Hoe beweegt de auto van de toekomst zich voort? Autofabrikanten zijn het er niet over eens. GM houdt stevig vast aan de brandstofceltechnologie en komt alweer met de vierde generatie Fuel Cell-auto, logischerwijs de HydroGen4 genoemd.
 
General Motors heeft haar nieuwste techniek verpakt in de voor onze regionen vrijwel onbekende Equinox. In Amerika is momenteel een uitgebreide testsessie in touw, waarbij de fabrikant een aantal klanten opgezadeld heeft met deze Fuel Cell-SUV. En ook Europa zal eraan moeten geloven. In totaal tien stuks maken de oversteek naar ons continent. Omdat onze oosterburen toevallig een congres organiseren onder de noemer ‘Clean Energy Partnership krijgen zij alle tien de HydroGen’s tot hun beschikking.
 
Wat maakt de nieuwe versie nu zo bijzonder? Ten eerste kun je een behoorlijke afstand afleggen. Je hoeft niet meer in een straal van pakweg twintig kilometer rondom het tankstation te dwalen. De actieradius bedraagt namelijk een keurige 320 kilometer. Voorwaarde is wel dat je om te beginnen de maximale 4,2 kilogram aan waterstof in je Equinox meezeult. Kleine tank zul je denken? Niets blijkt echter minder waar. Het tanksysteem bestaat namelijk uit drie koolstofvezel hogedruktanks!
 
De HydroGen4 presteert voor een brandstofcelauto, die ook nog inzetbaar is voor de dagelijkse praktijk, best aardig. De 440 in serie geschakelde cellen produceren een maximaal (elektrisch) vermogen van 93 kW. Hieraan is een 100 pk sterke elektromotor gekoppeld. De ‘sprint’ van nul naar honderd duurt twaalf seconden en de topsnelheid bedraagt 160 km/u.

Reacties

Meer van TopGear