Je merkt bij sommige dingen pas hoe geniaal ze in eenvoud zijn, als je een alternatief probeert te bedenken. Neem de ouderwetse parkeerschijf. Misschien wat fraudegevoelig, maar daarbuiten door iedereen te begrijpen en makkelijk te controleren. Gemeente Noordwijk voert nu een digitale parkeerschijf in, en die werkt iets ingewikkelder.
Gemeente Noordwijk wil alle parkeerzaken digitaal maken. Zo gaan alle papieren vergunningen in de ban, maar ook de ouderwetse parkeerschijf. In de oude situatie mocht je ergens drie uur gratis parkeren met de schijf en daarna moest je betalen. Goed, als je naar de auto liep om een parkeerkaartje te kopen, hield weinig je tegen om (illegaal) de schijf een draai te geven. In de nieuwe situatie kan dit niet.
De digitale parkeerschijf kun je niet beetpakken
De digitale parkeerschijf, zoals Gemeente Noordwijk hem noemt, is geen fysiek ding. Je kunt nu bij een parkeerautomaat of in de parkeerapp aangeven dat je drie uur gratis wilt parkeren. Tot zover heel simpel. Is de drie uur voorbij, dan hoef je de auto niet te verplaatsen, maar moet je één uur betalen. Is dat uur voorbij, dan mag je weer drie uurtjes gratis parkeren.
Stiekem de schijf doordraaien zit er niet meer bij, maar eigenlijk betaal je nu één parkeeruurtje om de digitale parkeerschijf een zwiepertje te geven. Zeven uur parkeren voor de prijs van één, dat is geen slechte deal. En als je de app gebruikt, hoef je niet meer naar buiten om de schijf te verzetten. Dat scheelt dan weer een parkeerboete door luiheid.
Makkelijker boetes uitdelen?
Het klinkt allemaal als een hoop moeite voor weinig opbrengst. Het digitale parkeren maakt het wel makkelijker voor een scanauto om zijn werk te doen. Deze camera-auto’s kunnen geen parkeerschijven lezen, maar zien aan het kenteken of je legaal parkeert. En laat Noordwijk nou net een proef gedraaid hebben met zo’n scanauto.
Peter heeft op 16 december 2023 geschreven:
Naast discriminatie mag het ook niet van de privacywet.
EK heeft op 16 december 2023 geschreven:
De gemeente Utrecht heeft de afgelopen maanden een nieuwe parkeerapp gelanceerd. Betalen voor bezoekers, mantelzorgers en zorgprofessionals kan niet meer aan de paal, maar gaat via een app of analoog, door te bellen naar het stadskantoor. Het invoeren van de parkeer-app laat pijnlijk zien dat er een kloof is tussen wel en niet digitaal vaardige mensen. De app heeft voordelen, maar is zelfs voor digitaal vaardige mensen lastig te begrijpen. Veel anderen, met name ouderen, Utrechters die de Nederlandse taal minder goed beheersen en laaggeletterden, lukt het vaak niet zelfstandig de app te activeren.’ Naast deze digitale hordes is een groot probleem: dat bewoners nu moeten betalen voor de parkeerkosten van hun bezoekers en (mantel)zorgers: een onwennig gevoel voor veel Utrechters. Niet iedereen vindt het immers prettig om de gemaakte kosten achteraf aan het bezoek terug te vragen. Het is een intensief proces om niet alleen de app te activeren, maar soms ook eerst DigiD en IDeal te regelen. Ook het analoge alternatief voor de ParkeerApp is niet echt werkbaar, zeker niet voor mensen die regelmatig bezoek krijgen. Het is dus nodig dat op grote schaal effectieve ondersteuning wordt geregeld, op plekken waar de mensen die het vaakst tegen problemen aanlopen komen (zoals buurthuizen), maar ook thuis. In Utrecht hebben belangenorganisaties uit de stad uitgebreid geprotesteerd tegen deze veranderingen. Hetgeen onlangs bijna leidde tot het aftreden van de verantwoordelijke wethouder. Het heeft wel geresulteerd dat het systeem in samenwerking met de bewoners in de stad volledig herzien gaat worden. https://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/opschudding-utrechtse-raad-over-parkeerapp
A heeft op 13 december 2023 geschreven:
Dat is discriminatie. Er zijn heel veel ouderen met een auto die niet met apps op telefoon kunnen werken als ze er überhaupt al een geïnstalleerd hebben.
Hoe moeten deze mensen dan parkeren in Noordwijk