We voelen mee met onze Vlaamse medemens. Niet alleen staat het land vol met trajectcontroles, maar blijkbaar wordt daar op sommige plekken de weg zo aangepast dat je sneller gaat rijden in de buurt van een flitser. Er worden bijvoorbeeld drempels weggehaald zodat je lekker doorrijdt bij een flitspaal, zo meldt het AD. Dit moeten we in Nederland voorkomen, vindt Liesbeth Schuijer. Zij is de hoofdofficier van het Parket Centrale Verwerking OM (Parket CVOM), de organisatie die alle flitspalen in Nederland beheert.

In Nederland zouden we dezelfde kant als België op kunnen gaan. Daar mogen verschillende steden zelf de flitsers beheren. In Nederland is het allemaal centraal geregeld, maar vier Nederlandse steden willen zelf de flitspalen neerzetten en stuurden daarom een brief naar het OM. En ook niet onbelangrijk: de flitsinkomsten gaan naar de gemeente. Dit geld beloven de gemeentes dan weer te investeren in het verbeteren van de lokale verkeersveiligheid.

Flitsen moet wel eerlijk blijven

Maar het Parket CVOM wil van niets weten. Volgens Schuijer moeten de steden eerst kijken naar andere maatregelen voordat een flitser wordt ingezet. ‘Als automobilisten op een tweebaansweg 30 km/u moeten rijden, dan maak je het voor bestuurders wel erg moeilijk om zich aan die snelheid te houden. Dan moet je eerst de weg aanpassen voordat je geloofwaardig kunt gaan handhaven’, zegt Schuijer tegen het AD.

Deze methode zou beter werken dan gemeenten die massaal eigen flitspalen installeren, denkt Schuijer. ‘Nederland wordt niet veiliger door het vol te hangen met flitskasten’, zegt ze. Ook zou het aantal onterechte boetes omhoog gaan wanneer er niet goed nagedacht wordt over de locaties van de flitskasten. Kortom, Schuijer vindt het geen goed idee en houdt de regie liever zelf in handen.

Meer flitsers in Nederland

Overigens komen er, ook zonder dat de gemeenten eigen flitspalen krijgen, een stuk meer flitsers bij in Nederland. In 2029 moet het aantal flitslocaties op 1.200 zitten. In totaal komen er ruim 100 vaste flitspalen bij en nog eens 75 flexflitsers. De gemeenten mogen het OM helpen door suggesties te doen over waar de flitspalen moeten komen staan.

Ook wordt er in 2029 meer gecontroleerd op telefoongebruik achter het stuur met MONOcams. Er moeten tegen die tijd vijftig verplaatsbare MONOcams zijn. ‘Daarmee kunnen we al een flinke bijdrage leveren om de meest risicovolle plekken in Nederland veiliger te krijgen’, zegt Schuijer.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 29 april 2024 geschreven:

    Nederlandse gemeenten willen zelf graaien om linkse onzin te bekostigen. Daar gaat het gewoon om.

    • Goh verrassend heeft op 29 april 2024 geschreven:

      Een bericht over de overheid en daar hebben we die Russische anti-overheid trol weer. Wij zitten echt niet op die leugens van je te wachten.

      • DC heeft op 30 april 2024 geschreven:

        Is in Vlaanderen (Belgie) spijtig genoeg realiteit !!! Flitsinstallaties geplaatst in steden en gemeenten met hulp van een privaat bedrijf, dat in ruil voor de investering (betaling van het technisch systeem) een deel van de uitgeschreven boete mag innen. In die contracten staan veelal voorwaarden, waarbij de steden en gemeenten wel de snelheidsremmers op de gecontroleerde trajecten moeten verwijderen. CEO van het bedrijf kwam voorheen in opspraak met de plaatsing van verkeersborden (corruptie), maar kon zich naar de wettelijke regeling van een gerechtelijke veroordeling vrijkopen.
        Verkeersveiligheid als alibi voor verdoken belastingen.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear