Ergens in Nederland probeert iemand van de Verloren Generatie nu de drang te weerstaan om te vertellen wat dit in guldens zou kosten. Voor de jonge mensen die niet weten wat een gulden is: dat is nog uit de tijd dat mensen een huis konden betalen. De goedkoopste auto van Nederland is in 2023 namelijk helemaal zo goedkoop niet meer.

In 2013 betaalde je voor een nieuwe Toyota Aygo in Nederland ongeveer 8.500 euro. De goedkoopste auto van nu (geen Aygo, overigens) kost bijna het dubbele. Zelfs als je inflatiecorrectie toepast, betaalde je voor een nieuwe Aygo in 2013 omgerekend zo’n 12.500 euro. Dat is nog steeds 4.000 euro minder. De goedkoopste auto van Nederland is dus zelfs met inflatiecorrectie een derde duurder geworden.

Maar wat is op dit moment de goedkoopste auto van Nederland? En welke nieuwe auto’s koop je nog meer voor ongeveer hetzelfde geld? Momenteel kun je in Nederland voor minder dan 18.000 euro uit vijf auto’s kiezen. Dat is snel veranderd, want zelfs de Volkswagen Up kostte in het begin van zijn leven slechts 11.000 euro. Deze is overigens al uit het aanbod geschrapt.

05: Fiat Panda – 17.700 euro

De Fiat Panda is de duurste op dit lijstje van de goedkoopste nieuwe auto’s van Nederland. Deze generatie gaat ook al een tijdje mee, al is de techniek wat nieuwer. In 2020 kreeg de Panda een mild-hybride aandrijflijn. De dynamo van de driecilinder geeft bij het accelereren een klein zetje.

In 2020 kocht je nog een Panda voor 15.290 euro, maar ook bij Fiat zijn de prijzen gestegen. Voor 17.700 euro koop je nu de Panda Red. Noem hem gerust de rode Panda. Het vermogen is 70 pk en schakelen mag je zelf doen. De duurste versie is de opgestoerde Panda Cross die je hierboven ziet. Die kost minimaal 23.389 euro.

04: Hyundai i10 – 17.595 euro

Hyundai i10 N Line facelift 2023 schuin voor

De nieuwste auto in dit lijstje. Of tenminste, de auto die het recentst nog een facelift kreeg. We moeten wel gelijk aanstippen dat de goedkoopste versie niet de versie is die je wilt. De instapper heeft namelijk géén airconditioning, en dat wil je echt wel – indien niet voor het comfort, dan wel voor de restwaarde. Wel heb je standaard al cruisecontrol, een rijstrookassistent en een grootlichtassistent. De goedkoopste i10 mét airco kost 19.695 euro.

03: Kia Picanto – 16.895 euro

Kia Picanto Facelift 2020 Grijs

Als je zoekt naar één van de goedkoopste auto’s van Nederland, dan kun je misschien beter voor de Kia gaan in plaats van de Hyundai. De Kia Picanto heeft wel standaard als airconditioning en is een stukje goedkoper. Wel is het alweer drie jaar geleden dat deze werd vernieuwd. Qua techniek zijn de Kia en de Hyundai overigens min of meer hetzelfde.

02: Dacia Sandero – 16.700 euro

Dacia Sandero en Stepway

Goed nieuws! Het is de Dacia Sandero. Niet alleen de op één na goedkoopste auto van Nederland, maar ook de ruimste in deze lijst. Voordat je het vraagt: ja, hij heeft standaard airconditioning. En hoewel Dacia’s (mede dankzij de BPM-regels in Nederland) niet meer de prijsknallers zijn die ze ooit waren, blijft het een aantrekkelijk aanbod.

De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is de Mitsubishi Space Star

De goedkoopste nieuwe auto van Nederland in 2023

Voor 16.490 euro koop je in 2023 de goedkoopste nieuwe auto van Nederland. Het is de Mitsubishi Space Star die inmiddels al ruim tien jaar te koop is. Wel ging de auto tussendoor onder het mes voor een nieuw neusje en andere verbeteringen. De voordeligste uitvoering is de Space Star 1.2 Entry met 71 pk en een handbak met vijf versnellingen.

De goedkoopste auto van Nederland is minder kaal dan je zou verwachten. Zo heeft ie licht- en regensensoren, elektrische ramen voorin en zelfs een hellingproefassistent. Er is geld bespaard op de speakers, want daar heeft ie er maar twee van. Ook heeft ie wieldoppen in plaats van vlotte velgjes en achterin moet je de ramen nog ouderwets omlaag slingeren.

Wie graag een CVT-automaat wil, nette wielen en nog wat leuke extraatjes, kan ook de Instyle CVT kopen. Dan betaal je echter al 23.990 euro voor een Space Star. In dat geval zouden we toch kijken naar een auto van een formaatje groter. Al is het ook steeds lastiger om in het segment van de Polo te slagen voor een schappelijk bedrag.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear