Het is lekker weer buiten. Het kwik gaat richting tropische temperaturen. Dat betekent dat er niets leuker is om in een cabrio te rijden. Dakje open, factor 50 op je kruin en lekker toeren maar. Het nadeel van veel cabriolets is echter dat ze vrij prijzig zijn. En als je een goedkope cabrio vindt, zijn ze erg duur in onderhoud. Daarom speciaal voor nu een overzichtje van goedkope cabrio’s die niet te veel kosten qua onderhoud. 

Zie het als de ideale boodschappen auto voor erbij. Natuurlijk, een Mazda MX-5 of Toyota MR2 is veel leuker, maar ook veel duurder. Het viel ons op dat je voor erg weinig geld een leuke cabrio hebt. Daarom hebben we speciaal voor jou een shortlist gemaakt met goedkope cabrio’s die je nu in Nederland oppikt voor heel weinig geld. Het mooie is: afschrijven doen ze niet meer, dus volgend jaar verkoop je ze voor min of meer hetzelfde bedrag. 

Peugeot 206 CC

De grondlegger van het genre. Hiervoor waren er wel cabrio’s, maar niet zo op de massa afgestemd als de 206 CC. Het belangrijkste aspect: dat klapdak. Daarmee had je een coupe en cabrio ineen. Bij de Mercedes SLK (die ook zo’n dak had) zag het er iets sportiever uit, maar de Peugeot was veel goedkoper. Daarbij reed het voor het soort auto niet eens zo verkeerd. 

Peugeot 206 CC, de meest voorkomende goedkope cabrio

Er was een 1.6 zestienklepper of een heuse 2,0-litermotor uit de 206 GTI. Echt sportief was ie niet, overigens. Geinig, als je de kap omhoog had, had je een hele bruikbare bagageruimte. Tegenwoordig zijn ze te vinden voor minder dan 1.000 euro. Die kun je beter overslaan, maar rond de 1.500 euro zijn er al deugdelijke exemplaren te vinden. 

Opel Tigra Twin Top

Een groot verschil met de 206 CC is dat de Opel Tigra een tweezitter is. Of beter gezegd, de Tigra doet geen moeite om te verbloemen dat het geen vierzitter is. Wel zo handig. De basis is gewoon een Opel Corsa, iets dat je duidelijk kunt zien aan het interieur. Dit betekent dat onderhoud lekker goedkoop is en onderdelen gemakkelijk te vinden. 

Opel Tigra TwinTop rood (2004) links schuin voor

De motoren zijn de bekende 1.4 en 1.8 viercilinder die met goed onderhoud erg lang meegaan. Let er even op dat ie goed schakelt, de bak wil nog wel een issue zijn. Het mooie is de prijs, want voor 2.000 euro vind je al goede exemplaren. Met recht een goedkope cabrio dus. Voor iets meer heb je zelfs een hele nette Tigra waarmee je zelfs op de betere Opel-meetings indruk maakt. 

Citroen C3 Pluriel

De auto met het onmogelijk dak dat altijd gaat lekken. De Citroen C3 Pluriel is een warrig antwoord op een vraag die niemand stelde. De uniek dakconstructie is bedacht door een Nederlander, vandaar ook de veel voorkomende oranje kleur, waarschijnlijk. De Pluriel is wel zo’n auto die je standaard open moet rijden. Niet alleen omdat je eigenlijk ook niet anders kan (die beugels nemen nogal wat ruimte in), maar ook omdat ie zo het beste tot zijn recht komt. 

Citroen C3 Pluriel oranje (2003) zijkant links schuin achter  goedkope cabrio

Het is absoluut geen sportieve auto. Ga dus voor die 1.4 achtklepper. Die motor is gebouwd voor eeuwigheid, wat goed uitkomt, want de motor levert slechts 73 pk. Vermijd de 1.6, want die heeft de meest verschrikkelijke transmissie ooit gebouwd. Prijzen beginnen bij 1.200 euro voor de 1.4, waarbij het dak handmatig werkt. Lees: de elektromotor die altijd kapot gaat eruit is gehaald.

Nissan Micra C+C

In vergelijking met de andere auto’s in dit overzicht is de Nissan Micra C+C ietsje duurder. Je moet ongeveer 2.500 euro meenemen voor een net exemplaar. Het voordeel is wel dat de Nissan aanzienlijk beter in elkaar geschroefd is. Het verschil tussen de 1.4 en 1.6 is niet zo groot, dus ga voor de netste in je budget. 

Nissan Micra C+C blauwgrijs zijkant rechts schuin voor dak omlaag

Het kan zijn dat jij de Micra C+C niet zo mooie vindt, want met name die achterkant is een beetje maf. Het is alsof aan de voorzijde er een totaal andere designer aan de slag is gegaan. Het maakt niet uit, de Micra koop je niet om de looks, maar om goedkoop mee te kunnen genieten van de zon, zonder dat je erop leegloopt.

Mitsubishi Colt CZC

De Mitsubishi Colt cabrio is een bijzondere eend in de bijt. Fun fact: het is een afgedankt Fiat-ontwerp. De Pininfarina Wish was een concept voor een Fiat Punto met klapdak. Fiat zag er niets in, dus verkocht Pininfarina het ontwerp aan Mitsubishi, dat zo ook een betaalbare klapdak cabrio had. Het was wel een beetje mosterd na de maaltijd, want de enorme verkoopstorm voor dit type auto was inmiddels gaan liggen.

Mitsubishi Colt CZ goedkope cabrio

Dat maakt voor jou als koper niet uit, want vanaf 2.250 euro heb je een keurig exemplaar met de eenvoudige 1.5-motor en simpele uitvoering. Er was ook een extra snelle turbo-versie die je ook nog eens erg makkelijk kon opvoeren. Die vind je voor 4.500 euro. Dan voor 500 euro een beetje kietelen en je hebt meer dan 200 betrouwbare pk’s. 

Ford StreetKa

Als we dan toch gaan zeuren, bovenstaande cabrio’s zijn leuk en aardig, maar het enige dat echt leuk eraan is, is dat het dak open kan. Het zijn allemaal geen inspirerende auto’s om te rijden, tenzij je de turbodruk van zo’n Colt opvoert. De Ford StreetKa is een welkome afwisseling. Het is de open versie van de SportKa. Dat is een sportievere uitvoering de gewone Ka. Met 95 pk is het geen strepentrekker, alhoewel het gewicht redelijk laag is. De prijs ook: vanaf 2.000 euro ongeveer.

Ford StreetKa rood (2003) zijkant links schuin achter

De wegligging maakt echter veel goed. Ook het stuurgedrag en het schakelen gaat net even wat leuker. Daarmee lijkt het hosanna te zijn voor dit autootje. Let alleen wel even op roest, want dat neemt heel snel ernstige vormen aan. Als roest niet wordt benoemd in de advertentie, is het waarschijnlijk al in een vergevorderd stadium. Sommige StraatKa’s hebben altijd binnen gestaan en hebben er minder last van. Het kan dus wel degelijk. 

29 reacties op “Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)”

  1. En de mooiste van allemaal (naar mijn niet geheel onbevooroordeelde mening)niet noemen, de fiat barchetta. Vanaf 5000 zijn er prima exemplaren. En inderdaad geen afschrijving, oldtimerverzekering en een lach die niet van je gezicht is af te slaan.

  2. Voor mijn pensioentijd een goeie Saab cabrio gekocht. Fantastische reiswagen.
    Zeer voordelig in aanschaf maar koop hem bij een Saabkenner of neem hem bij aankoop mee.

    • Helemaal goed ik rijd zelf ook al ruim 6 jaar een saab 9 3 cabrio Aero veel ruimte en super comfortabel en waardevast.

  3. Jullie vergeten de leukste cabrio, Renault Wind. Zo’n super leuke auto op basis van de Twingo RS. Alleen maar genieten met deze auto.

  4. Ik heb sinds één jaar een Nissan Micra C+C. Deze heeft 140.000 gelopen en is van het bouwjaar 2007. Kostte wel €1000.- meer dan ze hier aangeven, maar heb dan wel een prima cabriootje. Nergens maar dan ook nergens een plekje roest, mechanisch prima in orde. Op dit moment dat ik dit schrijf zitten we in Italië. Zonder enig probleem hier heen gereden. Komende winter wordt hij weer geschorst want ik heb een andere auto waar ik normaal mee rij.

  5. Jaren Mercedes SLK gereden. Eerst 350 V6 (R171) daarna 55 AMG (R172). Geweldige wagens. Maar toen kwam elektrisch. Zo jammer dat er geen fabrikanten zijn die een cabrio durven te maken. De MG Cyberster is alleen bedoeld voor aziaten (als je langer dan plm 1.80 bent kijk je tegen de zonneklep ipv door de voorruit) en een Maserati is een beetje buiten de prijsband.

      • Ten eerste , cabrio rijden is vrijheid en een mooi alternatief om geen motor te rijden. Ben begonnen met een Mercedes R170 uit 2000. Leuke wagen en ja met stalen dak. Maar na 2 jaar (roest)toch upgrade gedaan naar een R171. 3.5 2005. Prachtige wagen en weer stalen dak. Na 2 jaar deze ingeruild voor een R172 250 2012.
        Hele fijne auto maar natuurlijk niet meer goedkoop in aanschaf. Het dak is nu van deels metaal en glas, dus het gewicht is minder. Ik vond de MX 5 ook altijd heel leuk maar met de Mercedes in huis is dat overboord gegooid.
        Wat zou ik nog wel willen ? Z4 laatste model of een R172 SLK 3.5.
        Ze raken eruit de mooie cabrio’s 😪

  6. Ik heb 3 jaar een cabrio gehad. Ik ben er klaar mee. Was leuk, maar de nadelen zijn er ook. Bij echt warm weer doe je het dak weer dicht en de airco aan. Lawaai op de snelweg, in een tunnel vergaat horen en zien je van de enorme herrie.
    Pet op omdat de zon van boven in je ogen schijnt. Ik heb nu weer een auto met dak en CC. Zelfs een schuifdak hoeft niet meer.

  7. Ik rijd nu al 13 jaar met een Audi A5 cabrio 1.8tfsi. Heerlijke auto en zeer weinig onderhoudskosten gehad en ook altijd voor woon-werkverkeer gebruikt. Een linnen dak die extra geluidwerend is dus ook op de snelweg geen probleem. Als je dan toch een auto koopt die grotendeels voor de deur of in de garage staat dan maar een leuke auto dacht ik destijds. Daar heb ik dus nooit spijt van gehad. Ik raad het iedereen aan.

  8. Gewoon iets meer spenderen voor een mx-5. Tig keer meer fun dan wat hier opgelijst wordt. Geen geld? Dan gewoon raampjes open van je daily driver!

      • Ook ik ben sinds 2 maand een gelukkige bezitter van T-Roc Cabrio.
        Daarvoor 11 jaar Opel Cascada, hadden ze die nog gemaakt had ik hem terug gekocht.
        Dit was en is voorlopig mijn droomauto !!!
        Mijn eerste was een Audi A3 Cabrio, ook een 10 jaar heel gelukkig mee geweest.

  9. Zijn geen van cabrio’s. Een cabrio heeft een stoffen kap. Door de stalen dak constructie steek het voorruit te ver over de bestuurder. Dak open, ramen omhoog en windscherm op dan is het net een sedan met een schuifdak. Duur in aanschaf en totaal geen cabrio gevoel ..

      • Rij al jaren een Tigra Twintop. Echt een Roadster. Tweezitter en geen last dat je onder het raam zit of je moet kleiner zijn dan 1.50 cm. Heel Europa door getoerd. Heerlijk! Ook nog redelijk bagageruimte achter de stoelen.

  10. Ik rij al 5 jaar in een VW Eos diesel uit 2007.
    Motorisch een top auto het klap dak is wel een dingetje hoop onderhoud nodig.
    Ik rij hem woon werk maar moet er helaas afscheid van nemen mag de milieu zone niet meer in

  11. Ik zie regelmatig stukjes vooorbij komen over cabrio’s maar nooit iets over een Rover MGF.
    Ik heb er zelf een, en misschien dat er daar door nooit iets over gezegd wordt, maar het is wel een sleutelauto.
    Ik heb er al veel aan gedaan, en inderdaad, de koeling is een heikel punt, als je dat goed onder controle houd is er niks aan de hand. Je trekt er geen stenen mee uit de grond maar wel betrouwbaar, en je moet er aan willen en blijven werken. Echt een liefhebbers auto en betaalbaar. Wij gaan er graag mee op pad.

    • Dat is balen Marcel,goed onderhouden maar door leeftijd en wet afgeschreven.
      Mijn 2077cc die ik nu 3 jaar rij is ook niet kostenvrij gebleven een revisie bak erin (tweede versnelling)€1.200 maar rijd prima oké geen klinkertrekker maar kont goed mee.Dak eraf is knop ingedrukt houden binnen 15sec gevouwen en wel in de kofferbak en toch ruimte over eronder voor koffers.Betaalde toen €4.500 nu dak eraf of dicht airco aan in de file
      Een wonderlijk mooi systeem vouwdak en veilig

  12. Ik heb zelf een 206cc uit 2003 automaat gekocht 5 jaar geleden, bjj een Bovag bedrijf, km stand 95.000 km. Prijs 3750,-. Na inruilen Opel Astra cabrio uit 1995 en bij aankoop Distributieriem laten vervangen (250,-) plus achter Parkeersensor laten plaatsen (250,-) 3000,- betaald.
    In de garantie tijd ging waterpomp stuk.

    Na eerst jaar APK waarbij ACHTERLICHT? werd vervangen ging de volgende jaren de 206cc zo door de APK maar wel bij andere Bovag garages. Zéér zéér fijne auto en betrouwbaar.

    • Tot 2024 een suzuki swift cabriolet 1992 gehad. Leuke auto echter veel onderhoud. Cabrioletkap was een probleem. In de winter/zomer altijd weer afstellen. Overigens een leuk karretje voor de N- en binnenwegen. Maar er komt een ogenblik dat het klussen een probleem werd. Voor zover ik weet geniet onze Cabrio een tweede leven in Polen.

Laat een antwoord achter aan @judgeming Reactie annuleren

(verplicht)