Elektrische rijden is leuk en aardig, maar wordt door sommigen gezien als een bezigheid voor de elite. In veel gevallen zijn elektrische auto’s vrij prijzig. Dat klopt ook. Niet alleen omdat ze elektrisch zijn, maar ook omdat ze veelal in een hoger segment opereren. Dat doen fabrikanten bewust. Op deze wijze verdienen ze de investeringen terug. We gaan nu naar een tijd toe dat de goedkoopste elektrische van 2024 daadwerkelijk interessant wordt.
Wat is de goedkoopste elektrische auto in 2024?
Dat is afhankelijk wat je definieert als auto. In korte tijd zijn er veel kleine auto’s bijgekomen, zoals de Microlino, Citroën Ami en afgelopen week nog de Butch-e Liddel. Dat zijn echter geen auto’s, maar technisch gezien een soort zware quads met een koetswerk erop. We kijken nu naar personenauto’s die ook aan alle eisen voldoen. In dit opzicht is de Dacia Spring is de goedkoopste elektrische auto van Nederland met een prijs van 18.950 euro.
Lees ook: de populairste auto in Europa van dit moment is niet wat je zou verwachten
Voor dat geld heb je led-koplampen, parkeerpiepers achter, cruisecontrol en airco. Het is wel een beetje behelpen. De motor levert slechts 45 pk en 125 Nm, waardoor de topsnelheid 125 km/u is. Op een volle accu kun je 220 km halen. Het is dus nét aan. Er is ook een sterkere variant met 65 pk, die kost 19.950 euro en zou dus alsnog de goedkoopste elektrische auto zijn.
Wat is de goedkoopste elektrische auto in de private lease?
Dat is ook de Dacia Spring. Die is er vanaf 249 euro per maand. De andere auto’s gaan (ver) boven de 300 euro per maand. Nu is het ook zo dat je meer auto voor je geld krijgt. Wat opvalt aan de private lease-prijzen, is dat deze variabel kunnen zijn. In sommige gevallen heeft een grote dealergroep een restpartij voorraad staan die met korting op de leaseprijs eruit mag.
Wat ook opvalt is dat de volgorde qua aanschafprijs niet hetzelfde is als de leaseprijs. Dit betekent dat de importeurs de afschrijving of onderhoudskosten toch wat anders inschatten. Zo zien we dat de Dacia Spring op LingLang-banden staat, de Renault op Continentals. Tja, die kosten verrekenen ze gewoon mee natuurlijk. De private-leaseprijzen kunnen fluctueren, dus houd ze in de gaten.
De top 10 goedkoopste elektrische auto’s in 2024
Plek | Model | Prijs | Private leaseprijs* | Actieradius |
1 | Dacia Spring Expression Electric 45 25 kWh | 18.950 euro | 297 euro | 230 km |
2 | Dongfeng Box Style Edition 31 kWh | 23.400 euro | n.n.b. | 230 km |
3 | Citroën ë-C3 You 44 kWh | 24.290 euro | 339 euro | 320 km |
4 | Renault 5 FIVE 95 pk 40 kWh | 24.990 euro** | 399 euro | 300 km |
4 | Hyundai Inster E-Motion 42 kWh | 25.000 euro*** | n.n.b. | 305 km |
6 | Citroën ë-C3 Aircross You 44 kWh | 27.390 euro | 409 euro | 306 km |
7 | Fiat 500e Urban 95 24 kWh | 28.990 euro | 359 euro | 190 km |
8 | BYD Dolphin Active 45 kWh | 29.990 euro | 399 euro | 340 km |
9 | Opel Frontera Electric Edition 44 kWh | 30.499 euro | 449 euro | 305 km |
10 | Opel Corsa 45 kWh | 30.949 euro | 439 euro | 354 km |
** leverbaar vanaf 2025
*** schatting van de importeur
Is de goedkoopste elektrische auto van 2024 een volwaardige auto?
Wat kunnen we opmaken uit bovenstaand overzicht? De Dacia Spring is verreweg de goedkoopste, maar ook verreweg ‘het minste auto’. Dat bedoelen we niet denigrerend, maar het is een kleine, eenvoudige en goedkoop gebouwde auto. De rijeigenschappen zijn eerder ‘niet gevaarlijk’ dan comfortabel. Desondanks zien we zeker mogelijkheden voor de Spring. Het is de perfecte auto voor mensen die enkel om en rond de stad rijden. Dan heb je ook maximaal profijt van de compacte buitenmaten.
De rest van de auto’s zijn ‘volwaardig’ te noemen. Daarmee kun je ook nog een stuk snelweg rijden zonder bang te worden. De goedkoopste is de Dongfeng Box, waarbij we echt afvragen wie die namen bedenkt. Ook is de range ietwat beperkt. Zo rond de grens van 25.0000 euro is het erg spannend aan het worden met een aantal nieuwkomers. De Citroën ë-C3 heeft nu het rijk alleen, maar de Renault 5 en Hyundai Inster zijn regelrechte concurrenten.
Staar je niet blind op de prijs, maar kijk ook wat je krijgt
De Fiat 500e is duidelijk een prijspakker, zij het alsnog te duur en te beperkt qua range. Als je die met een beetje accu wil hebben, ben je ineens 5 mille meer kwijt. Ondanks dat het de duurste auto in dit overzicht is, is de Opel Corsa Electric helemaal geen slechte aanbieding. Niet alleen qua range, maar ook qua rijeigenschappen. Zo’n B-segment hatchback rijdt doorgaans wat prettiger dan A-segmentauto’s die hoog op de poten staan.
Lees ook: deze populaire EV wordt in Duitsland plotseling bijna de helft goedkoper
Tenslotte raden we aan je niet enkel op prijs blind te staren. Ja, het is belangrijk, maar sommige modellen zijn echte lokkertjes, andere volwaardige modellen. Stel voor jezelf een eisenlijstje op het gebied van ruimte, opties en actieradius. In het geval van private lease, raden we altijd aan om eventjes de maatschappijen af te gaan en eens te informeren bij de dealer. Vergeet ook de looptijd niet aan te passen, want in 72 maanden verandert er veel op het gebied van goedkope elektrische auto’s, ook vanaf 2024.
LuukvdB heeft op 15 september 2024 geschreven:
Mooi om te zien dat we eindelijk ook kleinere modellen voor schappelijke prijzen wat worden aangeboden. Omdat onderhoud en brandstof stukken goedkoper zijn dan bij ICE modellen denk ik dat de Citroën, Hyundai en Renault populaire modellen zullen worden.
Over oplichting gesproken heeft op 15 september 2024 geschreven:
Een private lease contract voor 6 jaar en 5000 kilometer per jaar. Wie doet zoiets? Dat is toch hetzelfde als bij Dirk Scheringa een lening aangaan?! Je wordt sowieso genaaid.
Observer heeft op 15 september 2024 geschreven:
Een Dacia Spring is meer een 45km auto dan een echte auto, maar het is nog altijd minder erg dan een Dongfeng shitbox.
Dokter Frans heeft op 15 september 2024 geschreven:
Ongelooflijk eigenlijk dat deze sector zo faalt. Achterlijk grote en zware Tessla kwam al vroeg aan de poort rammelen maar wie de energie-transitie omarmde kwam eerst met nóg grotere en duurdere modellen (met veel de kleine accu’s) Met basisschoolwiskunde (WLTP min hogere snelheid min koude min batterijdegradatie min snelladen tot max 80%) wist je 10 jaar geleden al dat de 2’handsmarkt zou instorten. Mijn 5 jaar oud Zoëtje (50 KWh voor 35k) doet het fantastisch maar wat is het (nieuw) aanbod nog treurig (als je 40, 50 mille toch echt veel geld vindt om voor de deur te zetten én (terecht) minimaal 65 KWh verwacht
Dave heeft op 16 september 2024 geschreven:
In hetzelfde schuitje en in de markt voor een opvolger van de Zoe.
De mogelijkheden zijn inderdaad niet heel ruim; eigenlijk is voor ons de R5 de enige acceptabele optie. Van buiten is kleiner, maar van binnen iets ruimer dan de Zoe.
Helaas komt Renault zijn beloften niet bepaald waar m.b.t. de beloofde levertijd, maar zoals gezegd: echte alternatieven zijn er eigenlijk niet.
Henk heeft op 16 september 2024 geschreven:
Dokter Frans dit is vervelend voor je maar het is eigenlijk vooral een teken van de grote vooruitgang in de markt. De nieuwe auto’s zijn zoveel beter dan die van 10 jaar geleden, of vooral zoveel meer bruikbaar, dat die van 10 jaar geleden hard afschrijven. Ik denk dat de auto’s die nu nieuw verkocht worden met betere laadmogelijkheden en net wat meer bereik daar minder last van zullen hebben, al heb jij daar in je huidige situatie niet veel aan.