Gepantserde Lincoln Navigator beukt overal doorheen

De monsterlijke SUV is nog veiliger

Foto('s): INKAS ArmourGepantserde Lincoln Navigator driekwart voor
Foto('s): INKAS ArmourGepantserde Lincoln Navigator voorkant
Foto('s): INKAS ArmourGepantserde Lincoln Navigator zijkant
Foto('s): INKAS ArmourGepantserde Lincoln Navigator luik
Foto('s): INKAS ArmourGepantserde Lincoln Navigator luik
Foto('s): INKAS ArmourGepantserde Lincoln Navigator interieur
Foto('s): INKAS ArmouraAchterstoelen Lincoln Navigator Captain Chairs
Foto('s): INKAS ArmourGepantserde Lincoln Navigator interieur
Foto('s): INKAS ArmourGepantserde Lincoln Navigator interieur
Gepantserde Lincoln Navigator driekwart voor
Gepantserde Lincoln Navigator voorkant
Gepantserde Lincoln Navigator zijkant
Gepantserde Lincoln Navigator luik
Gepantserde Lincoln Navigator luik
Gepantserde Lincoln Navigator interieur
aAchterstoelen Lincoln Navigator Captain Chairs
Gepantserde Lincoln Navigator interieur
Gepantserde Lincoln Navigator interieur

De Lincoln Navigator met lange wielbasis is groot. Hij is bijna een halve meter langer (en een flink stuk breder) dan een Range Rover LWB. Met 2,7 ton is de Navigator ook bijzonder zwaar, en dat is nog voordat een extern bedrijf er dingen op of aan gemonteerd heeft. Het leverde hem wel een maximale score op bij een crashtest van de IIHS (de Amerikaanse Euro NCAP). Vermoedelijk reed hij dwars door het betonnen stootblok. Het enige wat ontbrak, was bescherming tegen machinegeweren en handgranaten.

Dat was het signaal voor Inkas, bekend van de Sentry, om het podium te betreden. Zij bouwden deze gepantserde Lincoln Navigator, die net zoveel weegt als Mjölnir, de hamer van Thor. Hij kan de kogels van een 7,62-millimeter geweer aan en tot wel twee handgranaten (helaas, kapitein Haddock). Al het plaatwerk is verstevigd en achter de achterklep zit een tweede, gepantserde deur. De accu en de ECU zijn ook beter ingepakt, en uiteraard is het glas nu kogelwerend.

De banden om de 22-inchers zijn runflats en alle scharnieren zijn eveneens verstevigd. Inkas monteerde een sirene en een omroepsysteem om buitenstanders van de gepantserde Lincoln Navigator te waarschuwen of om hulp te roepen. De 3,5-liter EcoBoost V6 met ruim 450 pk bleef ongewijzigd, net als de vierwielaandrijving en de tientraps automaat. De ophanging is uiteraard wel verstevigd voor het extra gewicht. Het nieuwe gewicht en de prijzen zijn helaas op het moment nog niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws