Als autoliefhebber parkeer je sowieso het liefst zo ver mogelijk van andere auto’s vandaan, maar dat is meer ter bescherming van je eigen auto. General Motors, voormalig moederbedrijf van Opel, adviseert bezitters van de Chevrolet Bolt nu om minimaal 15 meter van andere auto’s te parkeren in een garage en het liefst op het bovenste dek. In het geval van brand, zou dit veiliger zijn. Dit advies komt bovenop het eerdere advies om de auto alleen onder toezicht te laden en de auto zoveel mogelijk buiten te zetten.
Problemen met de accu van de Bolt en Opel Ampera-E
De Bolt is de Amerikaanse broer van de Opel Ampera-E, die ook in Nederland is geleverd. Zowel in Amerika als hier moeten modellen uit een bepaald bouwjaar terug naar de garage voor een nieuwe accu, want er is het een en ander mis. In een zeldzaam geval kan er brand ontstaan. In totaal moeten wereldwijd ruim 140.000 auto’s een nieuwe accu krijgen. Er zijn in Amerika zo’n tien gevallen van brand gemeld, maar in Nederland lijkt het vooralsnog allemaal goed te gaan.
Ook in Nederland moeten de Opel-rijders terug naar de garage voor een nieuwe accu. ‘Terwijl eigenaren op het nieuwe accupakket wachten, wordt hun gevraagd de auto niet volledig op te laden, maar te stoppen bij 90 procent. Ook de auto ’s nachts aan de stekker laten wordt afgeraden, net als het accupakket helemaal leeg rijden. Opel raadt eigenaren tenslotte aan hun Ampera-e zoveel mogelijk buiten te parkeren na het laden’, zo meldde Nu.nl in augustus.
Martijn heeft op 18 september 2021 geschreven:
Nou ja dit slaat nergens op..als ik mijn auto parkeert en ga de stad in en ondertussen komt er een elektrische auto naast de mijne staan heb ik daar toch geen zicht meer op ..wat een raar verhaal weer dit!!!
Henk heeft op 16 september 2021 geschreven:
Lulkoek.
Alleen bij snelladen moet je deze regel beter aanhouden om versnelde degradatie tegen te gaan. Er wordt nml. nogal wat warmte gegenereerd bij zoveel Ampere. (I kwadraat × R=P)
Softwarematig wordt er al een soort ” buffer” aangehouden zodat niet de hele capaciteit wordt gebruikt. Vb van mijn E-tech; er wordt ongeveer 10 Ah opgegeven maar netto 8,6 Ah gebruikt. Dus “normaal” laden gewoon tot 100%
Ronald heeft op 16 september 2021 geschreven:
De accu van een elektrische auto moet je nóóit helemaal leeg rijden en ook bij voorkeur niet verder dan tot 90% opladen. Dit ter bescherming van de accu en verlenging van de levensduur. Volgens mij is kort geleden een Opel Ampera spontaan in brand gevlogen terwijl deze aan een laadpaal stond.