Soms heb je dat nou eenmaal. Je produceert een auto, promoot hem van hier tot Tokio en brengt ‘m op de markt. En dan verkoopt ie voor geen meter. Helaas. Maar waar ligt dat aan? Moeten we terug naar de tekentafel, of is er (nog) geen doelgroep voor? En soms weet je het niet, moet je je verlies nemen en weer door. Afijn, dit zijn negen grote verkoopflops uit de autogeschiedenis.

OPEL ADAM ROCKS

Vorige maand maakte Opel bekend dat het de stekker uit de Adam Rocks trekt, nadat hij drie jaar in de showroom heeft gestaan. Wat bleek: niemand wil een ‘premium’ Opeltje dat hoog op z’n wielen staat en er zogenaamd ruig uitziet. Dat dachten we al bij de lancering.

MERCEDES R-KLASSE

Mercedes liep voorop in de SUV-rage met de ML, in 1997. Dronken van dat succes probeerden ze in 2006 deze afgrijselijke zeszits MPV te slijten, en heel voorspelbaar werd de ­productie in 2013 alweer gestopt ­(behalve voor China). Zelfs een V8 AMG-versie kon ’m niet helpen.

LOTUS EUROPA

In 2006 greep Lotus terug op een klassieke naam en plakte die op een Elise die voorzien was van een grotere, lelijke carrosserie. Tapijt en extra leer sierden de cabine. Ongelooflijk maar waar: dit vreemde ding kostte 68 mille en werd na vier jaar en minimale verkopen alweer afgeschoten.

RENAULT VEL SATIS

Grote Franse auto’s zijn hét zwarte gat in de verkoopstatistieken sinds de jaren tachtig. ‘Maar misschien’, dachten ze bij Renault, ‘kunnen we een luxe slagschip aankleden als een bizarre hatchback zonder dat iemand het doorheeft!’ Helaas: ook de Vel Satis werd geen succes.

OPEL MERIVA OPC

Voordat ze zich stortten op nutteloze crossovers plakte Opel op elke auto een OPC-badge, van de Zafira tot het postkarretje op het hoofdkantoor. Zo gooiden ze een 180 pk sterke turbomotor in hun seniorenmobiel, de Meriva. Het werd geen succes. Wie had dat ooit gedacht?

CHEVROLET SSR

Wat betreft rare, slechtverkopende automodellen is het moeilijk de Chevy SSR te overtreffen. Een lage pick-up met achterwielaandrijving, geen terreincapaciteiten, met een dorstige V8 en een opvouwbare hardtop – de SSR faalde zo hard dat hij tot ­ontslagen in de fabriek leidde.

ASTON MARTIN VIRAGE

Aston wist dat dit een DB9 was met de lampen van een Rapide. Wij ook. Maar het bedrijf dacht dat deze auto, gepositioneerd onder de DBS en boven de DB9, een niche van jewelste zou creëren. Niet dus. Achttien maanden later stopte het merk ­stilletjes met de productie.

MG XPOWER SV

Het zieltogende MG mengde een oud Italiaans onderstel met een astmatische 4,6-liter V8 uit de Ford Mustang, en wilde het opnemen tegen de krachtpatsers van Porsche en BMW. Er trapten niet veel mensen in: er werden er maar 82 van gemaakt. MG ging failliet. Geen goede zet, dus.

RENAULT AVANTIME

‘Of we ons lesje hebben geleerd?’ zeiden ze bij Renault. ‘Doei, dat verwachten ze juist.’ Dus kwamen ze met de knotsgekke Avantime, een coupé-achtige MPV die in drie jaar exact 8.557 geïnteresseerden wist te ­vinden. Een toekomstige klassieker – als hij geen panne heeft, althans

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)