
Als je dit, zoals wij, er érg goed vindt uitzien, moeten we je teleurstellen. Deze Genesis X Speedium Coupe Concept is geen voorbode van een aankomend productiemodel van Hyundai’s luxedivisie. Het is zelfs geen ‘conceptcar’ in de traditionele zin van het woord. Nee, volgens Genesis is het een ‘freestyle designoefening’ gebaseerd op de oudere Genesis X Concept.
De X Speedium is een auto die ‘de ontwerpprocessen van Genesis uitdiept terwijl we ideeën opdoen voor de volgende lichting EV’s’. Dat zegt een zekere Luc Donckerwolke, chief creative officer van Genesis. Je kent ‘m misschien. Bovendien is de Speedium een indicatie dat Genesis wil zorgen dat toekomstige EV’s genoeg rijplezier zullen bieden. ‘De naam omvat Genesis’ overtuiging dat de emotionele kant van autorijden ook in het elektrische tijdperk sterk vertegenwoordigd zal zijn.’
De stijlinvloeden van de Genesis X Speedium Coupe
Het schijnt dat het front van de Genesis X Speedium de transitie naar een vol-elektrische toekomst inzet. We zouden raar opkijken als het niet zo was. De kenmerkende driehoekige grille bestaat nu enkel nog in de vorm van de dagrijverlichting – en eerlijk gezegd vinden we dat stylingtechnisch een stuk geslaagder.
We spotten een vleugje Jensen Interceptor in z’n flanken, die worden omschreven als ‘anti-wigvormig’ in verband met de voor EV’s zo belangrijke stroomlijn. En zien we daar zelfs wat hints naar de oude V12 Vantage in z’n achtersteven? Daar is niks mis mee. De Genesis X Speedium is uitgevoerd in lak met de naam Inje Green, en ook die keuren we goed.
‘We geven elk designelement de ruimte om te ademen’, legt Donckerwolke uit. ‘Het gaat er niet om dat je ze het tegen elkaar laat opnemen. Je moet het zo orkestreren dat ze elkaar complementeren en respecteren.’
Helaas, de Genesis X Speedium Coupe blikt dus niet vooruit op een auto die je straks kunt kopen of leasen. Maar toch: een conceptcar die enkel tot stand is gekomen ‘omdat het kan’, dat is wel weer eens verfrissend, niet?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit automerk wil 800 volt gebruiken om jouw voorruit te elektrocuteren, want dat scheelt krabben

Deze nieuwe Genesis X Gran Racer VGT heeft ruim 1.500 pk en een gigantische achtervleugel

Genesis GV80 Coupé Concept is de zoveelste coupé-SUV-achtige

Genesis GV60 vs Polestar 2: welke elektrische nieuwkomer moet je kiezen?

Genesis GV60 review: Hoe rijdt de eerste EV van het merk?

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kia EV6 Long Range GT-Line: 343 kilometer in 15 minuten (review)

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

De gefacelifte Genesis GV60 is perfect voor het Nederlandse leasepubliek

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
