Het kan je niet ontgaan zijn: het vernieuwde Circuit Zandvoort is eindelijk open. Rondom het circuit moet nog veel gebeuren, maar het verse asfalt ligt stevig op z’n plek. Eerder mochten we twee rondjes op tempo meerijden met GP Elite, en daarna mochten we in een treintje in onze eigen auto rustig de baan verkennen. Dat gaf ons mooi de kans om te kijken hoeveel graden de Arie Luyendijkbocht is, nu het een kombocht is. Daarna keken we direct hoeveel graden de Hugenholtzbocht is geworden, want ook die kreeg een flinke verkanting.
Hoeveel graden is de Arie Luyendijkbocht (en de Hugenholtzbocht?)
Volgens de officiële berichten is de verkanting op Arie Luyendijk 18 graden, of 32 procent. Via de ‘Meten’ applicatie zagen we dat de iPhone op sommige punten zelfs 20 graden aangeeft. De kombocht op Circuit Zandvoort is dus minimaal 18 graden. Door deze verkanting kun je de Arie Luyendijkbocht vol gas nemen met de meeste auto’s. Hierbij is het dus belangrijk dat je een goede exit maakt bij Kumho, de bocht voor de kombocht.
Ook de Hugenholtzbocht is nu een kleine kombocht, die zelfs doet denken aan de eerste Karussell op de Nürburgring, maar dan minder gewelddadig door het ontbreken van de betonnen platen. Volgens de officiële gegevens is de Hugenholtzbocht 6 tot 18 graden, afhankelijk of je bovenin of onderin de bocht zit. Wij kwamen uit op 17 graden, dus dat lijkt heel goed te kloppen. De Carraciola-Karussell is trouwens ook 18 graden.
Reacties