
Volkswagen heeft de Golf GTI Clubsport S minutieus gefinetuned op de Nürburgring en dat werpt zijn vruchten af. In zijn natuurlijke habitat noteert de (voorlopige) über-Golf een tijd van 07:49.21, een record voor voorwielaangedreven productieauto’s.
Daarmee stoot de Golf de Honda Civic Type R van de troon. Of eigenlijk is het meer een duwtje, het scheelt slechts 1,42 seconden. Het geheime wapen is de speciale Nürburgring-stand waarmee het onderstel, de motor, de besturing en de uitlaatsound ideaal samenspelen met het asfalt van de Groene Hel. Al zal dat laatste vooral mentale steun geven.
Anders dan andere circuits is de Nürburgring geen gladgestreken baan. Het onderstel is daarom zo afgesteld om op hoge snelheid oneffenheden goed te absorberen en de Golf stabiel te houden. Semi-slickbanden zorgen daarbij voor optimale tractie.
De 310 pk zorgt dat de Golf GTI Clubsport S in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u raast. De achterbank, een armsteun en geluidsdemping zijn daarbij overbodige luxe en moesten verdwijnen. Mede daardoor geeft de weegschaal slechts 1.285 kilo aan, zo’n 63 kilo minder dan de reguliere GTI. Ook leuk: het is een ouderwetse handbak.
Volkswagen bouwt de Clubsport S om het veertigjarige bestaan van de Golf GTI te vieren. Bij het jaarlijkse GTI Treffen in het Oostenrijkse Wörthersee is hij voor het eerst te zien. De productie is beperkt tot 400 exemplaren.
Binnenkort hopen we nog een recordfeestje te vieren in naam van Donkervoort.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
