De Mercedes 190 E liep in Nederland wat imagoschade op toen de dieseluitvoering zo’n vijf á zes jaar geleden met bosjes tegelijk geïmporteerd werd. Op het hoogtepunt reden er meer dan 10.000 meurende 190 E’s rond in ons land. Ze stonden synoniem voor belastingontduikende stinkdiesels. Gelukkig is het erfgoed van de oude Benz sterk genoeg om positief de geschiedenisboeken in te gaan. Mede dankzij legendes als de Mercedes 190 E 2.3 16 Group A.

Kijk maar even goed naar de foto’s van deze Mercedes 190 E 2.3 16 Group A-racer. Ben je er nog een beetje bij? Deze specifieke 190 E begon als een auto met DTM-specificaties, maar hij werd verscheept naar Australië om mee te doen aan de James Hardie 1000 in Bathurst, in 1986. Hij werd bestuurd door voormalig Formule 1-wereldkampioen Denny Hulme en Franz Klammer, die olympisch goud won voor Australië bij het downhill-skiën.

De Mercedes 190 E werd volledig opgeknapt

Ze werden negende bij Mount Panorama, waarna de Mercedes 190 E 2.3 16 Group A werd doorverkocht aan lokale coureur Phil Ward. Hij nam voor een aantal jaar met deze auto deel aan klassieke races op hetzelfde circuit. In 1990 werd hij kampioen in zijn klasse. Hierna werd de 2,3-liter Cosworth-motor gemodificeerd om mee te doen het 2.0 Litre Australian Super Touring Championship.

De auto is nu volledig opgeknapt met de specificaties die hij had in 1986, uitvoering en al. Maar er is één klein verschil. Je zult merken dat Klammers naam niet meer op de zijkant te vinden is. Die is vervangen door die van Andrew Miedecke. Hij is de ex-coureur die deze prachtige restauratie mogelijk maakte. Hij nam ook deel aan de race in Bathurst in 1986 in een andere 190 E. Vooruit, dan mag zijn naam er wel op. Wat een plaatje is het toch. Laten we maar weer gewoon naar de foto’s staren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear