Wie in 2008 een auto met meer dan 700 pk wilde, had twee opties; een Bugatti Veyron met 1.001 pk halen, of naar een tuner stappen. Want zelfs de Porsche Carrera GT en de Mercedes SLR McLaren kwamen niet boven de 650 pk uit. Voor wie geen 1 miljoen euro te besteden had, was de Audi RS 6 met V10 een prima optie. Zoals dit exemplaar, waarvan het vermogen van de 5,0-liter tiencilinder door JD Engineering van 580 pk verhoogd werd naar meer dan 720 pk. En met dezelfde prijs als een nieuwe Volkswagen Golf is het momenteel de goedkoopste auto met 700+ pk van Nederland.
Een mooi moment om het over de V10 te hebben. Volgens internetexperts ligt er een Lambo-motor in de Audi, maar dat is niet zo. De motor in Avant is niet die van de Gallardo, maar wel een sterkere broer van de tiencilinder die in de Audi S6 is te vinden. Zo is de motor in de RS 6 200 cc kleiner dan de S6-motor (daardoor ontwikkelt het blok minder warmte) en voorzien van lichtere onderdelen, twee turbo’s en dry-sump oliesmering – net als een raceauto. Hij klinkt wel ongeveer hetzelfde als een Gallardo, maar dan wat gedempter en met meer turbogefluit.
De nieuwe 0-100-tijd is niet bekend, maar voorheen deed de Avant het in 4,6 seconden met een top van 250 km/u. Toeval wil dat we deze Audi RS 6 al eens eerder plaatsten, iets minder dan een jaar geleden. Toen stond de teller op 158.863 kilometer en kostte hij nog 29.900 euro. Nu staat hij bij ASNV in Nuenen met 175.454 kilometer voor 25.945 euro. De vorige eigenaar is er zuinig op geweest, want volgens de verkoper ASNV verkeert de auto nog in nieuwstaat. Dus kies maar: hetzelfde vermogen als een McLaren 720S of een Ferrari 488 Pista, of een Volkswagen Golf zonder opties?
Reacties