Gloednieuwe Audi V8 te koop in Nederland

Nee, niet een losse motor - de eerste Audi met een V8

De Audi A8 ken je. De S8 is voor jou ook geen onbekende. Om de Q8 kun je niet heen. Je bent zelfs op de hoogte dat Audi ooit geflirt heeft met het idee van een Audi RS 8. Maar ken je ook de Audi V8? En nee, dan hebben we het niet over een los motorblok. In 1988 kwam Audi voor het eerst met een V8-motor uit en gaf de sedan een inspiratieloze doch doeltreffende naam. In Nederland staat de voorloper van de Audi A8 nu te koop, met een maagdelijke kilometerstand van 218 kilometer.

De eerste jaren van zijn leven bracht deze Audi V8 door in België, waar hij 157 kilometer verzamelde op zijn teller. In 2016 kocht Ramon Bourguignon, eigenaar van de gelijknamige dealer, de auto uit 1990. Hij zette slechts 61 kilometer op de teller. Omdat Audi slechts 21.000 exemplaren bouwde, kun je er bijna vanuit gaan dat dit exemplaar de laagste stand heeft van alle Audi V8’s. Schiet maar op, voordat Audi Forum in Ingolstadt ‘m wegkaapt.

De 3,6-liter V8 produceert 250 pk en stuwt dit naar alle wielen via een permanent quattro-systeem. Slimme Haldex-koppelingen hadden ze toen nog niet. De eerste eigenaar ging voor de ZF-automaat met vier versnellingen, al was een handbak met vijf trappen ook mogelijk. Ondanks dat er haast nooit met de Audi V8 gereden is, moest een deel van de achterkant toch opnieuw gespoten worden. Volgens de verkoper is hier niets van te zien.

De bijna nieuwe Audi V8 kost je minimaal 74.950 euro. Dat is nog altijd minder dan een gloednieuwe Audi A8, die je ten minste 111.270 euro kost. De grote vraag is alleen: als je de Audi koopt, ga je er dan mee rijden of parkeer je ‘m in een collectie? Met een stand van 218 kilometer doet elke kilometer pijn. Anderzijds zijn auto’s gebouwd om mee te rijden – en jij gunt dit exemplaar toch ook zijn vrijheid?

Niet bijzonder genoeg?

Is het allemaal niet bijzonder genoeg voor je, dan biedt dezelfde dealer ook nog eens vier (!) Audi sport Quattro’s aan. Twee hiervan zijn in de fantastische kleur Malachitgrün, eentje in de GTI-kleur Tornadorot en de laatste in Alpinweiss. Allemaal met tellerstanden onder de 100.000 kilometer. Eentje werd zelfs nog bereden door Walter Röhrl om de Colle del Melogno uit te stippelen in 1985. De Audifiel moet even naar Leeuwarden afreizen, waar de vijf pareltjes staan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws