In Nederland struikel je bijna over de laadsnoeren, hoor je geregeld geen elektrische auto langsrijden en kun je echt wel prima uit de voeten met een EV. Ja, echt. Maar als je in het buitenland bent en je gaat erop letten, dan zie je dat Nederland heel ver voorloopt. Als je kijkt hoe lang het in Nederland duurde om op dit punt te komen, dan kun je je afvragen hoe realistisch het verbod op auto’s met een verbrandingsmotor is. Denkt de grote baas van Peugeot dat het verbod doorgaat?

Alain Favey, de CEO van Peugeot, legt uit: ‘Wat iedereen ziet, is dat de adoptie van elektrische auto’s trager verloopt dan men een paar jaar geleden dacht. Dat merken we. Misschien iets minder in Nederland, maar we zien het wel in Oostenrijk. We zien het ook in andere landen, zoals Italië. De vraag is dus lager. Daarom hebben we extra tijd gekregen om de acceptatie van elektrisch te vergroten.’

Hij doelt op het recente besluit van de EU om de toetsing van de CO2-uitstoot anders te laten verlopen. Er wordt nu niet meer per jaar gekeken wat een autofabrikant aan uitstoot veroorzaakt, maar naar het gemiddelde van drie jaar. Zo kan een autofabrikant één jaar uitschieten, als het het jaar erop maar gecompenseerd wordt. Maar de harde deadline van 2035 staat nog altijd.

Gaat het verbod door in 2035?

De hamvraag is dan, denkt de CEO van Peugeot dat het verbod in 2035 doorgaat? Veel landen zijn er nog lang niet klaar voor, zeker niet alle kopers willen nu een EV. De grote baas zegt: ‘Dus: gaat het snel genoeg om de deadline van 2035 te halen? Ik weet het niet. De tijd zal het leren. Maar op dit moment is dat de deadline. We zien dat de EU begrip heeft getoond voor het feit dat heel Europa meer tijd nodig heeft om zich aan deze nieuwe technologie aan te passen.’

Of het verbod doorgaat, hangt af van de koper: ‘Het hangt echt opnieuw af van hoe snel elektrische auto’s worden geaccepteerd.’ Wat er ook gebeurt, hij denkt dat Peugeot er klaar voor is: ‘Maar ik denk dat we moeten leven met wat er ook maar van ons verwacht wordt. En ik denk dat we het modellenaanbod hebben dat we nodig hebben om elk CO2-doel dat we krijgen te kunnen halen.’

2 reacties op “Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’”

  1. Voorlopig nog onzeker welke techniek in de toekomst meest dominante zal worden.
    Waterstof voorlopig niet doorgebroken, alles elektrisch kan het net vermoedelijk (ook in 2035) niet aan, welke nieuwe techniek komt er nog, onzeker allemaal. Voor elektrisch zal er vast ook markt zijn in 2035. We zitten minder dan 10 jaar voor 2035, maar in 10 jaar zal nog veel veranderen.
    Meer inzicht in onderhoudskosten en afschrijving van alle auto’s met verschillende aandrijflijnen zal ook bijdragen in keuzes fabrikanten en consumenten/bedrijven.

  2. Gaat niet door,omdat de Otto 4 slag kleppenmotor met waterstofinjectie ,de toekomst zal worden,géén laadpalen meer etc etc.Via youtube.nl De teloorgang van de EV: över 10 jaar zijn er geen elektrische auto’s meer.” en koop GEEN elektrische auto meer! en Image of a hydrogen engine en waar blijven de waterstofauto’s? en Toyota’s ALL NEW Hydrogen Cars SHOCK The Entine Car Industry! en Exploding Down Broken Tesla Model 3: het opblazen van een 10 jaar oude Tesla,kosten nieuw Lithium-pakket 20.000 Euro,en dan is de dagwaarde gezien kan worden als Total Loss.En waterstof kunnen we zelf produceren.

Laat een antwoord achter aan hans peperkamp Reactie annuleren

(verplicht)