Japan kent van origine een heel collectieve cultuur, waarbij het individu ondergeschikt is. Des te meer reden om – ter compensatie – je auto zo uniek in individueel mogelijk te maken, waarbij het niet uitmaakt welke auto het is. Niets is heilig in de Japanse autocultuur, en dat levert spectaculaire beelden op. TG-huisfotograaf Alex Penfold trok door Tokio om daar de gekste en mooiste supercars vast te leggen.
De Ferrari 599 XX Evo was door de Italiaanse autobouwer nooit bedoeld als een auto voor op straat. Sterker nog: de meeste eigenaren hadden de auto niet eens in hun eigen garage staan. Wilde je erin rijden, dan belde je Ferrari, waarop zij de auto op een circuit parkeerden en een rits techneuten met laptops en banden optrommelden om je dag vlekkeloos te laten verlopen. Toch is het deze Japanner blijkbaar gelukt om een 599 XX Evo los te weken uit Maranello en op kenteken te zetten.
Net als de Lamborghini Huracán Super Trofeo – een raceauto die bij normaal gebruik geen APK-plicht heeft, maar in dit geval gewoon de weg op mag. Of de Apollo Intensa Emozione, een auto die in de ontwikkeling nooit een straatauto had moeten zijn, maar waarbij Apollo zelf besloot dat een setje kentekenplaten wel goed zou staan. Daarnaast zijn er een hoop auto’s die misschien niet meer straatlegaal zouden moeten zijn. Blader door de galerij hierboven en droom gerust even weg.
Foto’s: Alex Penfold
Reacties