Een van de eerste ‘bekende gezichten’ waarvan een volledig elektrische versie verscheen, de Opel Corsa, heeft nu een nieuw gezicht gekregen. Het ooit zo brave Opel knalt ’m de markt op met de reclameslogan ‘Yes, Of Corsa’ (zo knullig dat het lollig is) en spotjes die alleen onder invloed van heel rare middelen kunnen zijn bedacht… en met Oh Yeah van Yello eindeloos op repeat.

Maar hij is meer dan alleen een fris snoetje. Na de Mokka, Astra en andere modellen is de Corsa een van de laatste Opels die het Vizor-front krijgt aangemeten, compleet met standaard led-koplampen. Het staat ’m goed, al ziet ie er nu wel uit alsof ie permanent boos op je is.

Wat is er nog meer veranderd aan de elektrische Corsa?

In het dashboard vinden we nieuw infotainment (dat draait op Qualcomm Snapdragon, voor de techies) met een 10-inch touchscreen, digitale tellers, multi-device usage en allerlei laad- en connectiemogelijkheden. Achterin is ie nog steeds krapper dan een kliko. Uiteraard staat z’n naam in grote brede letters op de achterklep, want mode, en beperkt Opel de uitvoeringen tot slechts twee stuks, want kosten. De gewone Corsa heeft chromen logo’s en accenten, de GS zwarte, plus grotere wielen.

  • Opel Corsa Electric GS Long Range (2023) interieur overzicht
    Foto: © Stellantis
  • Opel Corsa Electric GS Long Range (2023) interieur middenscherm navigatie
    Foto: © Stellantis
  • Opel Corsa Electric GS Long Range (2023) interieur achterbank
    Foto: © Stellantis
  • Opel Corsa Electric GS Long Range (2023) interieur overzicht
  • Opel Corsa Electric GS Long Range (2023) interieur middenscherm navigatie
  • Opel Corsa Electric GS Long Range (2023) interieur achterbank

Ander belangrijk nieuws is dat er ook een tweede aandrijflijn bij is gekomen, met een (iets) grotere accu en meer vermogen. Als je verrast bent, ben je af, want in zo’n beetje alle andere Stellantis-hoeken is deze upgrade al doorgevoerd. Naast de Corsa met 136 pk en 50 kWh kun je nu dus ook kiezen voor een Long Range-versie met 156 pk en 51 kWh.

Hoe ver komt de Opel Corsa Electric GS Long Range?

Hoewel dat klinkt als weinig extra sap is de samenstelling van het accupakket anders, met veel minder (dus grotere) cellen en minder modules, glycolkoeling en een fractioneel lager gewicht. Een warmtepomp is standaard en de elektromotor is niet alleen sterker, maar ook efficiënter.

Dat betekent een leuke stap qua bereik: volgens opgave haalt de Opel Corsa Electric GS Long Range 405 kilometer, tegen ruim 350 voor de gewone. In de praktijk lijkt dat laatste getal een realistische afstand voor de Long Range die wij testen, wat nog altijd prima is. Laden gaat bij beide met 11 kW (AC) en tot 100 kW (DC).

Opel Corsa Electric GS Long Range (2023) rijdend zijkant

De elektrische Corsa reed altijd al uitstekend. Het extra vermogen komt van pas om er iets meer tempo in te brengen – met een 0-naar-100-tijd van 8,1 seconden kom je meer dan goed met het verkeer mee. Je moet dan wel de Sport-stand activeren, want in andere rijmodi houdt de Corsa wat pk’s achter in ruil voor meer kilometers.

Het onderstel biedt precies wat je ervan verwacht: geen overdreven stevigheid, terwijl het gewicht goed in toom wordt gehouden. De Sport-modus geeft je zwaardere besturing en meer remwerking bij ‘gas los’. Wil je nog sterker vertragen zonder zelf te remmen, dan zet je ’m in B in plaats van D. Net als voorheen heb je daarmee je opties op dat vlak meteen gehad. Echt stil is de Corsa op snelheid niet, vooral niet qua windgeruis.

Wat kost de Opel Corsa Electric?

Gekke dingen die ons opvallen: het nieuwe centrale scherm is fraai, maar het is nu zo breed dat een deel ervan wegvalt achter het stuur. We denken steeds dat de airco uit staat; het blijkt dat de ‘off’-markering gewoon erg prominent is geplaatst en verlicht. En het dashboardkastje is groter dan menig Amsterdams appartement. Qua styling en rijgedrag is de Corsa Electric weer wat tandjes toffer geworden, maar met een vanafprijs van 35 mille (36.350 euro in België) blijft ie voor z’n formaat pittig geprijsd.

Specificaties van de Opel Corsa Electric GS Long Range (2024)


Motor
1 elektromotor
156 pk
260 Nm
51 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 8,1 s
top 150 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,6 kWh/100 km
Actieradius (opgave)
405 km (WLTP)
Laadtijd
5 uur 15 min. bij 11 kW
30 min. bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.060 x 1.765 x
1.433 mm (l x b x h)
2.538 mm (wielbasis)
1.530 kg
267 / 1.042 l (bagage)
Prijzen
€ 37.999 (NL)
€ 38.450 (B)

Reacties

  • Verterp heeft op 22 januari 2024 geschreven:

    Opvallende dat veel journalisten vergeten dat er ook mensen zijn die auto’s kiezen op basis van emotie of “merkgek” zijn.
    De uitspraak te duur komt me inmiddels wat communistisch voor. We kiezen zelf wel wat we willen, toch?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)