Het is lekker weer buiten. Het kwik gaat richting tropische temperaturen. Dat betekent dat er niets leuker is om in een cabrio te rijden. Dakje open, factor 50 op je kruin en lekker toeren maar. Het nadeel van veel cabriolets is echter dat ze vrij prijzig zijn. En als je een goedkope cabrio vindt, zijn ze erg duur in onderhoud. Daarom speciaal voor nu een overzichtje van goedkope cabrio’s die niet te veel kosten qua onderhoud. 

Zie het als de ideale boodschappen auto voor erbij. Natuurlijk, een Mazda MX-5 of Toyota MR2 is veel leuker, maar ook veel duurder. Het viel ons op dat je voor erg weinig geld een leuke cabrio hebt. Daarom hebben we speciaal voor jou een shortlist gemaakt met goedkope cabrio’s die je nu in Nederland oppikt voor heel weinig geld. Het mooie is: afschrijven doen ze niet meer, dus volgend jaar verkoop je ze voor min of meer hetzelfde bedrag. 

Peugeot 206 CC

De grondlegger van het genre. Hiervoor waren er wel cabrio’s, maar niet zo op de massa afgestemd als de 206 CC. Het belangrijkste aspect: dat klapdak. Daarmee had je een coupe en cabrio ineen. Bij de Mercedes SLK (die ook zo’n dak had) zag het er iets sportiever uit, maar de Peugeot was veel goedkoper. Daarbij reed het voor het soort auto niet eens zo verkeerd. 

Peugeot 206 CC, de meest voorkomende goedkope cabrio

Er was een 1.6 zestienklepper of een heuse 2,0-litermotor uit de 206 GTI. Echt sportief was ie niet, overigens. Geinig, als je de kap omhoog had, had je een hele bruikbare bagageruimte. Tegenwoordig zijn ze te vinden voor minder dan 1.000 euro. Die kun je beter overslaan, maar rond de 1.500 euro zijn er al deugdelijke exemplaren te vinden. 

Opel Tigra Twin Top

Een groot verschil met de 206 CC is dat de Opel Tigra een tweezitter is. Of beter gezegd, de Tigra doet geen moeite om te verbloemen dat het geen vierzitter is. Wel zo handig. De basis is gewoon een Opel Corsa, iets dat je duidelijk kunt zien aan het interieur. Dit betekent dat onderhoud lekker goedkoop is en onderdelen gemakkelijk te vinden. 

Opel Tigra TwinTop rood (2004) links schuin voor

De motoren zijn de bekende 1.4 en 1.8 viercilinder die met goed onderhoud erg lang meegaan. Let er even op dat ie goed schakelt, de bak wil nog wel een issue zijn. Het mooie is de prijs, want voor 2.000 euro vind je al goede exemplaren. Met recht een goedkope cabrio dus. Voor iets meer heb je zelfs een hele nette Tigra waarmee je zelfs op de betere Opel-meetings indruk maakt. 

Citroen C3 Pluriel

De auto met het onmogelijk dak dat altijd gaat lekken. De Citroen C3 Pluriel is een warrig antwoord op een vraag die niemand stelde. De uniek dakconstructie is bedacht door een Nederlander, vandaar ook de veel voorkomende oranje kleur, waarschijnlijk. De Pluriel is wel zo’n auto die je standaard open moet rijden. Niet alleen omdat je eigenlijk ook niet anders kan (die beugels nemen nogal wat ruimte in), maar ook omdat ie zo het beste tot zijn recht komt. 

Citroen C3 Pluriel oranje (2003) zijkant links schuin achter  goedkope cabrio

Het is absoluut geen sportieve auto. Ga dus voor die 1.4 achtklepper. Die motor is gebouwd voor eeuwigheid, wat goed uitkomt, want de motor levert slechts 73 pk. Vermijd de 1.6, want die heeft de meest verschrikkelijke transmissie ooit gebouwd. Prijzen beginnen bij 1.200 euro voor de 1.4, waarbij het dak handmatig werkt. Lees: de elektromotor die altijd kapot gaat eruit is gehaald.

Nissan Micra C+C

In vergelijking met de andere auto’s in dit overzicht is de Nissan Micra C+C ietsje duurder. Je moet ongeveer 2.500 euro meenemen voor een net exemplaar. Het voordeel is wel dat de Nissan aanzienlijk beter in elkaar geschroefd is. Het verschil tussen de 1.4 en 1.6 is niet zo groot, dus ga voor de netste in je budget. 

Nissan Micra C+C blauwgrijs zijkant rechts schuin voor dak omlaag

Het kan zijn dat jij de Micra C+C niet zo mooie vindt, want met name die achterkant is een beetje maf. Het is alsof aan de voorzijde er een totaal andere designer aan de slag is gegaan. Het maakt niet uit, de Micra koop je niet om de looks, maar om goedkoop mee te kunnen genieten van de zon, zonder dat je erop leegloopt.

Mitsubishi Colt CZC

De Mitsubishi Colt cabrio is een bijzondere eend in de bijt. Fun fact: het is een afgedankt Fiat-ontwerp. De Pininfarina Wish was een concept voor een Fiat Punto met klapdak. Fiat zag er niets in, dus verkocht Pininfarina het ontwerp aan Mitsubishi, dat zo ook een betaalbare klapdak cabrio had. Het was wel een beetje mosterd na de maaltijd, want de enorme verkoopstorm voor dit type auto was inmiddels gaan liggen.

Mitsubishi Colt CZ goedkope cabrio

Dat maakt voor jou als koper niet uit, want vanaf 2.250 euro heb je een keurig exemplaar met de eenvoudige 1.5-motor en simpele uitvoering. Er was ook een extra snelle turbo-versie die je ook nog eens erg makkelijk kon opvoeren. Die vind je voor 4.500 euro. Dan voor 500 euro een beetje kietelen en je hebt meer dan 200 betrouwbare pk’s. 

Ford StreetKa

Als we dan toch gaan zeuren, bovenstaande cabrio’s zijn leuk en aardig, maar het enige dat echt leuk eraan is, is dat het dak open kan. Het zijn allemaal geen inspirerende auto’s om te rijden, tenzij je de turbodruk van zo’n Colt opvoert. De Ford StreetKa is een welkome afwisseling. Het is de open versie van de SportKa. Dat is een sportievere uitvoering de gewone Ka. Met 95 pk is het geen strepentrekker, alhoewel het gewicht redelijk laag is. De prijs ook: vanaf 2.000 euro ongeveer.

Ford StreetKa rood (2003) zijkant links schuin achter

De wegligging maakt echter veel goed. Ook het stuurgedrag en het schakelen gaat net even wat leuker. Daarmee lijkt het hosanna te zijn voor dit autootje. Let alleen wel even op roest, want dat neemt heel snel ernstige vormen aan. Als roest niet wordt benoemd in de advertentie, is het waarschijnlijk al in een vergevorderd stadium. Sommige StraatKa’s hebben altijd binnen gestaan en hebben er minder last van. Het kan dus wel degelijk. 

Geef een reactie

(verplicht)