Onlangs mochten we een paar dagen rijden met de Hyundai Inster, een van de meest betaalbare elektrische auto’s van Nederland. Als het gaat om volwaardige auto’s, is het wellicht de goedkoopste EV van Nederland. Voor 24.295 euro rijd je er eentje en als je de Hyundai i10 even compleet aankleedt als de Inster is, dan ben je al duurder uit. Hoewel het dus een knappe prestatie is, is 24.295 euro heel erg veel geld. Je spaart het niet zomaar bij elkaar. Gelukkig komt Dacia met een auto van 15.000 euro.

Want ondanks dat we begrijpen dat er inflatie is geweest en auto’s completer, luxer en veiliger zijn dan ooit, had je vroeger voor 25 mille een heel erg dikke Polo of een kale Golf. Een Upje had je voor minder dan 15.000 euro. Die tijden gaan terugkomen, maar niet bij Hyundai of Volkswagen, maar Dacia dus. Daar kijken wij natuurlijk niet van op. De Roemeense autobouwer kennen we al jarenlang als keiharde prijsvechter.

Goedkoopste auto van Nederland zal de snelst ontwikkelde auto zijn

De goedkoopste EV is de Dacia Spring en goed nieuws, de Dacia Sandero is de goedkoopste auto van Nederland. Maar er komt een goedkoper model aan. Het zal de snelste Dacia ooit zijn – of wacht, dan moeten we wel nauwkeurig zijn – het zal de snelst ontwikkelde Dacia ooit zijn Die zagen natuurlijk al die prijzen uit de pan rijzen en dachten: dat stukje markt gaan wij oppikken. Normaal gesproken duurt de ontwikkeling van een auto een jaar of vier, vijf, maar nu moet het gebeuren in 16 maanden.

Dacia goedkoop model voor Nederland onder een doek

Dat zegt Luca de Meo bij het presenteren van de jaarcijfers van de Renault Group. Mocht je interesse hebben: het gaat goed met Renault. Hij gaf aan dat Dacia in recordtempo werkt om een auto elektrische auto van 18.000 euro op de markt te brengen. Renault houdt wel van een auto heel erg snel ontwikkelen, want voor de Renault Twingo hebben ze slechts 21 maanden nodig. De nieuwe elektrische Dacia en Twingo zullen veel techniek met elkaar delen.

Hoe krijgen ze het voor elkaar?

In vergelijking met de Renault 4 en Renault 5, zijn de Twingo en Dacia een stuk eenvoudiger, lichter en iets kleiner. De goedkope Dacia zal 30 procent minder onderdelen gebruiken en 40 procent goedkoper om te bouwen. Dit betekent dat er slechts 750 onderdelen nodig zijn om een Twingo of goedkope Dacia te maken. Er zijn Lego Technic-sets met meer onderdelen.

Lees ook: De goedkoopste auto van Nederland is nog interessanter geworden door wijziging van belastingplan

Dan blijft de vraag overeind wat er gaat gebeuren met de Dacia Spring. Onze inschatting is dat die vervangen kan worden. De Spring is duidelijk een auto gebouwd voor een andere markt. Niet alleen qua prestaties, maar ook qua wegligging, raffinement en veiligheid zijn we in Europa gewoon veeleisender als het aankomt op nieuwe auto’s. De Spring is net gefacelift en wanneer de nieuwe goedkope Dacia klaar staat zijn we zo al een jaartje verder. Dus dat komt dan bijna perfect uit qua timing.

4 reacties op “Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten ”

  1. TOP concept!!! Eindelijk back to NORMAL!! Back to basic. Weer tevreden zijn/ worden met de mooie dingen die “ leven “ heet!!! Blij zijn met minder!! Liefde voor de aarde, liefde voor de dieren, Liefde voor de natuur .. etc. Het leven zit niet in : nog meer luxe, nog meer spullen, nog meer dure merken!! We moeten allen terug naar : TEVREDEN, Genieten als er wet eens sneeuw en ijs valt, Genieten als je ouders nog steeds gezond zijn. Genieten van de vogels in de natuur … etc! Weg met prestige: groter, meer, dikker gedoe!!!

  2. Tja net als ze zeiden bij renault/dacia ; ‘we komen straks met een electrishe auto voor onder de 10.000 euro ( die franse F1 teamleider paar jaar terug) nou dat werd de Dacia spring, en we weten allemaal wat hij nu kost. Het dubbele.
    De 15k wordt 21,5 k let maar op.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *