Autobouwers gaan heel ver in het creëren van een goed gevoel bij de kopers. Een gevoel van kwaliteit. Zo moet de autodeur tegenwoordig een bepaald bevredigend geluid maken als je hem dichtgooit. Medewerkers passen de akoestiek van het portier aan tot hij het juiste geluid maakt. En wat dacht je van de geur van nieuwe auto? Ook die wordt niet aan toeval overgelaten.
De geur van nieuwe auto is kunstmatig
Vroeger was het kenmerkende nieuwe-autoluchtje een verzameling van oplossingsmiddelen, lijm, plastic, vers leer en alle andere chemicaliën die automerken gebruikten. Tegenwoordig is dat nog steeds wel zo, maar worden de materialen zorgvuldig uitgekozen of aangepast om de juiste odeur af te geven. Nissan nam daarvoor bijvoorbeeld ene Peter in dienst. Deze meneer is geboren met een extreem gevoelige neus en kreeg de functietitel ‘Hoofdingenieur Geurevaluatie’. Aan hem de taak om aan auto-onderdelen te ruiken.
Bij elke verandering aan een interieur of bij nieuwe materialen moet Peter zijn neus inzetten. Hij ruikt onder verschillende temperaturen aan de materialen, om te zorgen dat ze altijd hetzelfde ruiken. ‘Die geur van nieuwe auto is niet alleen een gevolg van het productieproces; maandenlang analyseren we materialen en chemicaliën, zoals stoelbekleding, lijmen en polymeren, om ervoor te zorgen dat ze niet samen een onaangename geur genereren voor de inzittenden van de auto’, zegt een medewerker van Research & Development bij Nissan.
De geur van nieuwe auto wordt minder
Zoals met veel dingen, ligt ook de nieuwe-autogeur onder vuur. De overheersende geurtjes bij een nieuwe auto zijn voornamelijk chemicaliën. En die zijn niet zo heel goed voor je. Partijen als de Verenigde Naties wil uit gezondheidsoverweging dat autofabrikanten veiligere middelen gebruiken, en die ruiken minder sterk. Geen zorgen: je kunt het luchtje tegenwoordig ook als luchtverfrisser kopen.
Niet het enige automerk
Nissan is niet het enige merk dat een neus in dienst heeft. We schreven eerder over het geurteam van Audi en je kunt er zeker van zijn dat alle merken iets soortgelijks hebben. In Ingolstadt krijgen de ruikende medewerkers zelfs de naam ‘Odor Team’ of het ‘Nose Team’.
Reacties