Onze juridische afdeling benadrukt dat je dit artikel niet mag beschouwen als gedegen consumentenadvies, maar louter als observatie. Alles wat je op TopGear.nl ooit heb gelezen of ooit nog gaat lezen is officieel ‘gewoon maar een grapje, toch’. Hoe dan ook: het lijkt erop dat je in 2030 minder wegenbelasting (wat dan kilometerheffing is) gaat betalen als je grotere velgen monteert.

Volgens het pakkende stuk proza ‘Onderzoek Kilometerregistratiesysteem voor Betalen naar Gebruik’ zijn er momenteel drie mogelijke scenario’s denkbaar om de kilometers van Nederlandse auto’s te registreren. De eerste is het simpelweg kijken naar de kilometerstand van de auto, bij de tweede komt er een kastje dat de tellerstand controleert en als laatste is het een optie om een GPS-kastje te plaatsen.

Grotere velgen, minder kilometers

Bij het GPS-kastje heeft het geen zin om grotere velgen te monteren, maar bij de eerste twee opties zou je best een voordeeltje kunnen behalen door het monteren van grotere wielen. Let wel: grotere velgen en banden met een lager profiel, dat heeft geen zin. De totale omtrek van je wielen moet groter zijn. Check vooral even in Amerika hoe ze dat doen: daar monteren ze in bepaalde subculturen zelfs 26-inch wielen onder klassiekers.

De eerste twee systemen kijken namelijk naar het aantal omwentelingen van de wielen. Als je wielen met een grotere omtrek monteert, dan rijdt de auto per omwenteling verder, maar de registratie blijft hetzelfde. Je betaalt dus hetzelfde per omwenteling, maar je krijgt meer kilometers terug voor het aantal dat je betaalt.

Het onderzoek bevestigt het

Het onderzoek bevestigt onze observatie: ‘Een kilometerteller in de auto die niet gemanipuleerd is, geeft een behoorlijk nauwkeurige meting van het aantal gereden kilometers. Deze is niet 100 procent accuraat, want deze is (voor het overgrote merendeel van de voertuigen) gebaseerd op het aantal as-rotaties. Bandenspanning, slijtage en afrondingsverschillen zorgen ervoor dat het aantal gemeten kilometers een paar procent afwijkt van het daadwerkelijk aantal gereden kilometers.’ Oftewel: rijden de zuinigste Nederlanders straks rond in donks?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)