
Om de zoveel tijd komen er uitslagen van grootschalige onderzoeken over welke auto’s het betrouwbaarst zijn. Dat levert bijna altijd discussie op. Sowieso kun je afvragen hoe relevant de onderzoeken zijn. Vaak gaat het om relatief jonge auto’s en meer om klantentevredenheid dan om echte betrouwbaarheid en de kosten om ze rijdend te houden. Daar is gelukkig nu verandering in gekomen, want dit zijn de beste goedkope en betrouwbare auto’s die je voor weinig kunt rijden.
Dat laatste is een belangrijk onderdeel. Want dat een twee jaar oude Lexus ES300h heel erg betrouwbaar is, dat gelooft iedereen wel. Ze zijn alleen duur in aanschaf. Maar gelukkig deed onderzoeksbureau iseecars onderzoek naar de betrouwbaarheid van betaalbare auto’s. Ze onderzochten de prijzen van auto’s én de levensverwachting. Zo konden ze uitrekenen wat een auto per jaar kost, gekeken naar de aanschafprijs.
Wat zijn dan de goedkope en betrouwbare auto’s
We moeten er even bij aantekenen dat het een Amerikaans onderzoek is. De aanschafprijzen zijn daar anders, dus de prijzen zijn niet één op één door te rekenen. Wel kun je dit keurig gebruiken als referentiemateriaal bij aankoop van jouw nieuwe (tweedehands-)auto. De Amerikaanse Accord is een andere auto dan dat wij tot 2014 konden krijgen in Europa. Wat vooral opvalt, is dat er alleen maar Aziatische auto’s instaan en op de Kia Soul na zijn het allemaal Japanners:
Positie | Merk + model | Levensverwachting | Kosten per jaar |
1 | Honda Civic | 13,7 jaar | 1.920 euro |
2 | Toyota Corolla | 11,6 jaar | 2.074 euro |
3 | Mazda 3 Hatchback | 14,1 jaar | 2.164 euro |
4 | Honda Accord | 13,1 jaar | 2.239 euro |
5 | Subaru Impreza | 11,2 jaar | 2.298 euro |
6 | Mitsubishi Outlander Sport | 11,8 jaar | 2.299 euro |
7 | Honda CR-V | 15,0 jaar | 2.230 euro |
8 | Toyota RAV4 | 14,6 jaar | 2.308 euro |
9 | Kia Soul | 9,9 jaar | 2.314 euro |
10 | Mazda 3 Sedan | 10,6 jaar | 2.497 euro |
Wat er verder opvalt? Laat die Golf staan, want de top drie bestaat uit auto’s in de Golf-klasse. De Honda Civic kost verreweg het minste om per jaar te rijden en gaat behoorlijk lang mee. Let wel dat die levensverwachting een gemiddelde is. Met de jaren crashen er wat auto’s, roesten er een paar weg en is het bij sommige auto’s financieel niet meer rendabel om ze rijdend te houden. In Nederland is het ietsje anders: auto’s zijn wat duurder, maar over het algemeen doen we er langer mee.
Het is hier fantastisch
Dat komt mede doordat we in Nederland fantastische omstandigheden kennen: goed onderhoud, lage temperaturen, goede luchtvochtigheid, uitstekende kwaliteit van de benzine, perfecte wegen en we rijden langzaam. Dan houdt een auto het lang uit. Maar dan blijft dus staan dat je met deze Aziatische auto’s het beste uit bent. Ook in veel Europese betrouwbaarheidsonderzoeken (zoals die van JD Power en ADAC) komt naar boven dat Aziatische auto’s bovengemiddeld betrouwbaar zijn.
Lees ook: Bestuurders van dit automerk het ongelukkigst met hun auto, volgens onderzoek
Daar moeten we wel iets bij aantekenen bij het overzichtje van goedkope en betrouwbare auto’s: dit zijn nieuw in Nederland geen populaire auto’s. Zoals wel vaker laten we de betrouwbaarste auto’s altijd massaal links liggen. Denk aan Subaru, dat ook in dit lijstje hoog staat, bijna niemand koopt het. Betrouwbaarheid is natuurlijk niet echt een issue voor de eerste koper, maar wel voor de twee of derde eigenaar.
Een Renault Megane uit 2012 met 375k op de teller. Bij 325k een injector en het gaspedaal defect. onlangs een kopduel met een hert gewonnen, waardoor de bumper en de verdamper van de airco zijn vervangen. En verder no problemo. gewoon normaal onderhoud, geen olieverbruik, geen roest, geen rammels en de eerste koppeling er nog in.
Beste: Ik rij al 20 jaar met een toyota Hilux .Hij is mijn beste maatje.Met 240000 km op de teller ,blijkt hij minder te verstoken?? Ik zit nu op8 liter diesel op 100km.En dit voor een 3 liter automaat.Ben juist op auto kontrole geweest en heeft mij gezegd dat deze bak nog zeker 6 jaar zonder problemen mee kan. De enige kost tot nu toe zijn 2 batterijen,een altornator en een stuk uitlaat.
Ik reed letterlijk jaren met verschillende Honda Civics.
Op een moment reed ik eens Volkswagen, toen er nog erg goede personenauto’s uit Wolfsburg kwamen. Ja, mijne kwam uit Wolfsburg, heb ik grondig nagekeken toen ik die top auto had.
Na mijn Volkswagen had ik zin in een airco en nog meer pk’s, dus een snelle Honda Civic gekocht.
Nadat ik geen trek meer had in roeren in een versnellingsbak, een Honda Jazz met automaat gekocht.
Duitse en Franse auto”s en volvo laatste 2 jaar 1 drama, kwaliteit is verandert naar kwantiteit. Deze merken zeggen; een auto is gemaakt, moet de weg op , word hij gezien en verkocht de kinderziektes zijn voor de klant!!!!. Rij op een bergingswagen, beste wagen is Toyota, gevolgd door Kia, Mitsubishi, Hyundai, Nissan, Mazda, Honda, Suzuki, blijkt wel uit de lange garantie die op deze merken word gegeven. Deze merken moeten eerst 100% oke zijn en gaan dan pas de weg op. Dus een auto zonder problemen kies een van deze merken. P.S. rij zelf Nissan Micra uit 1999 en Fiat Ducato uit 1999(beiden 26 jaar oud) nooit geen problemen alleen normale slijtage punten. Koop je gebruikt, kontroleer wanneer de distributie riem/ketting vervangen moet worden, bespaard je een hoop ellende en onnodige hoge kosten. Doe de kentekencheck bij de RDW om te zien hoeveel bestuurders een auto gehad heeft en bekijk de schade en APK rapporten en onderhoud van de auto, succes met jou nieuwe aankoop.
Mijn Volvo S40 uit 2002/3 met 250K op de teller. Full options, airco, stoel verwarming, cruise control etc.
Kan nog vele km’s en jaren mee
Mijn Volvo S40 uit 2002/3 met 250K op de teller. Full options, airco, stoel verwarming, cruise control etc.
Kan nog vele km’s en jaren mee
Honda HRV, inmiddels 19 jaar oud, elk jaar fluitend door de keuring. Heerlijke auto
Ik ben 2 jaar geleden na 20 jaar Duits overgestapt naar mazda 3,comfortabel,en probleemloos,tot nu toe,van beurt naar beurt rijden,overigens een uit Duitsland geïmporteerde auto,beetje afbouwen zal ik maar zeggen,zoom zoom
Japans en Koreaans is gewoon betrouwbaarder in dagelijks woon/werk gebruik. Het belangrijkste aandachtspunt is (in mijn ervaring) roest. Als die Oosterse koekblikjes eenmaal gaan roesten, dan is er geen houden meer aan.
Heb veel merken gereden maar zweer bij Japanse auto’s. Rijd ongeveer 20.000 km per jaar met auto’s met hoge km standen. Koop ze met km standen rond de 150000 km . Rijd momenteel een Outlander phev met 245000 km op de teller en geen noemenswaardige problemen gehad. Een keer per jaar voor de keuring en een beurt en nog steeds geen olie bij gevuld tussen de beurten door..
Mazda 3 uit 2017 hier. Nog geen enkel probleem gezien. Scantool geeft ook niets aan.
Gemiddeld 1:17 over 100.000km op benzine.
Ik heb 3 japanse merkauto’s gereden en alle 3 onbetrouwbaar. 1 Mazda uit een periode waarin alle Mazda’s zeer slechte bobines hadden, en de buitenspiegels hadden speling, verder gedoe met onderstel en roest. Collega’s hadden Mazda’s 6 met te vroeg versleten stuurinrichting. Mijn twee suzuki’s hadden allebei een slechte versnellingsbak. Volgens mijn garage hebben alle Alto’s en Wagons uit die tijd versnellingsbakken die bij bosjes sneuvelden, tenzij elke 2 jaar de versnellingsbakolie werd vervangen. Mijn Alto’s motor is gesneuveld op de snelweg, mijn Wagon had een slechte versnellingsbak en er kwam op t laatst veel rook uit de uitlaat; tezamen met wat andere dingen die kapot gingen of vervangen moesten worden hebben mij doen besluiten hem naar de sloop te brengen, ook ivm oa roest. Mijn Franse en Italiaanse merken waren echt beter tot nu toe. Ik begrijp niet dat zelfs nog bij mijn Japanse auto’s werd gezegd door iedereen “maar het motortje blijft maar doorgaan”, ter bagatellisering vd andere problemen. Iedereen praat elkaar vlgns mij maar na…Ik wil ieg geen Japans meer. Ieg tweedehands niet goed en qua rijgedrag niet fijn rijdend. En vaker geen mooi design…
Ik zie het bij mij in de garage.
Er komen bovengemiddeld veel audis en volkswagens met problemen.
De bouwkwaliteit zie je ook terug als ze tien jaar oud zijn,veel slap plastic versleten schakelaars kapotte electrische ramen is ook standaard, dan toch beter een Jap kopen.
Mijn Audi uit 2008 met 5 ton op de teller gaat nog als een raket. Inderdaad gaat hier en daar wel eens iets kapot. Meestal omdat de plastic onderdelen of componentjes het begeven. Eigenlijk te triest voor woorden. Da’s prutswerk.