Terwijl iedereen zich drukmaakt om de verlaging van de maximumsnelheid naar 100 km/u, wordt er stilletjes een extra regel van kracht om de uitstoot van vieze stofjes te drukken. Dieselauto’s zonder fabrieksroetfilter en met een fijnstofuitstoot van meer dan 5 milligram per kilometer gaan 15 procent meer wegenbelasting betalen. De maatregel zal veelal oudere dieselauto’s treffen, maar er wordt geen grens gesteld bij een specifiek bouwjaar.

Vanaf 1 januari 2020 gaat de wegenbelasting omhoog voor deze auto’s. ‘Voor een gemiddelde auto die op diesel rijdt en tussen de 1.350 en 1.450 kilo weegt, kost dat 225 euro per jaar’, meldt de website van de Rijksoverheid. Bij zware dieselbestelauto’s wordt de uitstoot anders genoteerd, namelijk in milligram per kWh. Bij een uitstoot van meer dan 10 milligram per kWh geldt deze toeslag. De Eerste Kamer moet het voorstel nog wel even goedkeuren.

Foto: BMW 330d E46 door Carismatic Visuals

Reacties

  • Koenraad heeft op 30 november 2019 geschreven:

    Ik vind deze maatregel pure discriminiatie, 1 groep eruit vissen.
    En de boten, vliegtuigen, mensen die hier wonen met een buitenlands kenteken.iedereen
    die vervuild zou dan moeten betalen, dat zou pas eerlijk zijn.
    Wij hebben een kleine camper van van 2005, op diesel, rijden ongeveer gemiddeld 4000 km. Zou eerlijker zijn als naar de km stand werd gekeken.

    Reageer
  • M.Kuiper heeft op 27 november 2019 geschreven:

    Mede diesel rijders ik geef u gelijk genaaid worden we in onze portemonnee ipv een mooie tegemoetkoming van een inruil/ subsidie . Is het de bedoeling om onze dieseltjes weg te werken om een vliegveld open te krijgen? Het MKB mag ook wel eens voor de kleine ondernemer opkomen die vele km maken voor ( weinig )euries per uur . Helaas ontkomen wij niet aan het verkeerde milieurelaas van onze regering. Ik zeg wij want wij zijn het enige land waar de burger tot het uiterste geplukt word . Ik zal vragen of Rutte en zijn gevolg mijn auto wil kopen aangezien ik ook hun wegenbelasting betaal .

    Reageer
  • Rene Willemsen heeft op 26 november 2019 geschreven:

    Vorig jaar in Duitsland gewoond. Reed daar met een Mercedes S klasse diesel van 1996. Belastingtarief 483 Euro p/j. Zelfde auto in Nederland, 540 Euro per 3 maanden. Nu nog eens 15% er bovenop. Zijn ze met z’n allen in Den haag niet een beetje de weg kwijt?

    Reageer
  • Dennis heeft op 26 november 2019 geschreven:

    Nou lekker dan, brief binnen gehad, vroeg me al af wanneer het in het nieuws zou komen. Misschien moet iedereen met een zogeheten “oude” diesel ook maar naar het malieveld. Ff flink het gaspedaal intrappen en de boel blauw zetten met onze gigantische fijnstof uitstoot. Ik heb een passat uit 2007 en volgens mij zit er een roetfilter in, maar goed ik ben geen monteur. Super trots luxe uitvoering rijd als nieuw. Denken ze dat we voor 225 eur een nieuwe auto kunnen kopen? En de huidige is nu met deze nieuwe maatregel niet meer te verkopen. Waar gaat dit eindigen? Met 100 in een diesel over de snelweg. Nederland is niet meer wat het geweest is.

    Reageer
  • M.anema heeft op 26 november 2019 geschreven:

    Schandalige actie wij als diesel rijders betalen ons al scheel aan wegenbelasting VVD heb mijn hele leven gestemd als ondernemer maar dat is nu afgelopen

    Reageer
  • Kramer heeft op 26 november 2019 geschreven:

    Discriminatie aangifte doen allemaal

    Reageer
  • Jaap heeft op 26 november 2019 geschreven:

    Tno heeft in 2011 al diesel auto’s van Euro 2,3,4 en 5 gemeten tijdens het rijden. De verschillen zijn heel klein. Euro 5 soms zelfs vervuilender. Ze vermoedden toen al sjoemelsoftware. De overheid weet dit, maar handelt naar de papieren “waarheid”. Dit is dus niet meer dan geld roven bij mensen die het veelal slecht kunnen missen en diesel rijden bij gebrek aan alternatieven. Maffiapraktijken. Bah.

    Reageer
  • G van Eerden heeft op 26 november 2019 geschreven:

    Je vraagt je toch echt af waar dit land heen gaat met zijn wie war aan regels en wetten.. Die overal uit de lucht komen vallen!! Dat milieu interesseert niemand, het is allemaal geld klopperij. De lui die nu een electrische waggel rijden doen dit ook alleen maar om te laten zien (hoe geweldig ze bezig zijn voor het milieu, aangeschaft met ons diesel subsidie geld.. Gewoon weg walgelijk) Ik kan geen nieuwere auto betalen, dus zal ook deze tax maar op de koop toe moeten nemen.

    Reageer
  • Mike heeft op 26 november 2019 geschreven:

    …..Daar ga ik dan met m’n camper uit 1986, goed, ik betaal dan wel het kwarttarief maar 15% is weer 15%!! Of komt er een subsidie regeling van €30.000,- , dan ben ik wel bereid hem weg te doen😜. Voorlopig maar weer accepteren en als ik dan toch moet betalen, dan er ook maar vaker mee rijden 🤨

    • Anthoiny van Nierop heeft op 26 november 2019 geschreven:

      Inderdaad een heel ontechtvaardige regel. Wij rijden per jaar gemiddeld 5000 km. Waren niet per km. De stand is bekend bij de RDW na elke jaarlijkse keuring
      De vervuiler betaald dan. Het gaat niet om het milieu maar om extra geld te genereren want als wij een roetfilter laten plaatsen moeten we toch fijnstof belasting betalen. Wie begrijpt dit nu nog? Ik niet

      Reageer
    • Mike heeft op 26 november 2019 geschreven:

      …..Daar ga ik dan met m’n camper uit 1986, goed, ik betaal dan wel het kwarttarief maar 15% is weer 15%!! Of komt er een subsidie regeling van €30.000,- , dan ben ik wel bereid hem weg te doen😜. Voorlopig maar weer accepteren en als ik dan toch moet betalen, dan er ook maar vaker mee rijden 🤨

      Reageer
    Reageer
  • Remco heeft op 26 november 2019 geschreven:

    Ik heb een Camper, rij niet meer dan 11.000 k per jaar waarvan de helft in het buitenland.
    Weer een kansloos idee.

    Reageer
  • Dominique van der Zwart heeft op 26 november 2019 geschreven:

    Heb al een brief gekregen dat ik 15% extra moet betalen, dus de eerste kamer is al akkoord.
    Weer duurder en weer meer, begint toch zeer te doen om steeds zo genaaid te worden

    Reageer
  • Chris heeft op 26 november 2019 geschreven:

    Nou fijn, dan word je weer extra belast omdat je het je toch al niet kunt veroorloven een nieuwe(re) auto te rijden..
    Lijkt een verkapte maatregel om zakelijk rijden in een youngtimer aan te pakken. Zou je gewoon bpm afschaffen wordt het stukken aantrekkelijker om te gaan winkelen voor een nieuwere, schonere auto.
    Of redeneer ik nu te simpel?

    Reageer
  • Freddy heeft op 25 november 2019 geschreven:

    Welke milieu vriendelijke auto die 3500 kilo mag trekken en binnen het budget van een kleine zzp-er past blijft er dan nog over? Benzine is niet interessant vanwege de prijs van benzine.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear