Na een teleurstellende presentatie van DeLorean was daar ineens de Hyundai N Vision 74. Waar de nieuwe Alpha5 het werk van Giorgetto Giugiaro geen eer aan deed, was de Hyundai een schot in de roos. En daarom zijn we blij met dit nieuws. Als het volgende gerucht de waarheid blijkt te zijn, dan kun je over twee jaar de Hyundai N Vision 74 echt bestellen.
Het Koreaanse ET News helpt het gerucht de wereld in. De nieuwswebsite zou gesproken hebben met iemand binnen het project. ‘We hebben besloten om in de eerste helft van 2026 slechts honderd exemplaren van de waterstof-elektrische conceptauto N Vision 74 te produceren’, zegt de anonieme bron binnen het automerk. Je moet dus wel even geduld hebben.
Wat is de Hyundai N Vision 74?
We hadden al eens het geluk om een prototype van de Hyundai N Vision 74 te rijden op het circuit. Mede door die ervaring benoemden we hem vorig jaar als Instant icoon van het Jaar 2022. De conceptauto produceert 680 pk en 900 Nm. De actieradius is 600 kilometer en de productieversie zou daar nog een schepje bovenop doen.
De sterkere Hyundai N Vision 74 die in productie zou gaan, moet rond de 800 pk aan vermogen hebben. Hier lijdt de actieradius dan wel weer onder. Die moet tussen de 400 en 500 kilometer zijn. Voor de 0-100-tijd moet je denken aan een tijd onder de drie seconden. Overigens worden niet alle honderd exemplaren van de N Vision 74 verkocht aan klanten.
Dertig stuks zou Hyundai zelf houden om ermee te gaan racen in Noord-Amerika en Europa. In welke raceklasse Hyundai mee wil doen, is niet bekend. Misschien Garage 56 bij Le Mans? De Koreaanse nieuwswebsite heeft nog geen prijskaartje opgevangen van de Hyundai N Vision 74, maar ga ergens tussen ‘Potverdorie, wat een geld’ en ‘Nee joh, zoveel?!’ zitten.
Trixie heeft op 20 december 2023 geschreven:
niet te bevatten dat er Hyundai achterop deze bolide staat. Tot een paar jaar geleden maakten ze alleen van die lelijke hokken.
Henk heeft op 20 december 2023 geschreven:
Ze zijn nog steeds lelijk alleen nu is het met opzet en is het om uitgesproken te zijn. Daarnaast zitten ze met de technologie bij de kopgroep ipv 5 of 10 jaar achter te lopen. Zeker een knappe prestatie.
Sjors heeft op 19 december 2023 geschreven:
Lees ik hier nu echt over een 2.4 ton 800PK EV die 3KG per PK moet meezeulen die Hyundai met droge ogen als “raceauto” pitched? Dudes, is dit gesponsord??
Raceauto… wat een kulverhaal.
Dave heeft op 19 december 2023 geschreven:
Wat blijft dit een bruut mooi ding.
Jammer dat het niet gewoon een veel praktischer EV wordt en dan nog voor een beetje een leuke prijs ook, zou de huidige suffe markt aardig van opfrissen.