor downforce) en actieve aerodynamica.

Tramontana R

Tramontana R

De voornaamste – want enige – Spaanse leverancier van V12-gekte op wielen zegt dat de Tramontana bedoeld is als kruising tussen een F1-auto en een straaljager. Hij heeft inderdaad de vleugels, de ­wielen buitenboord en een cockpitkoepel. Maar hij is niet bewapend en vliegt louter korte afstanden.

Caparo T1

Caparo T1

De T1 was op papier perfect. Veel input kwam van het team achter de McLaren F1, hij presteerde beter dan de Veyron en had een uiterlijk dat het midden hield tussen een insect, raceauto en ruimteschip. Hij sprintte naar 100 km/u in 2,5 seconden, haalde 320 km/u, pakte 3 g in bochten – en was nog legaal ook.

Mercedes-AMG One

Mercedes AMG-One

Hij is vertraagd, maar AMG belooft dat hij alsnog echt komt: een hypercar met de hybride V6-turbomotor van de F1-auto die er in 2015 met het kampioenschap vandoor ging. Voeg daarbij een elektrisch aangedreven vooras, in-board ophanging en actieve aerodynamica, en je weet dat het AMG menens is.

Aston Martin Valkyrie

Aston Martin Valkyrie

De Valkyrie werd voor het grootste deel ontworpen door Red Bulls aerodynamisch genie Adrian Newey. Z’n 11.100 tpm draaiende V12 komt van Cosworth en het interieur lijkt afkomstig van een steampunk-­achtig F1-ding uit de toekomst. Aston Martin zegt dat hij even snel zal zijn als een Red Bull Racing-auto.

Lanzante TAG Heuer Porsche 930

Lanzante TAG Heuer Porsche 930

In de jaren tachtig voorzag Porsche de mannen van McLaren van een aantal 1.5 V6-turbomotoren, goed voor bijna 1.000 pk. Die moesten getest worden, dus lepelde McLaren er een achter in een 911 Turbo. -Lanzante heeft er nog eens elf gebouwd, waarvoor heuse F1-motoren van destijds werden gebruikt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws