We gaan nog eventjes terug naar 2024 voor de autoverkopen. De afgelopen weken hebben we al diverse artikelen geschreven over de bestverkochte auto’s van Nederland en hoe de luxe automerken het deden. Maar we zijn nog niet aangekomen bij het grootste automerk van de wereld in 2024. Dat duurt altijd wat langer, want er valt simpelweg meer te tellen. Bij Jaguar hadden ze halverwege de herfstvakantie in 2024 de cijfers al paraat, bij wijze van spreken.

We vallen maar meteen met de deur in huis door het te verklappen. Het grootste automerk ter wereld is Toyota. Dat merk verkocht – samen met het luxemerk Lexus – namelijk 10.159.336 auto’s in 2024. Inderdaad, meer dan tien miljoen stuks. Als je Daihatsu (specialist in kleine auto’s, ook onderdeel van Toyota) en Hino (busjes en dergelijke) ook meetelt, komt het totale concern uit op 10.821.480 auto’s. Dit betekent dat de verkopen met 1,4 procent zijn gedaald.

Grootste automerk in 2024 (net als de jaren ervoor)

Het betreft geleverde auto’s. Er is af en toe wat discussie over wat ‘verkocht’ inhoudt. Je kunt een auto kopen, maar dan is die nog niet geleverd. Die nuance wordt niet mee gerekend. Dus alle auto’s die in 2024 zijn besteld maar pas in 2025 worden geleverd, tellen mee voor dát jaar. Kortom, Toyota is nu – voor het vijfde jaar op rij – het grootste automerk merk én concern van de gehele planeet in 2024.

Toyota Aygo X, Yaris, Yaris Cross en Corolla op Nederlands kenteken

grootste automerk 2024

In 2024 was Toyota het derde automerk in Nederland, achter Volvo en Kia. Opmerkelijk genoeg is Volkswagen alsnog het tweede automerk ter wereld, in Nederland ‘slechts’ vijfde. Volkswagen – met alle merken uit de groep – verkocht 9.239.500 auto’s in 2024. Op nummer drie staat Hyundai, met de merken Hyundai (dat had je vast niet verwacht), Kia en Genesis (een luxemerk dat hier nog niet geleverd wordt). Het Zuid-Koreaanse concern verkocht 7.230.000 auto’s.

Nokia-syndroom?

Toyota is het grootste automerk in 2024, maar wat opvalt, is dat ze vrij weinig elektrische auto’s verkopen terwijl Volkswagen en Hyundai daar al veel verder mee zijn. Toyota verkoopt wereldwijd enorm veel auto’s, en benzineauto’s en hybrides zijn nog steeds populairder dan elektrische auto’s. We komen binnenkort op een interessant punt terecht. Een beetje het Nokia-syndroom. Nokia was jarenlang verreweg de grootste fabrikant.

Lees ook: Het ooit zo populaire Ford is nu ook in Europa een kleiner merk dan BMW

De Finse telecomgigant stapte veel te laat over op smartphones en miste daardoor volledig de boot. De verkopen van Nokia daalden niet direct toen de iPhone en Android-toestellen op de markt kwamen. Dat gebeurde pas jaren later. We zijn dus benieuwd hoe dit zich voor Toyota gaat uitpakken. Ze verkopen een handjevol elektrische bZ4x-en en nog minder Mirai’s (op waterstof). Het worden nog interessante tijden.

13 reacties op “Dit is het grootste automerk ter wereld (en ze verkopen nauwelijks EV’s)”

  1. Toyota maakt wat de klant wil, en niet persee wat de EU politici willen, de klant loopt bepaald niet warm voor auto.s die alleen maar een accu hebben. En zeker de particulier niet die na de lease die wagens zonder veel problemen tot een leeftijd van 20 a 25 jaar willen rijden, als met de starlet en de yaris en corrola van dat merk altijd kon waar veel andere merken hun producten allang de geest gegeven hebben. Misschien is rijden en verwarmen op.alleen accu en 20 – 25 jaar levensduur wel een utopie en weet toyota dat ook. Op hybride gebied hebben ze bij toyota wel al bijna 40 jaar ervaring. En ze hebben zga nooit een probleem motor zoals ford en stelantis en vag groep

  2. 2 jaar geleden verkondigde mister Toyoda de CEO van Toyota dat EV ‘S niet de toekomst zijn.
    Sindsdien is Toyota bezig met de ontwikkeling van een motor die puur op water draait en bijna productie klaar is, met vermogens van 400 tot 600 pk.
    De Volkswagen fabriek in Wolfsburg heeft de productie van EV’S stil gelegd omdat de vraag drastisch verminderd is.
    In Duitsland raak je bij inruil voor een nieuwe benzine of diesel auto je Tesla of andere EV’S niet meer kwijt, de dealers willen het niet.

    • Gefeliciteerd! Jij wint de prijs voor de post van de dag met de meeste ingetrapte open deuren die feitelijk onjuist zijn.

      Je prijs is dat je je een half uur voor straf in een hoekje mag gaan schamen.

  3. Nokia is nog altijd een reusachtig groot telecom bedrijf: hun gsm’s waren een kleine divisie die uiteindelijk te weinig aandacht kreeg. Bij Toyota zijn auto’s hun core business. Toch wel een groot verschil.

    • Ja en nee.

      Toyota is wel dergelijk bezig met iets anders dan ev en brandstof. Maar heeft meerdere malen gefaald. Net zo als de politiek en fabrieken hebben gefaald in EVs.

      En je kan straks met die nieuwe regeling je EVs niet kwijt. Ik onderhoud die autos en ik zou het geen schande vinden omdat ze extreem milieu onvriendelijke zijn.

      We worden met die autos allemaal voor de gek gehouden. En iedere gek zijn gebrek maar dit gaat gewoon om geld geld geld geld.

    • De Prius bestaat in hybride en plug in hybride versie, niet in EV versie. Dit artikel heeft het over zuivere EV’s. Voor zover ik weet heeft Toyota op dit moment de BZ4X, de nieuwe Urban Cruiser (waarvan we dachten die hij ‘BZ3X’ zou heten), bij Lexus hebben ze de RZ. En dit is enkel een begin.

  4. Ik verwacht, net als @FrankyR, ook niet direct een Nokia scenario voor Toyota.

    De EV is in een groot deel van de wereld nog geen enorm relevante optie en in de landen waar je wel heel veel EV’s ziet is, of was, er een enorme overheids stimulatie.
    Bij de smartphone waren de voordelen ook direct merkbaar. Een EV is in het beste geval net zo bruikbaar als een ICE.
    Het milieuvoordeel van een EV is er natuurlijk wel, maar dat zie je niet direct.

    Op een gegeven moment zal de balans vast wel doorslaan in het voordeel van EV’s en ik ga er vanuit dat Toyota dan vrij snel 20 modellen heeft klaarstaan om de markt mee van dienst te zijn.

    En zo niet, dan niet, het is ook maar gewoon een beursgenoteerd bedrijf. Lekker belangrijk. 😉

  5. Nokia had al smartphones voordat Apple of Android een ding waren maar bleef te lang hangen op Symbian en maakte daarna de keuze voor een ander stervende os (Windows mobile) in plaats van Android.

    Overigens denk ik dat Toyota het niet verkeerd gedaan heeft door niet volledig op ev’s in te zetten zoals andere merken dat wel gedaan hebben en daardoor verlies geleden hebben.
    Ev’s zijn namelijk leuk en aardig maar zonder subsidies (of restricties voor ice’s) niet aantrekkelijk voor de meeste mensen.
    Wat nu ook terug te zien is in de verkoop.

  6. Een flinke verschil tussen Nokia en Toyota.
    Smartphones werden steeds populairder, waar EV nog steeds niet van de grond komen.

    Nokia bleef achter de feiten aan lopen, terwijl Toyota nog steeds auto’s (kan) verkopen waar vraag naar is.

    Ik voorzie dus geen “Nokia scenario” voor Toyota … 🙂

    • VW heeft de boot gemist. Eerst niets doen en dan effe zo’n EV in elkaar flansen. Allemaal panek gedoe. Denk dat Scholz nu weer subsidie gaat geven zodat VW zijn kneut kwijt kan raken. Anders koen ze er nooit meer bovenop.
      En laat Toyota maar schuiven. Di
      e komen er wel.

      • De winst van VW is hoger dan die van Tesla en de VAG EV’s zijn inmiddels meer dan prima. Jij wil een probleem aanpraten wat er niet is of in ieder geval veel kleiner is dan wordt gezegd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *