De geschiedenis van de Nissan GT-R Skyline R33 LM

Het verhaal achter de legendarische R33 LM

Nissan GT-R Skyline R33 LM LeMans
Nissan GT-R Skyline R33 LM LeMans

De geschiedenis van de Nissan GT-R Skyline R33 LM begon bij de verandering van langeafstandraces in het begin van de jaren ’90. Nissan stond zijn mannetje in de eind jaren ’80 met prototypes die veel downforce hadden door hun grote vleugels.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de R87E, de R88C en de R89CK. De kers op de taart was de R90CK waarmee Mark Blundell zich op pole position kwalificeerde tijdens de 24 uur van Le Mans in 1990.

Desondanks zorgden nieuwe regels ervoor dat de groep C-auto’s van Nissan overbodig waren in 1994. Waar vele automerken de stekker eruit zouden trekken, ging Nissan samen met Nismo terug naar de tekentafel en begonnen ze aan het ontwerpen van een nieuwe auto.

Godzilla baby

De nieuwe regels zorgden ervoor dat alle prototype-racers afgeschaft werden. In plaats daarvan mochten alleen GT-auto’s meedoen, die gebaseerd waren op productie-auto’s. Met dit in gedachte besloot Nissan om de nieuwe ‘GT1’ raceauto te baseren op de meest recente generatie van de Nissan GT-R.

De legendarische R32 Calsonic Skyline was onoverwinnelijk. Alle 29 races waaraan ze meededen werden gewonnen. Hierdoor kreeg hij de naam ‘Godzilla’. Voor het volgende hoofdstuk nam Nissan de R33 als opvolger voor het racen.

De Nissan GT-R Skyline R33 LM raceauto werd gestript tot 1.150 kilo. Ook werd de voorwielaandrijving vervangen door achterwielaandrijving. De legendarische RB26DETT-motor werd getuned tot de specificaties van Groep N. Oftewel een dikke 406 pk.

Niet opgewassen tegen de rest

Twee Nissan GT-R Skyline R33 LM raceauto’s vielen Frankrijk binnen in 1995 om Le Mans te winnen. Maar de Nissan GT-R Skyline GT-R kon niet opboksen tegen reuzen als de McLaren F1 en de Ferrari F40.

De auto met nummer 22 kwalificeerde zich op de 34e positie en eindigde de race op de tiende positie en nummer vijf in zijn klasse, achter vier McLarens. De iets snellere auto met nummer 23 hield er na 157 rondes mee op, wegens een beschadigde versnellingsbak.

Ondanks dat Nissan terugkwam met een krachtigere, en snellere R33 in 1996, stopte het GT1-programma een jaar eerder vanwege het moordende tempo van de Porsche 911 GT1.

Desondanks is de straatversie van de Nissan GT-R Skyline R33 LM een juweeltje in de racegeschiedenis van Nissan. Het is een bruut die te kostbaar is om losgelaten te worden. Maar hij is niet de enige

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws