Gelode benzine (nu pas) niet meer te krijgen

Na 99 jaar is de peut nu helemaal verdwenen

Goedkoopste benzine van Nederland
Foto('s): Wassim Chouak / Unsplash

Het leek zo’n goed idee, loodhoudende benzine. In 1922 werd benzine met tetraethyllood gepatenteerd. De toevoeging van het zware metaal zorgde ervoor dat de benzine niet te vroeg ontbrandde, waardoor de compressie van de motoren omhoog kon en het vermogen toenam. De gelode benzine smeerde bovendien kwetsbare materialen in het inlaattraject. Pas later bleek dat het spul niet bijster goed was voor de gezondheid, en in 1973 werd in Amerika de transitie naar loodvrije benzine ingezet. Andere landen hadden minder haast, want pas deze week stopte wereldwijd het laatste tankstation met het verkopen van de loodhoudende peut.

In Algerije kon je de benzine tot afgelopen maandag nog halen aan de pomp. Nu het laatste tankstation is overgestapt op ongelode benzine, is de loodhoudende variant na 99 jaar van de wegen verdwenen. Dat betekent overigens niet dat benzine met lood niet meer bestaat. Er is nog iets dat ‘avgas’ heet, een benzine die speciaal is bedoeld voor kleine vliegtuigen. Blijkbaar hebben bedrijven zoals Shell het nog niet voor elkaar gekregen een loodvrije variant te ontwikkelen die net zo goed of beter is.

Waarom geen lood?

De lood in de benzine is niet goed voor de gezondheid. Volgens CNN tast het spul de hersenen aan, vooral bij kinderen. Onderzoekers bemerkten bij hen lagere intelligentie en langzamere reflexen door de gelode benzine. Hartaandoeningen en andere nare ziektes zijn ook in verband gebracht met het spul. Bovendien maakt lood de katalysatoren van auto’s kapot, en die werden in steeds meer landen verplicht.

Gelode benzine in Nederland

Gedurende de jaren tachtig kon je de katalysator op veel auto’s in Europa optioneel bestellen. Pas sinds 1992 is de techniek in Nederland verplicht voor alle nieuwe auto’s. Tot die tijd, en ook daarna nog, kon je bij de pomp dus kiezen voor gelode of ongelode benzine. De gelode variant verdween bij tankstations naarmate auto’s met katalysatoren gemeengoed werden. Rij je tegenwoordig een klassieke auto zonder katalysator, dan kun je ongelood tanken en een flesje loodvervanger toevoegen om je motor heel te houden.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken