De warme dagen van juni hebben je misschien wel weer aan het denken gezet over een goedkope cabrio. Wordt dit het jaar dat je dakloos met de wind in je haren door de zomer gaat? We hebben hieronder deel twee van ons lijstje van betaalbare cabrio’s. Uiteraard zijn dit niet alle cabrio’s die binnen een vriendelijk budget vallen. Heb jij nog suggesties die niet mogen ontbreken in deze lijst? Laat het ons weten in de reacties of op Facebook.

Fiat Barchetta – vanaf € 2.000

Je hebt ze er altijd bij – mensen die de Fiat Barchetta een ‘auto voor dameskappers’ noemen. Nou snappen we niet zo goed wat daar mis mee is: wij vinden het altijd leuk als onze wederhelft fatsoenlijk geknipt door het leven gaat, en íémand moet dat toch doen. En die iemand heeft vast ook een auto nodig, dus wat is het probleem nou eigenlijk helemaal? Hoe dan ook, de Barchetta (door Fiat zelf trouwens altijd met een kleine letter b geschreven, maar dat vinden we een beetje aanstellerij) was een allercharmantste open tweezitter met voorwielaandrijving, ontworpen door Andreas Zapatinas, een Griek die later bijvoorbeeld ook de Alfa 145/146, een BMW 5-serie coupéstudie (E59) en de eerste BMW 1-serie Coupé en Cabrio tekende. De Barchetta stond op het onderstel van de Fiat Punto en heeft zijn hele leven maar één motorkeuze gehad: een 1,8-liter viercilinder met 130 pk. Wel zo overzichtelijk. Omdat de Barchetta maar 1.060 kilo woog, was ie best vlot: van 0 naar 100 in 8,9 seconden en een top van 200 km/u. Toch is het allesbehalve een sportauto – de afstemming is boven alles comfortabel en héél stijf is de carrosserie nou ook weer niet, dus rustig toeren is zijn ding. Je kunt een Barchetta voor een bries en drie knikkers oppikken. Ze zijn er al voor rond de 1.000 euro, maar dat is de categorie ‘heeft wat liefde en aandacht nodig’. Geef liever het dubbele uit, of het dubbele daarvan, en koop er een die minder last heeft van roest (een typisch Fiat-/Barchetta-probleem).

Chevrolet Camaro (vierde generatie) – vanaf € 5.000

Dus je wilt een cabrio, maar dan wel een grote met plek voor je kinderen? Iets wat je niet elke dag ziet? Een beetje karaktervol? En dan ook nog voor weinig? Chevrolet helpt je uit de brand met de Camaro die ze van 1993 tot 2002 bouwden. Ook in Nederland kom je deze regelmatig te koop tegen, vaak voor hilarische bedragen rond de 3 mille (vooruit, 5 voor een mooie). Zo’n heerlijk rommelende V8 zul je voor dat geld niet vinden, maar vlak de V6-versies niet uit. Vooral niet als het de 203 pk sterke 3.8 betreft (vanaf 1995), een van GM’s greatest hits die waarschijnlijk ouder wordt dan jij. Met een beetje mazzel vind je een exemplaar met handbak, maar de viertraps automaat is een prima ding en past ’m ook uitstekend. Onderdelen zijn goedkoop en het verbruik zal je nog best meevallen. Waar wacht je nog op?

BMW Z4 – vanaf € 7.000

Hiervoor kun je een top-Z3 kopen, maar wat is daar de lol van? Pak liever een Z4 ‘met wat werk’. Er zullen gremlins in de ­elektronica wonen, maar wat zul je een lol hebben terwijl je dat fikst! Dan heb je misschien wel een goedkope cabrio, maar niemand ziet het.

Jeep Wrangler – vanaf € 12.000

Mocht je ooit een oude Wrangler in een zonnig vakantieland gehuurd hebben dan weet je twee dingen: onverwoestbaar en het dak erop monteren is een ramp. Zeker bij de oudere exemplaren is het complex van drukknopen en ritsen vaak versleten waardoor je er beter niet mee in de regen kunt cruisen. De andere kant van het verhaal is dat je er lekker mee door de stuiken kunt rijden, en diepe plassen of modderpoelen kunt blijven aanvallen en dat je nog best wat mensen en rommel kunt meenemen. Zeker bij de vierdeursversies. Koop je een recente, kijk dan of je er een hardtop bij kunt regelen. Handig voor in de winter.

Mazda MX-5 – vanaf € 4.000

Een lijstje over goedkope cabrio’s zonder de originele MX-5? Hou eens gauw op. Dit pareltje uit de autogeschiedenis kwam er omdat Mazda in de jaren tachtig constateerde dat alle toffe Britse roadsters waren opgehouden te bestaan. Dus maakten ze er zelf eentje, maar dan voorzien van de kenmerkende Japanse kwaliteit en betrouwbaarheid. De NA, zoals de generatie met de klapkoplampen heet, reed met piepende banden iedereens hart binnen en de MX-5 werd op slag de bestverkopende sportauto ooit. Wil je er een? De keuze is reuze, maar er zit ook veel vage import bij, plus hobbyracers, tuningtypes en andere knutselaars bedienen zich ook al jaren van de kleine Mazda. Let ook op roest rond de achterste wielkasten en dorpels Wees dus alert en selectief, kies een goede (liefst een vroegere 1.6 of latere 1.8) voor een duizendje of 4 à 5 en geniet jaren en jaren van een van de leukste auto’s die er bestaan. De prijzen schommelen een beetje en momenteel zitten ze wat aan de hoge kant.

Porsche Boxster – vanaf € 8.000

Kun je voor dit geld een Boxster kopen? Ja, van vóór dit millennium, met astronomische kilometers. Moet je dat doen? Nee, tenzij je dol bent op de vluchtstrook. Maar: 8k! Porsche!

Peugeot 206 CC – vanaf € 2.000

Peugeot was één van de pioniers op cabriogebied en heeft er ook eigenlijk altijd wel eentje in het gamma gehad. Tot 2014 dan, toen de 207 CC en 308 CC met pensioen gingen. Sommige van die auto’s behoren tot de mooiste die het merk ooit op de weg heeft gezet (504 Cabriolet!), maar dat kun je van de 206 CC helaas niet zeggen. Door het metalen klapdak zag hij er met dicht dak nogal gebocheld uit, een probleem dat vrij eenvoudig op te lossen was door hem te rijden zoals ie bedoeld was: open dus. Groot voordeel van die constructie was natuurlijk dat je een coupé en een cabriolet in één had (vandaar dat CC), en dat ie maar twee zitplaatsen had op basis van een ­vierpersoons auto, waardoor je (zeker voor een cabrio) nog best wat bagageruimte had. Nadeel was weer dat die constructie technisch vrij ingewikkeld was, en technisch ingewikkelde dingen hebben de neiging nogal eens kapot te gaan, zeker als de jaren gaan tellen. Iets om goed op te letten als je geïnteresseerd bent. Verlaat een beetje het nut van een goedkope cabrio, anders. Maar hét voordeel van de 206 CC is zijn populariteit, waardoor er nu een fors aanbod is voor alleszins schappelijke prijzen. Voor onder de 2 mille heb je al veel keuze, en doe er nog 1.000 euro bij en je hoeft niet eens écht kieskeurig meer te zijn. Rijden doet een 206 CC gewoon prima, lekker comfortabel en zeker met de 2.0-motor nog best vlot ook.

Reacties

  • Ende heeft op 20 juni 2021 geschreven:

    Zelf rij ik een suzuki vitara jlx commercial cabrio uit 1996, gekocht voor 1250 euro en al 3 jaar schik van, zeker met de hardtop eraf word je nagestaard, met de kap erop heb je eigenlijk een klein busje met een enorm laadvermogen.

    Reageer
  • Peter Kraaijeveld heeft op 17 juni 2021 geschreven:

    Wij rijden al jaren met Daihatsu Copen en Smart Roadster Coupé. Geen dikke auto’s, wel dikke pret.

    • Paul heeft op 18 juni 2021 geschreven:

      En Daihatsu is topkwaliteit,zeer betrouwbaar

      Reageer
    Reageer
  • Don heeft op 17 juni 2021 geschreven:

    En een Saab 9-3 Cabrio?!!😊😊

    Reageer
  • Christ heeft op 17 juni 2021 geschreven:

    De Ford Streetka. Geweldige mooie Roadster

    Reageer
  • Jan van zweeden heeft op 15 juni 2021 geschreven:

    Wat te denken van chrysler stratus, heb zelf zo’n schip, cabrio voor hele gezin voor weinig

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Peter Kraaijeveld Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear