
Nou, de dag die je wist die ging komen is hier. Volkswagen was vorige week nog in de weer met hun snelste auto ooit op de Nürburgring. Er waren nog geen officiële specificaties van het topmodel. Tot nu. De 24 uur van de Nürburgring gaat dit weekend van start en dat is precies waar Volkswagen het doek van de auto trekt. De naam van het apparaat: Golf GTI 50 Edition. Het is een jubileum-editie ter ere van 50 jaar Golf GTI.
Het kan zijn dat het een beetje verwarrend is. Er zijn namelijk diverse snelle Golfjes met een GTI-badge. Nu is er niet meer zoiets als een trage GTI. De instapper is al goed voor 265 pk en 370 Nm, goed voor puike prestaties. Er is ook een Golf GTI Clubsport. Dat is een GTI specifiek bedoeld voor de enthousiaste bestuurder. En die Clubsport vormt dan weer de basis voor de auto die je op de foto’s ziet.
Specificaties van de Golf GTI 50 Edition
Het is een behoorlijk heftige Golf geworden. De 2.0 TSI viercilinder-turbomotor is namelijk goed voor maar liefst 325 pk en 420 Nm. Dat is bijzonder veel vermogen voor een voorwielaandrijver. Ook scheelt het nauwelijks met de Golf R: die heeft namelijk 333 pk. Het is niet zomaar een gechipte Golf GTI. Nee, het 15 mm verlaagde chassis met adaptieve dempers is specifiek voor deze uitvoering ontwikkeld. Het sperdifferentieel is opnieuw afgesteld en de besturing is opnieuw gekalibreerd.

Als je de GTI 50 Edition besteld, bestel dan meteen even het Performancepakket. Je gaat immers ook geen Lange Lummel Speciaal bestellen zonder uitjes. Met het Performancepakket ligt de feest-Golf nog eens 5 mm lager en heeft ie stijvere vieren, 19 inch Warmenau-wielen en Bridgestone Potenza semi-slicks. Oh, en een R-Performance Titanium-uitlaat zodat iedereen op de parking van de Nürburgring kan horen dat je eraan komt.
Hij is er ook in het groen
Je kunt de GTI 50 Edition krijgen in diverse kleuren: wit (niet bestellen), grijs (laat gaan), zwart (ook niet doen), Dark Moss Green (ja, gaaf) of het roemruchte Tornado Red (ook tof). Die laatste kleur kon je vroeger ook op de GTI’s krijgen en is nu dus terug. Nu bedoelen we met je ook echt ‘jij’. De Clubsport werd niet in Nederland geleverd, maar de GTI 50 Edition komt dus mooi wél naar ons land toe.
Lees ook: De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)
Prijzen zijn niet bekend, maar we vrezen het ergste. Een Golf GTI kost tegenwoordig al 64.990 euro en dan moet je nog de optielijsten gaan weerstaan. Onze inschatting is dat ie dichter bij de Golf R zit qua prijs. Die kost tegenwoordig 85.990 euro voor opties. Gelukkig kun je hem wel bij elke Volkswagen-dealer in Nederland bestellen.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wordt dit automerk ‘het nieuwe Volkswagen van Nederland’? Daar lijkt het wel op

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

Waarom een dealer 260 gloednieuwe auto’s (zonder mankementen) van BMW moet vernietigen

Er vliegen tegenwoordig drones boven de Autobahn – moet je daarvoor oppassen?

Als iedereen weet dat het morgen Zwarte Zaterdag is, waarom staat iedereen dan toch in de file?
