Hoewel klagen natuurlijk mag, is het niet altijd gepast. Als je net bij een sterrenzaak hebt gegeten en een kakkerlak in je foie gras vond, kun je klagen. Krijg je een gratis berenklauw met satésaus bij een volle tank brandstof, ga je geen klachtenbrief schrijven. Dat is met deze Geely Galaxy Starship 7 ook het geval. Deze generiek vormgegeven crossover staat voor je deur voor slechts 12.995.

De Geely Galaxy Starship 7 is een middelgrote crossover met een plug-in hybride aandrijflijn. Om een idee te krijgen van het formaat: het apparaat is 4,74 meter lang, 191 meter breed, 1,69 meter hoog en de wielbasis bedraagt 2,76 meter. Dat is ietsje langer, breder en hoger dan een Audi A5. Ongeveer van het formaat Audi Q5 (die dan wel een iets grotere wielbasis heeft. Qua prijs lijkt het echter absoluut niet op een Audi Q5.

PHEV met focus op elektrisch

Qua techniek ook niet. Het is een PHEV die niet echt op prestaties is afgestemd, maar op maximale range. De benzinemotor is een 1,5-liter grote viercilinder met slechts 110 pk. De meest power komt van de elektromotor: 215 pk. Er zijn twee accupakketten, keuze uit accupakketten is zeldzaam bij PHEV’s. Ga je voor het kleine pakket, dan kun je 55 kilometer op de accu halen. Ga je voor het grote pakket, kun je 120 kilometer elektrisch rijden. In combinatie met die laatste is de maximale range 1.419 kilometer.

Geely Galaxy Starship 7 (2024) interieur avond glazen dak

Nu moeten we meteen eventjes aantekenen dat deze getallen mogelijk zijn onder de zeer genereuze CLTC-meetmethode. Deze methode ziet de dingen positiever in dan Churandy Martina, want het lijkt het meest op ‘onze’ oude NEDC. Maar zelfs als de cijfers 30 procent slechter waren (wat in de realiteit waarschijnlijk het geval is), zou het nog steeds heel goed zijn voor dit geld.

Interieur van de Geely Galaxy 7 Starship

Over het exterieurdesign hebben we ons al uitgelaten, dat is erg saai. Het interieur is daarentegen best fraai. Het is strak zonder kaal te zijn. Natuurlijk helpen de gebruikte kleuren ook mee, maar het interieur lijkt over het algemeen prima, zeker gezien het prijsniveau. Natuurlijk weten wij ook wel dat deze auto niet voor 13.000 euro verkrijgbaar is bij de lokale Geely-dealer om de hoek, maar het is goed om te zien dat de trend naar goedkopere auto’s gaat.

Hoogtepunten Geely Galaxy Starship op een rij:

  • Middenklasse crossover
  • PHEV met 60 of 120 kilometer elektrische range
  • Vraagprijs omgerekend: 12.995 euro
  • Vooralsnog alleen in China leverbaar

De lage prijs is deels te verklaren: veel Chinese automerken ontvangen staatssteun, waardoor ze onder de kostprijs verkocht kunnen worden. Geely Galaxy is een submerk van Geely, dat weer onderdeel is van de Geely groep, waartoe ook Lynk & Co, Polestar en Volvo toe behoren. Het is echter wel interessant om te zien dat de prijs van auto’s alsnog flink lager kan, ook bij complexere auto’s zoals deze PHEV.

24 reacties op “Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro”

  1. Eenmaal in Nederland leverbaar zal ie door onze (r)overheid weer een stuk duurder gemaakt worden door er BTW en de extra belasting over belasting BPM over te heffen. Ze zullen ons hoe dan ook kaalplukken.

    • BTW en BPM dat uiteindelijk weer in Nederland wordt geïnvesteerd… en zelfs dan zou die om en nabij 17,500 zijn wat nog steeds goedkoop is. Ik snap dit echt niet, het is niet alsof die auto standaard al 50000 kost en daar dan nog 15000 bij komt…

  2. Gisteren stonden hier nog reacties die kritisch zijn op de herkomst van deze auto. Nu zijn die verdwenen.

    Mochten deze niet blijven staan van de sponsoren van dit artikel?

  3. Je kan het ook omdraaien: hoeveel geld moet je krijgen om je ziel te verkopen aan China en met zo’n auto op je omgeving te gaan spioneren?

    Als je hierin wil rijden heb je een serieus probleem met je morele kompas.

    • Ik heb ook problemen met mijn morele kompas door: de hoogste wegenbelastingen, verzekeringen, brandstofprijzen, btw, bpm, huizenprijzen, extreme gas, water, licht prijzen en die weer omhoog gaan, gemeentebelastingen, boodschappen, tabak, criminelen die meer rechten hebben dan een hardwerkende burger, mensen die jaren op een woning wachten maar worden gepasseerd door asielzoekers, jonge gasten die amper willen werken. Met groene leugens alsmaar alles duurder maken. Geloof mij. Die morele problemen wegen vele malen zwaarder, dan dat ik zo een auto kan rijden.

      • M.c. misschien kan je ergens anders gaan janken. Helemaal niets wat je noemt heeft te maken met keuzes en daarmee met een moreel kompas. Iedereen die de lagere school heeft afgemaakt snapt zoiets, maar kennelijk is het te moeilijk voor je.

  4. Leuke auto on te zien. Wanneer deze in NL betaalbaar wordt (de getoonde prijs zal wel geen NL prijs zijn) zie ik me er zelf ook nog wel in rijden. Helaas worden de Europese merken links en rechts ingehaald door de Chineze concurrentie. Ik zie tegenwoordig kleinere Chineze en Koreaanse EV’s (Dhongfeng Box en Hyundai Inster) voor een acceptabel bedrag nieuw te koop staan. Dan hoef ik niet te twijfelen over de nu nog veel te dure Europese producten. Dan hoef ik niet te leasen of te lenen en kan ik het gewoon afrekenen zonder er een boterham minder om hoeven te eten.

    • Deze auto is iig fraaier vormgegeven dan de ID’s van VW, die zijn pas boring. Als dit voor 25.000 € in NL te koop is heb je een hoop auto voor je centen.

    • Wat een vreemde reactie Vincent. Elke Europese, Amerikaanse of Koreaanse EV is superieur aan de Chinese. Bouwkwaliteit, wegligging en software liggen lichtjaren voor.

      Dan laten we alle logische bezwaren tegen China en technologie uit China nog buiten beschouwing.

      • Hey, onder welke steen lig jij? Wij hebben Lynk&Co, helemaal niets mis mee! Durf gewoon te zeggen, wij rijden al meer dan 29 jaar Volvo, dat de auto gewoon top is!

        Groetjes

    • Smaken verschillen. Ik vind de buitenkant juist erg mooi en de binnenkant saai. Ik denk dat deze in het zwart, met zwarte velgen heel veel bekijks zal trekken.
      Na 3 hatchbacks en 4 stationwagons, ben ik daar wel op uitgekeken. Altijd bukken om erin te stappen. Wel veel pak ruimte, maar die wordt alleen gebruikt op vakantie. Onze volgende auto wordt een SUV. Normaal in en uitstappen en beter overzicht op de weg. Maar dan mag het dashboard wel wat spannender, en niet zo’n lelijk interieur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *