
Het grote probleem met elektrische auto’s is de prijs. De batterijtechniek is de grootste kostenpost, waardoor zelfs de prijs van een kleine stadsauto al snel richting de 20.000 euro of hoger gaat. Dacia, het Roemeense budgetmerk van Renault, stelde het doel om de goedkoopste elektrische auto neer te zetten. En dat is ze gelukt. Vandaag maakt het merk bekend dat de elektrische Dacia Spring te koop is voor 17.890 euro. Of voor 159 euro per maand als je hem financiert. Als je kijkt naar de prijzen van andere EV’s, hebben ze het bij Dacia heel knap gedaan.
Hoe bouw je de goedkoopste elektrische auto?
De goedkoopste elektrische auto van Nederland is ook nog eens een crossover, precies wat de mensen willen. Vanbuiten ziet de Dacia Spring er lekker guitig uit, maar vanbinnen is het wel echt een Dacia. Dat houdt in dat de grootste uitspatting de chromen randjes rond de draaiknoppen van de verwarming en de automaat zijn. We hebben vrolijker interieurdesign gezien in de DDR, maar ergens moeten er kosten bespaard worden. Bovendien heb je wel kans dat het allemaal langer meegaat. De belangrijkste dingen zijn gewoon aanwezig: bluetooth en airco. Carplay en Android Auto zijn optioneel.
Specificaties van de Dacia Spring
Het belangrijkste bij een elektrische auto is de actieradius. De 26,8-kWh batterij biedt een WLTP-actieradius van 230 kilometer. Een snellader is optioneel en laadt de batterij voor 80 procent vol in 50 minuten. Thuis aan de wallbox kost het 4,5 uur om op te laden. Zoals je al had verwacht is de goedkoopste elektrische auto geen geweldenaar: de 0-100-tijd kost 15 seconden en de topsnelheid is 125 km/u. Het vermogen is 45 pk. Alleen maar beter, want zo kom je ook niet in de verleiding om het pedaal in het tapijt te begraven en kostbare kilometer te verspillen met een stoplichtsprintje.
Zijn er nog opties?
De goedkoopste uitvoering is de Comfort. Dan kun je niet snelladen en heb je alleen een bluetooth-radio. De Comfort Plus-uitvoering voegt een 7-inch navi toe waaraan je je telefoon kunt aansluiten. Bij dit optiepakket kun je gelijk ook snelladen. Deze versie kost gelijk wel 18.890 euro of 169 euro per maand als je hem financiert. Ook is er een uitvoering voor de zakelijk rijder van 17.990 euro.
Goedkoopste elektrische auto: de alternatieven
Als je het budget iets oprekt, zijn er inmiddels andere voordelige alternatieven. De goedkoopste Renault Twingo Electric kost 19.870 euro. Voor ruim 22.000 euro is er een elektrische Up. Als je echt struikelt over het sobere interieurdesign van de Dacia Spring, dan is er de Fiat 500e, die kost wel 23.900 euro. De goedkoopste elektrische auto is dus wel een paar duizend euro goedkoper dan zijn alternatieven.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dacia Spring: hoe goed of slecht rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland? (review)

De goedkoopste EV van Nederland kost 10.000 euro minder dan een VW Polo

Dacia Spring: De goedkoopste elektrische auto van Nederland is vernieuwd

Deze populaire EV wordt in Duitsland plotseling bijna de helft goedkoper

Dacia Spring en Rolls-Royce Spectre: De duurste neemt het op tegen de goedkoopste

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

De goedkoopste auto van Nederland is nog interessanter geworden door wijziging van belastingplan

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Dacia Bigster heeft een enorme actieradius van 1.450 kilometer

De populairste auto in Europa van dit moment is niet wat je zou verwachten

Dacia Spring: hoe goed of slecht rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Mitsubishi Outlander Sport is verrassend genoeg geen Renault, kost 22.050 euro

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

een enorme investering en waar zelden over gesproken wordt ; hoelang gaan de batterijen eigenlijk mee en wat kost een nieuwe dan na enkele jaren. En hoe zit het met de beveiliging tegen diefstal met de steeds meer toenemende elektronica en techniek van de misdadigers blijf je misschien niet lang eigenaar van jouw investering.
koop dan maar liever een tweedehands benzine motortje waarvan een groot aantal op de markt zal komen tegen beslist lage prijzen wegens overvloed aan aanbieding.
Niet weten wanneer ik dat eerder zou hebben gezegd
V.D.
een enorme investering en waar zelden over gesproken wordt ; hoelang gaan de batterijen eigenlijk mee en wat kost een nieuwe dan na enkele jaren. En hoe zit het met de beveiliging tegen diefstal met de steeds meer toenemende elektronica en techniek van de misdadigers blijf je misschien niet lang eigenaar van jouw investering.
koop dan maar liever een tweedehands benzine motortje waarvan een groot aantal op de markt zal komen tegen beslist lage prijzen wegens overvloed aan aanbieding.
V.D.
Geweldig bakkie voor weinig
Dacia begrijpt heel goed dat er een doelgroep is wie het niet uitmaakt of ze dood of levend aangetroffen worden in een bepaald voertuig, maar puur de functionaliteit van een auto willen, een kleine actieradius prima vinden en geen groot budget voor de aankoop hebben. Voor de meeste mensen is 20k trouwens nog steeds een behoorlijke smak geld.
Koop dan een tweedehands. Veel meer auto voor je geld dan zo’n lelijke Dacia.
Ik zou er nog niet dood in gevonden willen worden.
Dan beter niet kopen
Dan rijles nemen, meer kans dat je heel blijft
Ok, Dacia Spring niet, maar in welke auto wil je wel dood gevonden worden?