
Onlangs mochten we een paar dagen rijden met de Hyundai Inster, een van de meest betaalbare elektrische auto’s van Nederland. Als het gaat om volwaardige auto’s, is het wellicht de goedkoopste EV van Nederland. Voor 24.295 euro rijd je er eentje en als je de Hyundai i10 even compleet aankleedt als de Inster is, dan ben je al duurder uit. Hoewel het dus een knappe prestatie is, is 24.295 euro heel erg veel geld. Je spaart het niet zomaar bij elkaar. Gelukkig komt Dacia met een auto van 15.000 euro.
Want ondanks dat we begrijpen dat er inflatie is geweest en auto’s completer, luxer en veiliger zijn dan ooit, had je vroeger voor 25 mille een heel erg dikke Polo of een kale Golf. Een Upje had je voor minder dan 15.000 euro. Die tijden gaan terugkomen, maar niet bij Hyundai of Volkswagen, maar Dacia dus. Daar kijken wij natuurlijk niet van op. De Roemeense autobouwer kennen we al jarenlang als keiharde prijsvechter.
Goedkoopste auto van Nederland zal de snelst ontwikkelde auto zijn
De goedkoopste EV is de Dacia Spring en goed nieuws, de Dacia Sandero is de goedkoopste auto van Nederland. Maar er komt een goedkoper model aan. Het zal de snelste Dacia ooit zijn – of wacht, dan moeten we wel nauwkeurig zijn – het zal de snelst ontwikkelde Dacia ooit zijn Die zagen natuurlijk al die prijzen uit de pan rijzen en dachten: dat stukje markt gaan wij oppikken. Normaal gesproken duurt de ontwikkeling van een auto een jaar of vier, vijf, maar nu moet het gebeuren in 16 maanden.

Dat zegt Luca de Meo bij het presenteren van de jaarcijfers van de Renault Group. Mocht je interesse hebben: het gaat goed met Renault. Hij gaf aan dat Dacia in recordtempo werkt om een auto elektrische auto van 18.000 euro op de markt te brengen. Renault houdt wel van een auto heel erg snel ontwikkelen, want voor de Renault Twingo hebben ze slechts 21 maanden nodig. De nieuwe elektrische Dacia en Twingo zullen veel techniek met elkaar delen.
Hoe krijgen ze het voor elkaar?
In vergelijking met de Renault 4 en Renault 5, zijn de Twingo en Dacia een stuk eenvoudiger, lichter en iets kleiner. De goedkope Dacia zal 30 procent minder onderdelen gebruiken en 40 procent goedkoper om te bouwen. Dit betekent dat er slechts 750 onderdelen nodig zijn om een Twingo of goedkope Dacia te maken. Er zijn Lego Technic-sets met meer onderdelen.
Lees ook: De goedkoopste auto van Nederland is nog interessanter geworden door wijziging van belastingplan
Dan blijft de vraag overeind wat er gaat gebeuren met de Dacia Spring. Onze inschatting is dat die vervangen kan worden. De Spring is duidelijk een auto gebouwd voor een andere markt. Niet alleen qua prestaties, maar ook qua wegligging, raffinement en veiligheid zijn we in Europa gewoon veeleisender als het aankomt op nieuwe auto’s. De Spring is net gefacelift en wanneer de nieuwe goedkope Dacia klaar staat zijn we zo al een jaartje verder. Dus dat komt dan bijna perfect uit qua timing.
Lijkt net op iets wat in Minecraft/Roblox of een of andere gratis game kan komen.
Autos moeten tegenwoordig aan teveel eisen voldoen en worden ook nog eens volgepompt luxe en gadgets. Daardoor worden ze duizenden euros duurder en veel zwaarder. Ook nog eens duurder en lastiger in onderhoud. Vroeger konden autos makkelijk 20 jaar meegaan met normaal onderhoud, maar al die gadgets en electronica gaan echt geen 10 jaar zonder problemen meer mee.
Breng eens een basic auto op de markt, goederkoper, beter voor het milieu om te maken en onderhouden, rijdt waarschijnlijk ook nog eens beter vanwege het lagere gewicht.
Uiteindelijk gaat het om transport van a naar b, verder niet.
Altijd dat gejank op de overheid. Stop daar eens mee. Wees blij dat we niet stimuleren om veel geld aan auto’s uit te geven terwijl we totaal geen autoindustrie hebben. Dat geld kan je beter aangeven aan infrastructuur, onderwijs en zorg. Toevallig allemaal zaken waarop Nederland het beter doet dan de landen om ons heen waar je wel goedkoop een dikke auto kan kopen.
Weet je waarom het waarschijnlijk in Nederland altijd duurder uitpakt…
Omdat we hier met graaiers zitten BPM graaiers, Nederland is enige land die deze onzin heft.
En ja dan wordt een auto gemiddeld 3 tot 12.000 euro duurder.
Belachelijk…….
Lang leve de overheid KUCH…
Maar ben wel heel benieuwd, heb op 10 maart Dacia Bigster experience Dag ✌️🎉😎
Ik zou het graag willen mee maken een Dacia voor 15.000 euro dan zou ik die graag willen leasen
Mijn vrouwtje en ik moeten tenslotte rond komen van een. AOW met een klein pensioen
Hou Ons AUB OP DE HOOGTE
BIJVOORBAAT DANK,
BJ G uit Bussum
De ene auto is de andere niet. Wat zullen de specs zijn van deze auto?
Met de spring zou ik de dag niet door kunnen brengen qua rijbereik.
Ik denk als dacia de sandero had aangeboden als elektrische versie dat het wel een succes zou geweest zijn
T.o.z de spring
TOP concept!!! Eindelijk back to NORMAL!! Back to basic. Weer tevreden zijn/ worden met de mooie dingen die “ leven “ heet!!! Blij zijn met minder!! Liefde voor de aarde, liefde voor de dieren, Liefde voor de natuur .. etc. Het leven zit niet in : nog meer luxe, nog meer spullen, nog meer dure merken!! We moeten allen terug naar : TEVREDEN, Genieten als er wet eens sneeuw en ijs valt, Genieten als je ouders nog steeds gezond zijn. Genieten van de vogels in de natuur … etc! Weg met prestige: groter, meer, dikker gedoe!!!
Prima concept…
Prachtig voorstel… Thanks
Tja net als ze zeiden bij renault/dacia ; ‘we komen straks met een electrishe auto voor onder de 10.000 euro ( die franse F1 teamleider paar jaar terug) nou dat werd de Dacia spring, en we weten allemaal wat hij nu kost. Het dubbele.
De 15k wordt 21,5 k let maar op.