
Het is altijd de eeuwige afweging: hoofd of hart. Een Hyundai Inster is een auto die je met je hoofd koopt. De Inster is betaalbaar, verrassend ruim en goed uitgerust. Hij ziet er zelfs guitig uit, dus het is zeker geen saaie auto. En dankzij de elektropower is de Inster in het stadsverkeer ook nog eens best vlot. Maar een klein beetje meer pit is altijd welkom, natuurlijk. Hyundai geeft ons dit in de vorm van de Hyundai Insteroid.
We wisten niet dat we erop zaten te wachten, maar wat een gaaf ding moet dit gaan worden. Insteroid is een samenvoeging van ‘Inster’ (waarop deze gebaseerd is) en ‘Steroid’, van steroïde. Het is een anabolen-Inster dus. Het is niet zomaar een iets snellere Inster. Welnee, alles is enorm over de top gedaan. Bij een grote S-Klasse of Range Rover ziet dat er meestal niet uit, maar op een kleine auto is het juist grappig en op deze Inster al helemaal.
Jaren ’80 rallyauto
Hyundai heeft naar eigen zeggen inspiratie opgedaan bij diverse racegames. Persoonlijk moesten we denken aan Groep B-rallyauto’s van de jaren ’80. Kijk maar: er zijn enorm uitgebouwde wielkasten. Die wielen zijn overigens ook extreem groot: 21 inch maar liefst. De diepe voorspoiler is ook een typische verwijzing naar de rallymonsters van weleer. Gek genoeg passen de enorme koplampen perfect hierbij. De spoiler is dermate groot dat je er met twee man tegelijkertijd een overhemd op kunt strijken.

Over het interieur is Hyundai nog geheimzinniger. Alles duidt erop dat de Insteroid een trackday-speeltje of circuitauto is. Het interieur lijkt namelijk helemaal gestript te zijn. Duidelijk is wel dat er een rolkooi aanwezig is. Het maakt duidelijk waar de Hyundai Insteroid voor bedoeld is: zo hard mogelijk gaan. Over de motor zegt Hyundai niets, maar ze hebben voldoende potente elektromotoren die zouden moeten passen.
De Hyundai Insteroid zou een geweldige imagebooster zijn
Het is goed nieuws dat Hyundai met de Insteroid op de proppen komt. Het zijn juist dit soort auto’s die tot de verbeelding spreken. Natuurlijk verwachten we niet dat Hyundai de auto 1-op-1 in productie neemt, maar een iets sportiever en dikker aangeklede Inster zou een leuke imagebooster zijn. Modellen als de i30 N of Ioniq 5 N hebben het immers ook gedaan voor hun respectievelijke modellijn.
Lees ook: Is dit niet de allerschattigste auto van vandaag?
De Insteroid doet ons overigens ook veel denken aan de vorige week onthulde Renault 5 Turbo. Ook dit extreme model begon zijn carrière als een conceptauto. Na wat aandringen van pers en publiek heeft Renault besloten het knotsgekke apparaat in productie te nemen. Dus van ons mag Hyundai Renault gewoon kopiëren qua concept. Het zal in elk geval een leuke dubbeltest opleveren. Dit zijn overigens nog teasers, de officiële onthulling is ergens over een maand.
3 reacties op “De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is dit niet de aller schattigste auto van vandaag?

De prijs van de Hyundai Inster is bekend: de goedkoopste volwaardige EV van dit moment?

Is de elektrische Hyundai Inster van minder dan 25.000 euro wel een volwaardige auto?

Deze elektrische Hyundai Inster is een stadsauto die 355 kilometer ver komt

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Haha Martin ja wat je zegt. Dat zal het vast zijn. Ik zag laatst het origineel rijden en dat deed me nogal denken aan een Suzuki Ignis. Stoere voorkant, 45km auto achterkant. Toch niet helemaal geslaagd.
Net als de Renault 5 Turbo superleuk. In plaats van groot, Groter, GROOTST nu ook gewoon toffe over-the-top dingen met kleine EV’s.
Jammer dat die 5 Turbo nogal aan de prijzige kant is; uitdaging voor Hyundai om dat beter te doen!
Komt deze Insteroid toevallig op 1 april op de markt?