GM patenteert elektrische koppeling

Zo kan het Amerikaanse GM de handbak redden en filerijden vergemakkelijken

Chevrolet Corvette ZR1 2018
Chevrolet Corvette ZR1 2018

Slechts een zeer klein aantal onderdelen ontsnapt aan de innovatiedrift van de auto-industrie. Zelfs het stuurwiel is al een paar keer opnieuw uitgevonden. De handbak bleef achter. Uit het land der handbak-haters komt nu een innovatie. GM patenteerde recentelijk de elektrische koppeling. De naam elektrische hulpcilinder is eigenlijk toepasselijker.

Zodra je het koppelingspedaal indrukt bij een conventionele handgeschakelde auto, drukt vloeistof via twee cilinders (hoofd en hulp) de koppelingsplaat van z’n plek en ontkoppelt de motor van de transmissie. Hierdoor moet er dus een fysieke verbinding tussen het pedaal en het mechanisme zijn.

Bij de elektrische koppeling van General Motors is er geen fysieke verbinding. Het koppelingspedaal werkt als een knop voor een motortje dat de koppelingsplaat beweegt. Het idee is zo simpel dat je je afvraagt waarom het nog niet eerder gedaan is.

Makkelijk filerijden

Een groot voordeel van de elektrische koppeling is dat de bestuurder op bepaalde momenten niet hoeft te koppelen. Als je tijdens het filerijden even geen zin hebt om het meest linkse pedaal te gebruiken, doe je dat gewoon even niet.

Hiermee wordt een enorm nadeel van de handbak geëlimineerd en zou de levensverwachting van de leukste transmissievorm verlengd kunnen worden. Filerijden is immers voor veel schakelmensen het doorslaggevende argument om een tweepedaler te kopen.

Chevrolet Corvette met middenmotor

Voor General Motors zou er echter nog een goede reden kunnen zijn om nu met het patent te komen. De Amerikaanse fabrikant zit middenin de ontwikkeling van een nieuwe Chevrolet Corvette met een middenmotor.

De plaatsing van de motor achter de bestuurder maakt een fysieke verbinding van het koppelingspedaal lastiger. Als GM een handbak-versie wil uitbrengen, zou dit een goede techniek zijn. Voor nu is de elektrische koppeling nog slechts een patent. Of de uitvinding ooit naar de straat komt, is nog maar de vraag.

Reacties
  1. Wim Offermans zegt op 25 september 2018 om 11:56:

    Citroën was met zijn DS de tijd toch vooruit.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws