Noem een concurrent van de Dacia Sandero. Waar denk je dan aan? Fiat Panda? Mitsubishi Space Star? Of misschien toch een gebruikte Tesla Model 3. In de VS betalen mensen nu omgerekend 13.000 euro voor een gebruikte Model 3 in de uitverkoop van verhuurbedrijf Hertz. Kun je zo’n goedkope Amerikaanse Tesla Model 3 naar Nederland importeren? Of is dat niet de moeite waard?
In een verslag meldt Hertz dat het bedrijf 20.000 elektrische voertuigen gaat verkopen in de VS. Het gaat vooral om Tesla’s. Het verhuurbedrijf geeft aan dat de reparatiekosten voor de elektrische auto’s erg hoog uitvallen en dat de restwaarde van de auto’s flink is gezakt. Dit laatste heeft natuurlijk alles te maken met de prijsverlagingen van Tesla.
Het Amerikaanse Electrek kwam een Tesla Model 3 tegen bij Hertz die Amerikanen kunnen kopen voor omgerekend nog geen 13.000 euro. Het gaat om een exemplaar uit 2021 met net geen 100.000 kilometer op de teller. Veel meer waar voor je geld, ga je niet vinden. De goedkoopste exemplaren zijn inmiddels weg, maar het aanbod wordt ongetwijfeld nog aangevuld.
Voor Nederlanders is de auto duurder
Als Nederlander komt je niet in aanmerking voor de subsidies die Amerikaanse inwoners wel krijgen. Dezelfde auto zou jou dus al ruim 16.000 euro kosten. Alsnog geen slechte deal, maar dan moet de auto nog naar Nederland komen. Dan ben je zo’n 1.000 euro kwijt om de auto in een container te zetten en dan moet je hier nog alle kosten van de fiscus betalen.
Ondertussen is het in Nederland bijna vijf jaar geleden dat de Model 3 verscheen. In het eerste jaar werden toen 29.922 stuks van geregistreerd. Dit betekent ook dat de leasecontracten tegen 4 procent bijtelling gaan aflopen, en hier het aanbod van gebruikte Tesla Model 3’s ook fors gaat toenemen. En dat kan ook leuke dingen doen met de prijzen hier.
In Nederland krijg je dan ook nog eens 2.000 euro subsidie van de overheid als je een tweedehands EV koopt bij een erkende dealer. Als je zelf een gebruikte Tesla Model 3 importeert uit Amerika, dan krijg je die subsidie dus niet. Financieel is het dus vrij kansloos om zelf een goedkope Tesla uit Amerika naar Nederland te halen.
Wat kost een gebruikte Tesla Model 3 nu in Nederland?
De goedkoopste gebruikte Tesla Model 3’tjes kosten in Nederland zo’n 21.000 euro. Dan heb je er wel eentje met een kilometerstand die richting de 200.000 gaat. Nog wel iets duurder dan in de VS, maar wel dermate laag dat het bijna niet meer de moeite is om een goedkope Tesla Model 3 uit Amerika te importeren. En dan heb je tenminste geen oude huurauto – ook een goed argument.
Andere laadkabel in de VS
Een Amerikaanse Tesla Model 3 naar Nederland halen, moet je dus niet doen uit budgettaire overwegingen. Maar zelfs als het geld zou schelen, dan moet je je afvragen of het de moeite waard is. Amerikaanse Tesla hebben een andere laadstekker dan de Europese modellen. Daar hebben ze de North American Charging Standaard (NACS) en hier hebben we de Combined Charging System (CCS).
Er zijn berichten online te vinden van militairen en expats die hun Tesla Model 3 van uit Amerika naar Europa verscheepten, die met een adapter wel thuis konden laden. Het Supercharger-netwerk kun je hier wel vergeten met een Amerikaanse import. Ook schijnt de navigatie van Amerikaanse modellen niet lekker te werken hier, net als Autopilot. Allemaal niet ideaal.
Komt de NACS-stekker ook naar Nederland?
Nu we het toch over stekkers hebben, er is een interessante verschuiving aan de hand in de VS. Tesla gooide niet te lang geleden het Supercharger-netwerk open voor vreemde merken. Voorheen hadden de meeste EV’s van andere merken die in Amerika geleverd werden een CCS-aansluiting, maar blijkbaar willen merken zo graag profiteren van het goede laadnetwerk van Tesla, dat ze overstag gaan.
Vanaf dit jaar gaan Hyundai, Kia, Ford, General Motors, Mercedes, Volvo, Nissan, Volkswagen, Audi en Porsche over op de NACS-stekker. Voorlopig blijft CCS hier de standaard, maar het zou voor de automerken natuurlijk heel gunstig zijn om één aansluiting voor de hele wereld te leveren. Wie weet kun je over een paar jaar ongestraft een goedkope Tesla Model 3 uit Amerika importeren.
Ronnie heeft op 15 januari 2024 geschreven:
Ik pak de fiets wel.
Odvkram heeft op 13 januari 2024 geschreven:
NACS gaat nooit naar Nederland/Europa komen want je kunt er niet mee 3 fasen laden. In US hebben ze geen 3 fase en daarom kunnen ze ook trucje uit halen dat de 2 ac draadjes ook voor dc gebruikt kan worden. Daardoor is het wel een hele mooie compacte stekker.
Frenky heeft op 13 januari 2024 geschreven:
Dus Hertz dumpt zn Tesla’s wegens te dure reparaties, dan moet je er sowieso van weg blijven..
Heel die elektrische auto bedoeling is een grote subsidie verkwanseling waar bedrijven (zoals bijvHertz ) en consumenten de de dupe van zijn..Dat is het grote geld spel van E.Musk
John heeft op 17 oktober 2024 geschreven:
Huurauto’s rijden nu eenmaal meer schades dan gemiddeld. En dat is idd duur bij Tesla. Ik had een scheurtje in mijn voorbumper door paaltje. Goed te repareren volgens schadehersteller a 650 euro. Máár Tesla schrijft ‘Tesla certified’ reparatie bedrijven voor dat er dan een nieuwe voorbumper op moet a 2.250 euro…
Dat is dan dus wel een verschil met ‘normale’ merken. Het ligt dus niet aan de kwaliteit of betrouwbaarheid van de Tesla, maar aan het reparatie-/schadebeleid.
En daarnaast natuurlijk de prijsverlagingen die de afgelopen jaren zijn doorgevoerd. Da’s niet zo lekker voor de afschrijving. Zelf ook voor 60K (1,5 jaar terug) gekocht, nu voor 50K te koop…
Maarja, het rijdt lekker en voorlopig gaat ie niet weg.
René heeft op 14 januari 2024 geschreven:
Ik denk dat vooral de afschrijving een drama is. Wat dat betreft heeft Elon geen vrienden gemaakt. Het lijkt mij heel sterk als onderhoud zo duur zou zijn, er zit weinig op wat stuk kan. Ik zou dus wel eens willen weten wat er dan kapot gaat aan zo’n Herz-Tesla.
De collega’s die een Tesla rijden, vervangen alleen banden en verder is er eigenlijk nooit wat mee. Specifiek de Model 3 dan, overige modellen geen ervaring mee.
Kees heeft op 14 januari 2024 geschreven:
Het probleem is dat als je een probleem hebt je er bijna niet af komt door de belachelijke werkwijze van Tesla. Met name bij schade dan moet je eerst weer een vrijgave krijgen en daar kan maanden overheen gaan, zelfs bij iets kleins. Zoiets is voor een verhuurder totaal onwerkbaar.
John heeft op 13 januari 2024 geschreven:
Na importeren betaal je aan de fiscus 21% + BPM is bijna totaal 2x de waarde van kopen en transport.Dan moet hij nog gerepareerd worden Hertz doet ze weg omdat de reparatie te duur is.Al met al een duur grapje.Ik blijf wel in mijn Audi Q5 2,4l benzine van 2018 rijden.Noet goedkoop maar wel lekker zoeven
ian macrostie heeft op 12 januari 2024 geschreven:
Jaren geleden wou ik Teslas naar NL exporteren vanuit Californië. Tesla maakt het onmogelijk. Het heet geoblocking. Kortom je Tesla werkt hier niet.
Henk heeft op 12 januari 2024 geschreven:
Voor hetzelfde geld dat je uiteindelijk in Nederland kwijt bent, heb je een Fiesta RS, een dikke Insignia, een iets oudere 5-serie of E-klasse, Mazda 6, Passat hybride, BMW 2 serie plugin als financieel aantrekkelijke optie, alle soorten Mini’s met veel pk’s en talloze andere modellen. Waarom zou je voor een Tesla gaan, anders dan dat je van een gokje houdt gezien de bedroevende betrouwbaarheid?!
Nooit meer terug heeft op 15 januari 2024 geschreven:
Rij er eens een paar maanden mee en dan weet je dat je vraag gebaseerd is op onwetendheid.
@maarten heeft op 15 januari 2024 geschreven:
Onwetendheid is synoniem voor jou Maarten. Ieder weldenkend mens (lees: niet-fanboy) kiest bovenstaande opties boven iets wat spuuglelijk is van binnen en van buiten, slecht afgewerkt, matige wegligging en niet-bestaande betrouwbaarheid en service.
John b heeft op 15 januari 2024 geschreven:
Vorig jaar op vakantie geweest met mijn Tesla Y naar Italië.. Nog nooit zo relaxed de Brennerpas gereden.
Voor mij nooit geen andere auto meer.
@john heeft op 15 januari 2024 geschreven:
Nooit geen andere dus snel wel?
Nooit meer terug heeft op 15 januari 2024 geschreven:
Toch wel toevallig dat ik in de autobranche zit, met duizenden auto’s gereden heb en geen Tesla fanboy ben aangezien ik met een andere EV rij. Dus weldenkend, nogmaals: onwetendheid is waar jij je op baseert want je klets uit je nek over iets waar je geen 5min ervaring mee hebt. Maar wat wil je van iemand die niet eens aan de juiste persoon can replyen. Boomertje of zo?
Sigmund Freud heeft op 15 januari 2024 geschreven:
De Maarten checklist:
Anderen aanvallen omdat ze een andere mening hebben? Check.
Compleet blind voor alle argumenten van anderen ook al ziet werkelijk iedereen dat anders dan hem? Check.
Hyperbolen om over de argumenten van anderen heen te schreeuwen? Check.
Arrogant toontje om zijn gebrek aan zelfvertrouwen te compenseren? Check.
Mensen uitschelden? Check.
Vrijblijvende en goedbedoelde tip: misschien is het beter om je na te laten kijken ipv jezelf zo voor schut te blijven zetten.
Aha heeft op 12 januari 2024 geschreven:
Dus dit bericht gaat over een auto die zogenaamd goedkoop is maar het niet echt is en die je wel kan importeren maar niet normaal kan gebruiken? Lekker belangrijk dus. Gaan jullie in het vervolg ook alle berichten over aanbiedingen van Mahindra’s van Hertz India plaatsen?
John b heeft op 15 januari 2024 geschreven:
Vorig jaar op vakantie geweest met mijn Tesla Y naar Italië.. Nog nooit zo relaxed de Brennerpas gereden.
Voor mij nooit geen andere auto meer.
Aad heeft op 16 januari 2024 geschreven:
John b, jij zit wel aan jouw ‘nooit geen’ vast, hè?
Nooit geen is nog steeds altijd. Of ben blijven steken bij het Aap-Noot-Mies leesplankje?