
Volkswagen heeft de Golf GTI Clubsport S minutieus gefinetuned op de Nürburgring en dat werpt zijn vruchten af. In zijn natuurlijke habitat noteert de (voorlopige) über-Golf een tijd van 07:49.21, een record voor voorwielaangedreven productieauto’s.
Daarmee stoot de Golf de Honda Civic Type R van de troon. Of eigenlijk is het meer een duwtje, het scheelt slechts 1,42 seconden. Het geheime wapen is de speciale Nürburgring-stand waarmee het onderstel, de motor, de besturing en de uitlaatsound ideaal samenspelen met het asfalt van de Groene Hel. Al zal dat laatste vooral mentale steun geven.
Anders dan andere circuits is de Nürburgring geen gladgestreken baan. Het onderstel is daarom zo afgesteld om op hoge snelheid oneffenheden goed te absorberen en de Golf stabiel te houden. Semi-slickbanden zorgen daarbij voor optimale tractie.
De 310 pk zorgt dat de Golf GTI Clubsport S in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u raast. De achterbank, een armsteun en geluidsdemping zijn daarbij overbodige luxe en moesten verdwijnen. Mede daardoor geeft de weegschaal slechts 1.285 kilo aan, zo’n 63 kilo minder dan de reguliere GTI. Ook leuk: het is een ouderwetse handbak.
Volkswagen bouwt de Clubsport S om het veertigjarige bestaan van de Golf GTI te vieren. Bij het jaarlijkse GTI Treffen in het Oostenrijkse Wörthersee is hij voor het eerst te zien. De productie is beperkt tot 400 exemplaren.
Binnenkort hopen we nog een recordfeestje te vieren in naam van Donkervoort.
Meer van TopGear


In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen
