Hugenholtzbocht: het verhaal achter de bocht

Het grappige verhaal achter de bocht op Zandvoort waar de TopGear-borden hangen

Hugenbholtzbocht
Hugenbholtzbocht

De GP van Nederland en de veranderingen aan Circuit Zandvoort voor de F1-race leken ons een mooie aanleiding om dit grappige verhaal weer eens aan te halen. Tussen 1949 en 1974 was Hans Hugenholtz de directeur van Circuit Zandvoort. In die tijd ontwierp hij trouwens ook de circuit-layout van Suzuka in Japan, Zolder in België en Jarama in Spanje, maar dat terzijde.

Toen hij vertrok als directeur, wilde het management hem een gepast cadeau geven, maar het circuit had te weinig geld. Daarom vernoemden ze de bocht na de Gerlachbocht naar Hans als afscheidscadeau. De Hugenholtzbocht was geboren. In het buitenland staat hij beter bekend als John Hugenholtz, maar dat maakt voor de bocht niet uit.

De bocht van Hugenholtz

Hans stuurde graag wijn op naar relaties en kwam met het geniale idee om zijn eigen etiketten te printen met daarop: ‘De Bocht van Hugenholtz’. Wij vinden het geniaal. Er waren destijds zelfs mensen diep onder de indruk van het feit dat hij de druiven kweekte aan de binnenkant van de Hugenholtzbocht op Circuit Zandvoort, maar dat was niet zo.

Max Jumbo Raceday in Zandvoort TopGear
TopGear-borden in de Hugenholtzbocht tijdens Jumbo Racedagen 2018

Voor de Nederlandse F1-race gaat Zandvoort nu voor het eerst in lange tijd de Hugenholtzbocht aanpassen. De binnenkant van de bocht, waar dus de denkbeeldige wijn gemaakt werd, wordt breder zodat de F1-auto’s meer snelheid kunnen maken richting Scheivlak. Als je volgend jaar naar de race kijkt, denk dan aan dit verhaal.

Helaas kwamen Hans Hugenholtz en zijn vrouw in 1995 om het leven bij een verkeersongeval in Zandvoort, buiten het circuit. Gelukkig leeft zijn naam voort via de bocht op Circuit Zandvoort.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws