Als jouw auto met nog geen 40.000 kilometer op de teller morgen in de fik vliegt, dan ga je toch wel eventjes langs bij de dealer om verhaal te halen. Zeker als jouw auto vorige maand nog bij de dealer is geweest voor een probleem met het brandstofsysteem. Dat deed een eigenaar van een Amerikaanse GR Corolla ook, maar die kreeg te horen dat ie niet harder had mogen rijden dan 130 km/u.

Het is een vreemd verhaal. De Toyota vloog in juni in de fik langs de snelweg met een snelheid van 85 mijlen per uur, wat neerkomt op zo’n 137 km/u. Uiteraard klopte de bestuurder bij Toyota aan voor een uitleg en het liefst voor compensatie, maar de mensen van Toyota lieten in een reactie weten dat ze de eigenaar niet willen helpen. Hij zou te hard hebben gereden voor de banden die onder de auto zitten.

Blijkbaar levert Toyota auto’s op reservebanden

Toyota GR Corolla drift

Dit is hoe Toyota de GR Corolla aanprijst | Foto: © Toyota

In de reactie laat Toyota weten dat de banden niet bedoeld zijn om harder dan 137 km/u mee te rijden. Dit zou betekenen dat de banden een snelheidsindex ‘M’ hebben, wat je bijna alleen maar tegenkomt bij reservewielen. Volgens Carscoops staan Amerikaanse GR Corolla’s standaard op Michelins – en die mogen een stuk harder dan 140 km/u. Het gaat hier om een auto met 300+ pk.

‘De gebruikershandleiding waarschuwt dat u niet harder dan de snelheidslimiet mag rijden. Zelfs als de wettelijke snelheidslimiet dit toestaat, mag u niet sneller dan 137 km/uur rijden, tenzij uw auto beschikt over banden die geschikt zijn voor hoge snelheden. Als u harder dan 137 km/uur rijdt, kan dit leiden tot defecte banden, verlies van controle en mogelijk letsel’, schrijft Toyota in een reactie.

‘Zorg ervoor dat u een bandendealer raadpleegt om te bepalen of de banden van uw auto geschikt zijn voor hoge snelheden voordat u met dergelijke snelheden gaat rijden. Op basis van onze inspectiebevindingen en de feiten rondom dit incident kunnen wij in deze zaak geen bijstand verlenen’, sluit het automerk af in een reactie aan de eigenaar.

De echte oorzaak van de brand

Toyota geeft toe dat ze in het onderzoek hebben gezien dat er een klein gat zat in de bovenkant van de motor en dat er olieresidu gevonden is bij de turbo, de bodem van de motor en bij de uitlaat. De kans is groot dat de motor plofte en dat er olie op de uitlaat is gekomen – en dat hier de brand is ontstaan. Maar de boosdoener is natuurlijk de levensgevaarlijke snelheid van 130+ km/u.

Lees ook: Reparatie van 40.000 euro bewijst dat handbak niet voor iedereen is

Wat de reden is achter deze bizarre reactie? Misschien iemand bij de klantenservice die nog wat beter ingewerkt moet worden. Of een externe partij die dit soort zaken afhandelt. Iedereen met een beetje verstand van zaken zou dit niet verstuurd hebben, vermoeden we zo. We denken dat de kans groot is dat de Amerikaanse tak van Toyota nog wel terugkomt met een andere reactie.

Reacties

  • Geert Henk heeft op 30 augustus 2024 geschreven:

    Typische reactie van een bedrijf wat claims als een kostenpost ziet in plaats van een mogelijkheid om de kwaliteit van je bedrijf te laten zien.
    Dat de reputatieschade met dit soort reacties waarschijnlijk groter is dan het bespaarde geld, zien ze niet. Als je de claim zou bekijken als onderdeel van de marketing, valt het helemaal in het niets.
    Domme reactie mijns inziens van Toyota.

    Reageer
  • Bart heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Zelfs met een 100kg brandblusser krijg je de accu van een EV niet geblust. Het enige wat je bij een brandende EV kan doen is de brandweer bellen en op voldoende afstand gaan staan op een plaats waar je de giftige rook zeker niet binnen krijgt.

    • Ward heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

      Corolla GR is een 3 cilinder benzine. Deze had gewoon geblust moeten worden.

      Reageer
    Reageer
  • Ome Cor heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Dus je vermoedt dat er een brand woedt onder de motorkap en dan open je de motorkap, zodat er meer zuurstof bijkomt en het vuur harder/vlugger gaat branden…

    Lijkt me een vrij domme actie. Als het ‘automerk’ dat zou aanvoeren om de garantieclaim te weigeren, dan zou ik dat logisch vinden.

    • Jan VBK heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

      Als gewone klant ben je niet geacht ook maar iets van auto’s, ontstaan van branden en propagatie van branden te kennen. Zelfs niet van indicaties op banden. Daarvoor heb je professionals die advies moeten geven. Ze hadden elk probleem die onderkend was moeten oplossen. Toyota probeert er zich uit te lullen…Zielig

      • Jim heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

        Dus als je niks van Auto’s weet moet je zeker niet aan de auto iets doen zoals zelf nieuwe banden er onderzetten als niet een weet wat de max snelheid is van die band.

        • Herb heeft op 16 augustus 2024 geschreven:

          Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • RJV heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    In Nederland ook alle auto’s op die banden laten rijden en dan snelheids limiet op 130 dan krijgt niemand meer een bekeuring kunnen alle flitsers weg want te hard rijden kost dan je auto

    • RD heeft op 8 augustus 2024 geschreven:

      Dan kan er nog steeds te snel gereden worden in bv de bebouwde kom….

      Reageer
    Reageer
  • PassieMetLassie heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Snelle banden zit in het platina pakket?

    Reageer
  • Ronald heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    En raar vinden dat de klant wraak neemt. Tis Amerika. Ik wist het wel.

    Reageer
  • Frank heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Als zij een auto van 300+ pk afleveren met banden met een te geringe snelheidsindex zitten ze toch sowieso al fout, los van dat dit niks met de brand te maken heeft gehad.

    • PassieMetLassie heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

      Snelle banden zit in het platina pakket?

      Reageer
    Reageer
  • Hans heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Onzin verhaal verzonnen door een kend van 5 niet Top Gear waardig.

    Reageer
  • Koelkastmagneet heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Vind het opzich wel een goeie zet

    Moet je je maar aan de regels houden.

    Reageer
  • John70 heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

    Dit gebeurde drie jaar geleden, dus waarschijnlijk is die andere reactie van Toyota al jaren geleden gekomen….

    • Poulusma heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

      Waar haal jij vandaan dat dit 3 jaar geleden gebeurde? De camera in het filmpje geeft aan dat dit 8 juni j.l. opgenomen is…
      Ik ben geen Toyota kenner, maar volgens mij is de GR versie van de Corolla ook nog geen 3 jaar uit.

      Reageer
    Reageer
  • Mennok heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

    Je weet meteen dat het geen Tesla was als er in de kop staat “automerk”

    • PassieMetLassie heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

      Hahahahaha
      Die is subtiel scherp!

      Onze waakhond heet(te) Tesla
      We hoorden ook soms Woefff.

      Reageer
    Reageer
  • Ben heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

    Welke idioot zuigt dit uit zijn duim.
    Wat een dom alibi, nooit een Toyota meer toch.
    Wat een fantast verhaal is dit, kan niet waar zijn.

    • Joost heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

      Toyota staat normaal bekend als goede service verlenend, dit is ook een domme reactie van hun. Ik zou zeggen: ruil hem om voor een nieuwe en ga op zoek naar de echte oorzaak..

      Reageer
    • Gerard 2 heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

      Toyota staat niet echt bekend als service verlener dat weet ik uit ervaring.

      Reageer
    Reageer
  • Bob Smartje heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

    En waar was zijn blusaparaat ??????
    Hij leek me toch wel héééél relaxt terwijl er duidelijk iets mis is met zijn wagen !!

    • HG heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

      Heeft u een blusapparaat in uw auto?

      • Jan Klepzeiker heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

        Ja, een auto uit 2001 (Duitse import) die standaard vanaf fabriek is geleverd, en ook onderhouden en op zijn tijd vervangen.

        Reageer
      • Björn heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

        Dat zit normaal gezien in elke auto en hier in België is dat zelfs verplicht.

        • Jan Klepzeiker heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

          Een 6kg brandblusser in een voertuig, zou anno 202x verplicht moeten zijn, helemaal met die rijdende bommen van een EV.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)