De plug-in hybride is een vreemd fenomeen. Meer dan tien jaar geleden kwamen de Volvo V60 D6 en Mitsubishi Outlander naar Nederland. Prima auto’s, maar het elektrische aspect was wel minimaal: 10 tot 15 kilometer range en dan was dat het wel. Ook waren ze niet heel erg goedkoop voor de particulier. Destijds werden ze gezien als een opstap naar elektrisch rijden. We zijn nu een tijd verder en nog niet iedereen rijdt elektrisch. Daarom kijken we nu naar de goedkoopste plug-in hybrides van Nederland.
De PHEV wordt namelijk telkens populairder. Voor sommige mensen is de stap naar volledig elektrisch rijden net iets te groot en dan is de PHEV een uitkomst, ondanks dat de meeste fiscale prikkels (al lang) zijn verdwenen. Er zijn nu andere voordelen voor de plug-in hybride: je kunt elektrisch behoorlijk ver komen en ze zijn aanzienlijk betaalbaarder dan voorheen. Ook is er meer keuze dan ooit.
Goedkoopste plug-in hybrides van Nederland
Daarom waren we bij TopGear even aan het uitpluizen wat nu de goedkoopste PHEV’s van Nederland zijn. Niet alleen kijken we naar de prijs, maar ook wat je krijgt voor dat geld. Tenslotte nemen we ook het elektrische rijbereik onder de loep. Hoe meer elektrische kilometers, hoe beter. Mocht je het alsnog heel erg duur vinden, houd even in het achterhoofd dat een standaard Volkswagen Golf met 116 pk benzinemotor en handbak tegenwoordig ook al 34.990 euro kost. Goedkoop is dus relatief.
Opel Astra Sports Tourer Hybrid Edition
40.999 euro
We beginnen met de Opel Astra Sports Tourer. Daar kunnen we een paar bijzondere dingen over vertellen. Ten eerste: de stationwagon (die ze Sports Tourer) noemen, is exact even duur als de hatchback. Ten tweede, je krijgt lekker wat vermogen: 180 pk gecombineerd. Op een volle accu haal je 66 kilometer. De benzineversie is (veel) goedkoper, maar heeft een 110 pk ‘sterke’ driecilinder. Grappig detail: ook de EV is (een paar honderd euro) goedkoper.
MG HS PHEV
40.677 euro
Dit is wat de MG altijd wel goed doet: een hele hoop auto bieden voor een scherp bedrag. Want voor minder dan 41 mille krijg je een compleet uitgerust dikke crossover met een systeemvermogen van 339 pk. Dat heb je nergens voor nodig, maar leuk is het wel. In 6,9 seconden kun je naar de 100 km/u sprinten. Als je een beetje rustig aan doet, kun je 100 kilometer op een de accu afleggen. Ook niet verkeerd. We hebben er nog niet meegereden, want dit model is net aangekondigd.
Kia Niro 1.6 GDI Dynamic Line
40.595 euro
Tot voor kort had Kia de Stonic en Ceed met plug-in hybride-aandrijflijn. Die zijn er helaas niet meer, waardoor deze Niro voorbij komt in het overzicht met de goedkoopste plug-in hybrides van Nederland. De Niro is nog niet zolang geleden opgefrist. De motor is een relatief eenvoudige 1,6-liter viercilinder zonder turbo. Op de accu is het mogelijk om 58 kilometer af te leggen. In combinatie met de prijs geen topwaarden. Het is echter wel een zeer prettige auto in de omgang die uitstekend in elkaar geschroefd is.
Toyota C-HR PHEV Active
39.495 euro
Toyota kennen we voornamelijk van de reguliere hybride-aandrijflijnen. Bij sommige modellen is het mogelijk om te stekkeren, zoals deze C-HR. Bijzonder is dat Toyota een dikke 2-liter viercilinder als basis pakt, alhoewel deze niet bovengemiddeld krachtig is. Met 66 kilometer is er op zich voldoende range, maar voor het prijsniveau kan het beter. Ook is de C-HR relatief krap en ook wel jammer, de Active is een vrij kale uitvoering. Maar ja, dan heb je wel een Toyota.
BYD Seal U DM-i Boost
39.490 euro
‘Wat rijdt jij tegenwoordig?”. – Jij: “Nou, ik rij een Bee-Waai-Die Siel Joe Die-Em-ei Boest‘. BYD kennen we van de elektrische auto’s, maar ze doen sinds kort aan aan plug-in hybrides. Pluspunten: de Seal U zit redelijk goed in elkaar en de prestaties zijn niet verkeerd. De elektrische range van 77 kilometer is ook marktconform. Wel moet je een voor elke rit primatourtjes slikken, want er zijn luchtballonnen met een strakkere wegligging.
Seat Leon FR PHEV First Edition
38.950 euro
Van de vorige generatie Leon was er geen PHEV, terwijl er wel een Audi A3 e-tron of Golf GTE was. Gelukkig kun je er nu wel eentje krijgen. De Leon is leuker dan ooit en het totaalpakket van de Leon is erg goed. Automatisch sla je namelijk meteen een paar uitrustingniveaus over en rijd je weg in een FR First Edition. FR is de sportieve aankleding, waardoor de Leon lekker smoelt. Het goede nieuws gaat verder, want op een accu haalt deze auto 132 kilometer. Waarom zou je een Golf of A3 kopen?
MG EHS Comfort
37.385 euro
Aan de andere kant van Het Kanaal is dit een zeer populaire auto, maar hier niet. Het is een typische MG. Het ziet er niet verkeerd uit, maar ook niet echt origineel. Maar ja, dan heb je wel een plug-in hybride crossover voor minder dan 37.500 euro en dat is er scherp. Zeker als je het interieur ziet, met een zeer aardig dashboard. Nadelen? Elektrisch haalt de EHS maximaal 52 kilometer. O ja: het rijdt knap beroerd. Gelukkig staat de HS (die ook in dit overzicht staat) klaar om het stokje over te nemen.
Mazda MX-30 REV Prime-Line
36.990 euro
Dit is een bijzonder geval. Eigenlijk is het een elektrische auto die voorzien is van range extender. Dat betekent dat de MX-30 als een EV is ontworpen. De verbrandingsmotor (een heuse enkelschijfs wankelmotor) dient enkel om de accu te laden. Op een volle accu kun je 85 kilometer halen. Het probleem is dat je daarna het kabaal van die wankelmotor krijgt, plus een hoog verbruik. Maar aan de andere kant: het is een geinige auto om te zien en de prijs is aantrekkelijk.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Intense
34.990 euro
Zoals gezegd is Mitsubishi een oudgediende in dit segment. De Eclipse is technisch enigszins verwant aan die oude Outlander. In dit geval is de Eclipse zelf ook al wat ouder (er staat een PHEV-opvolger klaar). Maar we kunnen ons zo voorstellen dat Mitsubishi hier nog wat van gaat verkopen. Voor 35 mille heb je de goedkoopste plug-in hybride van Nederland. Gewoon met voldoende range (61 kilometer), uitrusting en prestaties. Je krijgt ook nog eens acht jaar garantie. En dat voor de prijs van een standaard Golf.
Conclusie goedkoopste plug-in hybrides van Nederland
Het gat tussen de plug-in hybride en de benzinemotor wordt telkens kleiner. Dat is logisch, want ondanks de hogere prijzen van de PHEV’s, is de belasting aanzienlijk lager. Dit houdt in dat de BPM-boete bij een PHEV lager is. Doe daar je voordeel mee, want in veel gevallen is de PHEV (veel) krachtiger en luxer uitgerust. Staar je echter niet alleen blind op prijs, maar ook op wat je ervoor terugkrijgt. Wat dat betreft, is de Seat Leon FR de morele winnaar: prima prestaties, rijke uitrusting en een enorme elektrische range.
Bert heeft op 1 november 2024 geschreven:
Op die ralle Chinezen naar zijn het allemaal interessante keuzes.