Het zou ondenkbaar zijn dat Schiphol nu plannen presenteert om een extra vliegveld te openen midden op de Veluwe. In Amerika, en al helemaal in de jaren ’60, waren ze iets minder kritisch op het gebruik van natuurgebieden. Daar ligt in het moerassige Everglades National Park een enorme lap asfalt, die eigenlijk nog veel groter had moeten zijn. Het had zelfs onderdeel moeten zijn van het grootste vliegveld ter wereld.
Als je op de kaart kijkt waar het Everglades Jetport had moeten komen, dan snap je niet wat ze in die tijd dachten. Tot je de naam nog eens goed leest: Jetport. In de jaren ’60 maakte de Concorde zich op voor de eerste vlucht en ook Boeing was druk bezig met een supersonisch vliegtuig. The middle of nowhere was perfect geschikt als hub voor deze vliegtuigen, in verband met de geluidsoverlast. Bovendien was het vliegveld relatief dicht bij zee en zou, wanneer de vliegtuigen de geluidsbarrière doorbraken, de supersonische knal boven de oceaan plaatsvinden.
Bijna vier keer zo groot als Schiphol
Dade County Port Authority kocht ruim 10.000 hectare land voor het grootste vliegveld ter wereld. Het terrein van Schiphol is 2.787 hectare, ter vergelijking. Er zouden zes landingsbanen komen en via een monorail zou je richting de Golf van Mexico kunnen gaan, of naar Miami. Voor transfers maakte de ligging natuurlijk al helemaal niet uit.
Pas toen de bouw al begonnen was, in 1968, begonnen mensen zich af te vragen of het wel zo’n goed idee was om een natuurpark om te ploegen. Een jaar later verscheen een onderzoek waarin stond hoe slecht een enorm vliegveld is voor een natuurpark. Goh. Met slechts één voltooide landingsbaan werd het project geschrapt en viel de droom in duigen. Die baan van 3,2 kilometer ligt er nu nog steeds.
Het supersonische tijdperk kwam er nooit echt
Uiteindelijk was het misschien maar goed ook. Het supersonische tijdperk kwam nooit echt van de grond. Boeing stopte de ontwikkeling van de supersonische 2707 voordat hij klaar was en een groot deel van de reserveringen van de Concorde werd geannuleerd. Overigens is NASA inmiddels wel weer aan onderzoek aan het doen naar passagiersvliegtuig dat twee keer zo snel is als de Concorde.
De aanleg van het asfalt is overigens niet helemaal voor niets geweest. Tegenwoordig vind je in de Everglades het Dade-Collier Airport. Er is alleen een kantoorgebouwtje waar volgens CNN zo’n vier mensen werken. Er worden trainingen gedaan bij het vliegveld en je kunt er met je privéjet landen. Transavia vliegt er helaas niet op.
Dit artikel gaat toch nog een beetje over auto’s
De lap asfalt van 3,2 kilometer leent zich natuurlijk ook uitstekend voor dragraces. Zo nu en dan worden (of werden, we hebben recentelijk niets kunnen vinden) er auto-evenementen op de landingsbaan georganiseerd. Bestuurders met genoeg lef halen daar een topsnelheid van 400 km/u. De video van het Top Gun-evenement zie je hieronder.
Mocht je benieuwd zijn naar deze locatie, dan moet je bij Miami Route 41 nemen. Zodra je het laatste stukje samenleving achter je laat, is het nog klein uur non-stop rechtdoor rijden. Wel typisch een plek waar je eigenhandig best wat reistijd weg kunt snoepen, maar we adviseren uiteraard om dat niet te doen. Er zijn bijvoorbeeld tours door de Everglades waarbij de deelnemers zich hier verzamelen.
Reacties