Dieselauto’s zonder fabrieksroetfilter gaan volgend jaar 15 procent meer wegenbelasting betalen, dit wist je al. Dat dit voornamelijk de wat oudere dieselauto’s zijn, dat wist je ook al. Maar hoe zit het dan met dieselauto’s die ouder zijn dan 40 jaar? Die zijn op dit moment vrijgesteld van wegenbelasting en 15 procent van niets is, eh, niets. De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) zocht het uit.

Het antwoord vanuit het Ministerie van Financiën is duidelijk: ‘Auto’s die voldoen aan de oldtimerregeling zoals door u bedoeld zijn uitgezonderd van de MRB. Nu de fijnstoftoeslag een toeslag is bovenop de MRB zijn auto’s die onder de oldtimerregeling dus ook van de fijnstoftoeslag uitgezonderd.’ De oudste dieselauto’s worden dus ontzien door de Belastingdienst bij het invoeren van de nieuwe regel op 1 januari 2020.

Hiermee zou je dus kunnen zeggen dat de meest vervuilende dieselauto’s de minste straf krijgen, maar laten we even heel eerlijk zijn: hoeveel dieselauto’s van ouder dan 40 jaar zijn er nog in Nederland? Van de bijna 9 miljoen personenauto’s in Nederland, zijn slechts 208.149 stuks ouder dan 30 jaar. Een deel daarvan is ouder dan 40 jaar en daar weer een deel van is een diesel. En hoeveel mensen rijden er elke dag in deze auto’s? Mooi dus dat deze vermoedelijke hobbyisten niet plots een enorm maandbedrag moeten afdragen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)