Toyota is de Roaring Kitty van de autowereld. Terwijl iedereen ‘short gaat’ op de verbrandingsmotor, zet het Japanse merk (samen met vriendjes Mazda en Subaru) er vol op in. Check even de film Dumb Money of Google even GameStop als je niet weet waar we het over hebben. Zal Toyota uiteindelijk gelijk hebben? Dat zien we over tien jaar. Maar Toyota laat wel al zien waarmee het merk de race tegen EV’s wil winnen.
Eerder liet Toyota al weten dat ze nieuwe viercilinders aan het ontwikkelen zijn om te gebruiken in een nieuwe generatie hybrides. Deze brandstofmotoren zijn tien tot twintig procent kleiner, lopen zuiniger, maar leveren niet in als het gaat om vermogen. Ze draaien op allerlei soorten duurzame brandstoffen; van eFuels tot biodiesel of waterstof. Toyota noemt de motoren volgens Automotive News ‘een game-changer’.
Verbrandingsmotoren met een kortere slag
Een van de wapenfeiten van de nieuwe motor is een ‘kortere slag’. De afstand die de zuiger in een motor omlaag beweegt, is de slag. Hoe langer de slag, hoe meer zuurstof en brandstof de motor kan inhaleren om te laten ontbranden. Normaal is een korte slag dus ongunstig, want je levert vermogen in. Het verlies aan power compenseert Toyota met elektromotoren.
Volgens AN is het resultaat van de kortere slag een lager maximumtoerental, wat efficiënter zou zijn. Ook helpt de kortere slag bij het formaat van de motor. De motor is minder hoog, waardoor de motorkap van de auto lager kan zijn. Hierdoor kan de auto aerodynamischer ontworpen worden. Met harde cijfers over vermogen of verbruik komt Toyota helaas nog niet.
Update: Over het algemeen betekent een kortere slag juist dat een hoger maximum toerental mogelijk is. Automotive News meldt echt (twee keer zelfs) dat het maximumtoerental van deze omlaag is gegaan. We vermoeden dat de nuance moet zijn: de slag is kleiner én het maximumtoerental omlaag kon. Misschien is het geen oorzaak-gevolg. Deze vraag staat uit bij Toyota.
Helaas vertelt Toyota ook nog niet wat de thermische efficiëntie is van de motor. Bij de meeste benzinemotoren is dit vaak maximaal 40 procent. De overige 60 procent van de brandstof wordt omgezet in hitte en geluid. Wel zou de efficiëntie van de nieuwe generatie motoren ‘veel beter’ zijn. Het merk zegt veel geleerd te hebben op dit vlak door de verbrandingsmotoren op waterstof te ontwikkelen.
Gaan de verbrandingsmotoren van Toyota de EV verslaan?
Om nou te zeggen dat de transitie naar elektrisch rijden voorbij is, is wat voorbarig. In het verleden riepen merken wel vaker dat ze iets revolutionairs hadden. Zo had Mazda bijvoorbeeld Skyactiv-X wat ‘de heilige graal’ moest zijn en Nissan had soortgelijke claims over variabele compressie. Allemaal bleken het geen game-changers. Maar Toyota is niet voor niets het grootste merk ter wereld. De nieuwe generatie hybrides kan in ieder geval een leuk alternatief blijken voor de stekkerauto.
Ricardo heeft op 6 juni 2024 geschreven:
Alsof je een betere gloeilamp gaat ontwikkelen terwijl er overal al led lampen zijn.
Wordt niks, next.
Martijn. heeft op 6 juni 2024 geschreven:
Haha…ja hoor daarrrr. Zijn ze weer op deze site: de beter weters!! Pffff wordt er eigenlijk een beetje moe van.. dat jullie het beter weten dan de zeer hoge geleerde !!!
Aad heeft op 7 juni 2024 geschreven:
Martijn, stop nu eens met dat ‘beter weten’. Ricardo weet niets beter; hij weet het wel anders.
Ricardo heeft op 7 juni 2024 geschreven:
Goh, goede onderbouwing.
Dit heeft niets met geleerden te maken maar met management beslissingen van een groot bedrijf. En die maken niet zelden de verkeerde beslissing. Zo dacht men bij Philips dat video2000 het beste systeem was en daarom de video formaat oorlog in hun voordeel zou beslechten. Zo dacht het grote IBM ooit dat OS/2 Windows zou vervangen.
Toyota maakt al jaren met veel succes hybrides, en denken daar op voort te blijven borduren door er nog meer rendement uit te halen.
De brandstof auto bestaat al bijna 140 jaar en dus na 140 jaar ontwikkelen gooit de ICE nog steeds 60% (als je geluk hebt) van zijn energie weg. Ik heb niet veel verstand van verbrandingsmotoren, maar een educated guess zegt me dat daar niet veel meer te winnen valt. De BEV heeft een rendement van meer dan 90% en komt nog maar net kijken. Er wordt heel veel onderzoek gedaan naar batterij technologie en daar kunnen we nog veel van verwachten.
Door zwabberend overheidsbeleid en infrastructuur problemen zit te rem er een beetje op maar die problemen worden opgelost.
Daarom ben ik van mening dat investeren in dd brandstofmotor is als investeren in een gloeilamp. De gloeilamp is al verdwenen, de ICE gaat ook naar het museum.
Ruud heeft op 6 juni 2024 geschreven:
Wat een onzin verhaal.
Korte slag motoren kunnen hogere toerentallen draaien, vanwege de kortere slag is het koppel lager en om hetzelfde vermogen te realiseren is een hoger toerental nodig, vermogen is arbeid maal tijd dus meer omwentelingen nodig.
Vullingsgraad heeft niks met slag te maken maar alles met aanzuigweerstand, kanaal en klep weerstand, met een turbo speeld dat niet want die vehoogd de inlaatdruk en dus de vulling.
Johan heeft op 6 juni 2024 geschreven:
Was ook het éérste dat ik dacht, je hebt het erg goed uitgelegd Ruud 👍. Misschien moet jij maar eens op de redactie gaan zitten 😁.
Skitch heeft op 2 juli 2024 geschreven:
Met een kortere slag daalt het volume van de verbrandingskamer.
Om een gelijk volume te hebben wordt dan de boring vergroot.
Het haalbare vermogen blijft dan min of meer gelijk.
Met een korte slag moet de zuiger een kortere afstand afleggen. Met de resulterende verminderde zuigersnelheid verminderd ook de wrijving en dat is zuiniger. Bij gelijkblijvend toerental dus.
Omdat de boring vergroot kan men ook grotere in- en uitlaatkleppen inbouwen zodat de aanzuigverliezen verminderen. Ook dat is zuiniger.
Alhoewel deze constructie meestal gebruikt wordt om hogere toerentallen te bereiken (wegens de kleinere gemiddelde zuigersnelheid) wordt ze hier gebruikt om bij gelijkblijvend lager toerental minder verliezen te hebben.
Waardoor de motor zuiniger wordt.
)
Ein Stein heeft op 6 juni 2024 geschreven:
Inderdaad Ruud. Duidelijk een auteur die niets van motoren af weet…
Jeroen heeft op 7 juni 2024 geschreven:
Ook ik ben het eens met Ruud
Korte slag is minder koppel maar meer toeren
Korte slag motoren zijn perfect voor alcohol of waterstofgas als brandstoffen omdat die sneller ontbranden
Echter is er niks nieuws aan
Hier mengen we alcohol door de benzine om Frankrijk te spekken
Dat die 2 brandstoffen elkaar eigenlijk helemaal niet verdragen intereseert ze niks
En dat je elke benzienemotor vrij gemakkelijk kan ombouwen om op bio ethanol of metanol te draaien dat willen ze liever ook niet
Ton heeft op 6 juni 2024 geschreven:
Zo is het, waarschijnlijk geschreven door een journalist die er de ballen verstand van heeft …
Jop heeft op 6 juni 2024 geschreven:
Gezien het gesjoemel met veiligheid, uitstootsnorm, anti EV opstelling en het vertellen van desinformatie, heb ik totaal geen vertrouwen in Toyota. Dus dit zal wel weer de zoveelste manier zijn de transitie naar een wat schoner milieu tegen te werken voor eigen gewin. Jammer dat het zo moet gaan.
hans peperkamp(schotelman) heeft op 6 juni 2024 geschreven:
Het is steeds weer het zelfde verhaal,de Nederlanders weten alles beter dan de rest van de wereld.Het heden en de toekomst ligt bij de ontwikkelingen door waterstof-injectie,en zelfs de waterstof-fietsen komen er aan.Via youtube.nl (tik in) Wasserstoff neues E-Bike,en geeft weer de werking van de brandstof-cellen. En ontwikkeld voor de Franse Post.Maar ook Toyota werken ze samen met yamaha/honda/kawasaki/subaru,en de ontwikkelingen van de waterstof-aandrijvingen-injectie waterstof.Maar het is ook bekend dat de wereld overal bezig zijn met waterstof-gebruik gebruik en dat is heel divers.Ziet via: youtube.nl (tik in) Image of a hydrogen engine,geeft weer de ontwikkeling van waterstof-injectie.En ziet(bronvermelding) Waterstofmagazine.nl de ontwikkelingen van waterstof en dat is heel divers van karakter.En ziet via een van mijn beste Auto-techniek info: via mvwautotechniek.nl en neem kennis van de exakte auto-kennis-overdracht.Zowel de elektrocica/brandstof-cel/Otto 4 slag kleppenmotor door waterstof-injectie.Maar ook de uitleg van de motoren-contructie’s.En dat zal heel professionale uitleg zijn.En daarnaast zal er 150 mijard euro geinfesteerd worden, in de zeer verouderde landelijke stroomnetkabels,omdat we steeds meer last zullen krijgen van korte stroomnet-uitval. 15 jaar geleden keken de stroomnet-providers de andere kant uit,om te infesteren,maar de aandeelhouder waren belangrijker,stond van de week in een zeer groot landelijke dagblad.Via_ youtube.nl (tik in) Mit der Energiewende in den Blackout?. geeft weer als de zuivere sinus van 50 hz wisselstroom zal doen veranderen,en daar zijn de komende E-auto’s kunnen daar de schuld van zijn.Omdat het opladen van E-Auto’s zal gebeuren met de 3 phase wisselstroom en dat zal worden omgezet naar Gelijkstroom.En daarom ziet Toyota het steeds het teug-kerende probleem van stroomnet uitval. En daarom hun inzet om de komende brandstof-motoren zeer te gaan voldoen aan de CO2 uitstoot.En daar zijn de Duitse bekende Auto-merken ook mee bezig,met waterstof-aandrijvingen.En om vooral niet meer afhankelijk te zijn van die zeer corrupte landen,waar die Lithium-stof vandaan komen,en waar mensenrechten totaal niet aanwezig zijn(tik in) ZDF HD planet e der wahre preis Elektroautos en Bolivien im Lithium Rausch.
Jacco heeft op 14 juni 2024 geschreven:
50, 51 of 52 hz maakt niet zo heel veel uit voor apparaten (behalve voor elektrisch kooktoestel) hier aan boord van het schip fluctueert ‘t ook altijd tussen de 49 en 53hz hangt er net vanaf hoe zwaar of licht de generator belast is. (alhoewel sommige klokken die je in ‘t stopcontact steekt wel harder gaan lopen, en andere weer niet). Voor mij word elektrisch rijden het ook niet omdat ik vaak afstanden moet afleggen van 600+ km (en dan zegt men maar die elektrische auto kan er 600 afleggen en is zo weer bijgeladen na ‘n half uur, maar ik wil geen half uur moeten wachten en al helemaal niet met 100 over de autobahn tuffen. Doe mij maar een waterstof auto maar hierbij heb je het probleem dat als de brandstofcel kadoek gaat het goedkoper is een nieuwe auto te kopen.
Pino heeft op 6 juni 2024 geschreven:
2035: “Toyota, was dat niet dat merk dat volop inzette op brandstofmotoren?”
@pino heeft op 7 juni 2024 geschreven:
Het vertrouwen van de markt zegt veel over de verwachtingen voor de toekomst. De beurskoersen van het afgelopen jaar.
Toyota: +60%
Tesla: -21%